Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1190645.ece

En av guttene som drepte to år gamle James Bulger i 1993, er selv blitt far.

Begge guttene fikk nytt navn og ny identitet. De er i dag 23 år gamle, og mannen som tidligere het Robert Thompson ble pappa i julen.

- Den nybakte moren har krav på å få vite hvem mannen som er far til hennes barn egentlig er, mener James' mor.

Hvor lenge skal man egentlig straffes for en udåd man har gjort som barn? Er ikke dette nærmest en heksejakt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
De som bryr seg om hva en evt kjæreste jobber med og velger de bort pga yrke er for "grunne" for meg.

Trodde ikke sånt var mulig jeg.

Jo, jeg må si meg litt enig... Men jeg vet for lite om saken da, jeg vet bare at de etterlot denne lille gutten død eller døende på noen togskinner eller noe...

Men for en mor tror jeg ingen rasjonelle tanker biter på, hun har mistet sønnen sin og vil nok hate disse guttene resten av livet.

Men ja, guttene var unge da det skjedde, og en eller annen gang må de jo få fred, tipper de angrer grenseløst på det de gjorde.

Gjest Bodillen
Skrevet

De har vel gjort opp for seg. Man skal ikke se bort i fra at denne saken er noe som også forfølger dem dag og natt... De var vel heller ikke mer enn ca 12 år da det skjedde?

Skrevet

Disse guttene kidnappet, torturerte og drepte en 3 år gammel gutt. De tok fra ham livet, og til gjengjeld fikk de starte et nytt liv med nye identiteter.

Skrevet
Disse guttene kidnappet, torturerte og drepte en 3 år gammel gutt. De tok fra ham livet, og til gjengjeld fikk de starte et nytt liv med nye identiteter.

Nettopp, GUTTENE... De var barn selv da det skjedde, antakeligvis forstod de vel ikke konsekvensene av det de gjorde. De har vært på institusjon eller noe (tror ikke de fikk fengsel) samt må leve med de tankene om det de gjorde resten av livet.

Men hadde det vært mine søstre som ble utsatt for noe ala det denne lille gutten ble hadde jeg sikkert ønsket å skyte de eller noe.

Skrevet

Når de selv var ti år gamle. Skal ikke prinsippet om at man er fri når straffen er sonet ferdig gjelde dem?

Skrevet

Jeg er enig i at prinsippet om at man er fri når straffen er sonet ferdig, også bør gjelde dem, men man må forstå allmennhetens reaksjoner. Dette er nok en av de verste drapssakene som har preget England på ganske mange år. Av den grunn er det ikke rart at allmennheten ble såpass forarget, selv om disse guttene var såpass unge da udåden ble begått.

Gjest Bodillen
Skrevet
Jeg er enig i at prinsippet om at man er fri når straffen er sonet ferdig, også bør gjelde dem, men man må forstå allmennhetens reaksjoner. Dette er nok en av de verste drapssakene som har preget England på ganske mange år. Av den grunn er det ikke rart at allmennheten ble såpass forarget, selv om disse guttene var såpass unge da udåden ble begått.

Ja, jøss, klart allmennheten reagerte og ble forbannet, det husker jeg at jeg selv ble den gangen det hendte.

Men dette begynner å bli mange siden, guttene er voksne, de er ikke lenger de samme som de var den gangen.

Klart de fortjener en sjanse til å leve et så normalt liv som mulig i dag, uten at noen skal behøve å vite hvem de egentlig er. Hva skulle det være godt for? For at allmennheten kan fortsette å forarge seg i all evighet? Det gagner ingen, heller ikke de etterlatte etter den stakkars lille gutten som var så uheldig å være på feil sted til feil tid.

Hva ville kommet ut av at noen skulle vite om fortiden til disse menneskene? Som regel er det sånn at det èn vet, det vet snart fler...og fler... Til slutt vet allmennheten om deres opprinnelige identitet, setter sine forargede tanker ut i gjerninger, og gjerningsmennene vil fortsette å lide for dette resten av livet. Hvem får noe positivt ut av det, da? Mennesker som behandles dårlig, oppfører seg dårlig. Det er nok tross alt bedre for denne allmennheten om disse to kan leve så verdige, meningsfulle liv som mulig.

Skrevet

For alt vi vet, vet allerede den nybakte mammaen hva hennes mann gjorde da han var barn. Kan hende han har fortalt det til henne, det vet vi jo ikke noe om. Kanskje hun er en av de som klarer å se at mannen er en annen nå, og vil bli en god far til hennes barn.

Gjest guiseppe
Skrevet

Det var et enormt ovvergrep som skjedde mot disse to ti år gamle guttene den gangen. Husk at det er UNGER vi snakker om, skakkjørte unger fra voldelige hjem. Det riktige hadde vært å skjerme dem sånn at "folket" ikke fikk greie på hvem de var. I stedenfor gikk man ut med navn og bilder, og sperret ungene inne i årevis. Sikkert smart... not.

Husker dere den lille jenta i trøndelag som ble drept av andre barn? De var fem-seks tror jeg. Den sakn ble underkommunisert i pressen, "morderne" ble beskyttet og flyttet. Britisk politi har vært på studietur til det lokale politikammeret for å se hvordan slike ting faktisk bør håndteres - når det er unger inne i bildet.

Og hva er best for offerets foreldre tror dere? Hvem har det verst i dag? Jeg vedder på at det er moren til lille James som fremdeles sliter med hevntanker og er ute i pressen med hatske utfall mot disse to stadig vekk.

Så - hva JEG mener? Det er vel åpenbart. I enhver rettsstat er man rehabilitert etter at man har gjort opp for seg ved å sone sin straff. I tillegg var disse bare guttungene. Størstedelen av livet har de nå levd institusjonalisert. De lever et liv på "rømmen" med nye identiteter, og er drapstruet via pressen flere ganger ("finner vi dem, skyter vi dem"). SELVFØLGELIG har ikke noen krav på å få vite hvem de er i dag, og om denne nybakte pappaen selv velger å fortelle eller ikke fortelle - vel, så er det hans sak. Ingen har KRAV på noe som helst her.

Skrevet
Det er nok tross alt bedre for denne allmennheten om disse to kan leve så verdige, meningsfulle liv som mulig.

For all del, jeg er nogenlunde enig ;)

Skrevet
Det var et enormt ovvergrep som skjedde mot disse to ti år gamle guttene den gangen. Husk at det er UNGER vi snakker om, skakkjørte unger fra voldelige hjem. Det riktige hadde vært å skjerme dem sånn at "folket" ikke fikk greie på hvem de var. I stedenfor gikk man ut med navn og bilder, og sperret ungene inne i årevis. Sikkert smart... not.

Husker dere den lille jenta i trøndelag som ble drept av andre barn? De var fem-seks tror jeg. Den sakn ble underkommunisert i pressen, "morderne" ble beskyttet og flyttet. Britisk politi har vært på studietur til det lokale politikammeret for å se hvordan slike ting faktisk bør håndteres - når det er unger inne i bildet.

Og hva er best for offerets foreldre tror dere? Hvem har det verst i dag? Jeg vedder på at det er moren til lille James som fremdeles sliter med hevntanker og er ute i pressen med hatske utfall mot disse to stadig vekk.

Så - hva JEG mener? Det er vel åpenbart. I enhver rettsstat er man rehabilitert etter at man har gjort opp for seg ved å sone sin straff. I tillegg var disse bare guttungene. Størstedelen av livet har de nå levd institusjonalisert. De lever et liv på "rømmen" med nye identiteter, og er drapstruet via pressen flere ganger ("finner vi dem, skyter vi dem"). SELVFØLGELIG har ikke noen krav på å få vite hvem de er i dag, og om denne nybakte pappaen selv velger å fortelle eller ikke fortelle - vel, så er det hans sak. Ingen har KRAV på noe som helst her.

:klappe:

Og det undrer meg hvorfor det herseker sånn lynsjestmning når det gjelder disse guttene. Andre, voksne voldsforbrytere blir ofte glemt i løpet av få år, og slipper ut etter endt soning, uten at noen bryr seg med det. Denne saken er lett å huske (Og, ja, den var grotesk) og jeg tror det er en av grunnene til alle truslene og alt hatet.

Som barn aner man ikke rekkevidden av hva man gjør, og det er mange barn som utfører groteske handlinger mot andre barn, men når det ikke ender med døden, blir det ikke slått like stort opp i mediene. Disse guttene har krav på beskyttelse. Og burde sannsynligvis hatt en form for beskyttelse fra de ble født. Da ville den lille gutten kanskje levd den dag i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...