Gå til innhold

Dere med dårlig råd. Har dere begynt å planlegge julefeiringen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere begynt å planlegge hvordan dere skal få råd til feiring og gaver? Har dere begynt å iverksette tiltak for å få det til?

Anonymkode: 67148...ea8

• Liker 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Annonse på finn og spleis og jeg får inn til alt som trengs og litt til.

Anonymkode: 67da5...801

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Vi har en nøktern feiring med plastjuletre og hjemmelagde julekaker, julematen er ikke voldsomt dyr og gaver tar vi som det kommer etter hva ønskene/behovene er og hva vi finner i butikkene. Det er mindre skatt i desember også, det hjelper jo på.

Anonymkode: 26a35...802

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke dårlig råd, men liker å fordele innkjøpene jevnt utover året. Gjør også gode kjøp på salg osv. 

Anonymkode: d8b67...946

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke så dårlig råd at jeg må begynne å planlegge det nå, men jeg pleier å handle inn gaver hele året og planlegge litt tidlig så man slipper for mye stress i en tid hvor man egentlig bare skal kose seg

Følger med på tilbud hele året. Det eneste negative er at man må være litt kreativ slik at vedkommende ikke kjøper seg det ila året 😂 prøve å kjøpe noe som vedkommende aldri visste at de ønsket seg 🤪 for det blir jo vanskelig å bytte en vare som ble kjøpt flere måneder før de får den

Av mat så vet jeg jo hva som trengs og man kan ikke kjøpe inn så mye av det veldig lenge før jul, men det var tilbud på medisterfarse her nå nylig. Kjøpte inn 8 kg og stekte medisterkaker som jeg fryste ned. 

Pleier å kjøpe edamerost på tilbud etter jul og lagrer den til neste jul. Da sparer jeg penger og jeg får en ost med mye bedre smak

Anonymkode: db613...c04

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Først må økonomien komme seg etter påska, så kommer 17.mai og så sommerferien. Også skal det feires bursdager i høst. Og tantebarn som konfirmeres - så da må det også gies en gave. 

Jeg skjønner tanken - at man skal spare gjennom hele året - men når man gjerne skulle hatt mer penger hver eneste måned, så er det ikke like lett å sette av litt gjennom hele året, for det er ikke bare den eneste eventen i året hvor det skal brukes penger. Får å se på barna spille håndballkamper må det betales for å komme inn i hallen, det er gjerne kaker og pølser i hallen som "alle andre" får. Det er bursdager gjennom hele året, og til jul og sommer er det skoleavslutninger, der vi først skal bake noe, før vi skal kjøpe våre egne bakverk. 

Dårlig økonomi til jul kommer ikke nødvendigvis av manglende vilje eller evne til å spare eller å sette av penger - men av mangel på penger. 

Men - det er ikke lett for folk som ikke er fattige å forstå. 

Jeg ble aleneforsørger da min mann døde i bilulykke - jeg var i samme bilen og er blitt ufør på grunn av skadene - før noen trekker "hvorfor får du flere barn enn du har råd til"-argumentet. Forsikringspengene har dekket endel av utbedring av hus tilpasset mine behov, og behandling, men de rakk bare så langt. 

Anonymkode: ff6a4...512

• Liker 3
  • Hjerte 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke jeg dårlig råd , men jeg kjøper likevel gaver hele året. 

Anonymkode: e5c9c...1ba

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Allerede godt i gang med åhandle julegaver.  Kjøper på salg når anledning 

Anonymkode: b9395...7a4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har planlagt at det ikke blir gaver i år. Pleier å bruke ca 2500kr fordelt på tantebarn mamma, og tre veninner. Men jeg må hoste opp 15000kr til rotfylling og krone så fort som mulig, og da er jeg på minus. Må bruke kredittkort🥹

Anonymkode: 66043...916

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er andre ting som kommer før det. Bursdager, 17. Mai og ferie. Planlegging for jul må komme etter det. 

Anonymkode: 62713...a00

• Liker 1
Skrevet

Begynte å kjøpe julegaver på salget etter julen som var. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøper gaver jevnt hele året og har det meste av julepynt, plast-tre  og annet jule-stasj, så blir ikke voldsomme ekstrautgifter. Men jeg er nok ikke lavtlønnet selvom jeg er trygda. Har lave utgifter. Legger av sparepenger hele året utenom juli og desember så har alltid en bufferkonto å ta av.

Anonymkode: c1ff0...e80

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er andre ting som kommer før det. Bursdager, 17. Mai og ferie. Planlegging for jul må komme etter det. 

Jeg trenger ingenting selv, men barna trenger klær, festmat og gaver til disse anledningene. Har ikke anledning til å spare noe særlig, og jeg kjøper bare det mest nødvendige for deres skyld. 

Er litt lei av enkelte som har så vanskelig for å forstå at det ikke er så lett for alle. Var i en grei økonomisk situasjon da jeg fikk barna, det endret seg. Sykdom og samlivsbrudd skjer av og til. Skulle jeg ventet med barn til jeg hadde 10 millioner på konto? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi er i april måned.......

Anonymkode: 450a4...c80

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi er i april måned.......

Å poenger med kommentaren din var? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å poenger med kommentaren din var? 

At det er nesten et år til jul. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så flink du er til å holde orden på hvilken måned det er da 👏👏 

Anonymkode: db613...c04

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vanskelig å lese spørsmålet ril ts? Ønsk deg briller til jul:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer om jeg skal slutte med julegaver fra i år. Er minsteufør og har tidligere fått skattebegrensning, men nå holder det på å avvikles og jeg fikk beskjed av Skattetaten nå at jeg dessverre ikke lenger får, uansett om jeg lever langt under fattigdomdomsgrensa og livsopphold sats. Så nå har jeg fått drastisk dårligere råd. Det å holde av penger eller kjøpe gaver tidligere er ikke så lett det heller, siden jeg konstant ligger i minus. 

Anonymkode: f7952...3ed

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Har slutta med julefeiring for flere år siden.

Anonymkode: bb53b...aa5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...