Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min eksmann er nå i prosess med å kjøpe ut min halvdel av boligen vi kjøpte felles i 2010. Jeg flyttet ut for 5 år siden og han kjøper meg ut (innfrir min halvdel av lånet) og overtar da huset. Må jeg skatte av dette? Hvis jeg har forstått det rett så må jeg kun skatte dersom det er overskudd, noe det jo ikke er. Noen som vet? 

Anonymkode: 379de...551

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Regelen er at man må ha bodd selv i huset i 12 mnd i løpet av siste 24 mnd. Om det kan unngås ved at din eks står for salg og oppgjør og senere overfører til deg er jeg usikker på. Han må selv ikke betale skatt på overskudd som er 22% Dersom det ikke har vært verdistigning på huset er det ikke skatt uansett botid.

Anonymkode: 084f1...791

AnonymBruker
Skrevet

Er det ingen verdiøkning på 13 år? Uansett mener jeg det skal være egne skatteregler på dette, at man beholder botid så lenge eksen blir boende i felles bolig (sannsynligvis for at man ikke skal tvinges til å kaste ut eksen og selge boligen). Jeg trengte i hvert fall ikke å skatte av boligsalget da vi solgte felles bolig etter et par år fra hverandre selv om det ble et overskudd, hadde ikke bodd der 1 av de siste to årene. Få en forhåndsuttalelse fra skatteetaten ev.

Anonymkode: e52d8...271

Skrevet

Han hadde betalingsanmerkning og fikk derfor ikke innvilget lån til å kjøpe meg ut den gang. Lot han bli boende mens jeg kjøpte nytt, så fikk han betalt ned mer på gjelda si slik at han kunne få mulighet til å kjøpe meg ut senere. Hjalp han litt når det var store ting som måtte gjøres, men ellers har han betalt lån og utgifter selv. 
Det som skjer nå er at han refinansierer gjelden og boliglånet gjennom husbanken, så overføres min halvdel av eierskapet til han. Det er ganske god verdistigning på huset, men siden han har dårlig økonomi har vi avtalt at min andel av huslånet overføres til han, og jeg fjernes fra eierskapet. Det høres sikkert rart ut for noen, men årsaken til at jeg gjør det slik er at vi har barn og jeg ønsker ikke å kaste de ut på leiemarkedet. Jeg var med på møtet hos NAV og de mente jeg ikke fikk skattekrav, men hun sa også at hun ikke var ekspert på dette. TS 

AnonymBruker
Skrevet

Kontakt skatteetaten. Det er egne regler ved salg av andel av felles bolig, men jeg vet ikke hvor lenge etter bruddet de gjelder.

Anonymkode: 57756...5e8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...