Gå til innhold

Viktig å lese for barn, men det er jo ikke interessert

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en på et år, har aldri kunnet lese for det, for det er ikke interessert og sitter ikke i ro. Jeg er litt stressa over dette da de sier at en av de viktigste tingene man gjør når barna er små er å lese for det. 

Hvordan forholder jeg meg til dette?

Anonymkode: da24e...afb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vent til ungen er litt eldre. 

Anonymkode: a78d2...32e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Synger? Ser på én side i dn lekebil? Kjøper en sånn med lyd i? Denne typen var populære blant mine barn: image.jpeg.1082af7840f204713561a0b72ea5ddac.jpegimage.jpeg.b15c7be1d0e5bd4847910fa75c3b3927.jpeg

Anonymkode: d7e8b...0aa

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synger? Ser på én side i dn lekebil? Kjøper en sånn med lyd i? Denne typen var populære blant mine barn: image.jpeg.1082af7840f204713561a0b72ea5ddac.jpegimage.jpeg.b15c7be1d0e5bd4847910fa75c3b3927.jpeg

Pekebok, ikke lekebil.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Pekebok, ikke lekebil.

Er ikke interessert i sang heller og har masse pekebøker😅

Anonymkode: da24e...afb

AnonymBruker
Skrevet

Ungen er ett år? 
Vent til den blir eldre og forstår mer. 

Anonymkode: 65a44...45b

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ha bøkene tilghengelig i en åpen hylle lavt nok til at han finner de. Kanskje han er mer interessert om ett år. Ikke stress!😊

Anonymkode: 83c1c...e03

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Les mens barnet gjør andre ting. Har selv en på 4. Iblant sitter hun i ro å lytter, andre ganger leker hun ol. 

Det er utrolig hva hun får med seg selvom hun ikke sitter i ro. 

Det å kreve at så små unger skal sitte i ro gjennom en bok, blir litt høye krav tenker jeg.

Anonymkode: f4047...a01

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tror man bare må øve litt og litt til de skjønner greia, men ingen vits i å presse barnet hvis det ikke er interessert. Da legger jeg heller boka bort og prøver på nytt. 

Når ungen begynner å peke på kommando («hvor er bilen?») begynner ofte pekebøkene å bli mer interessante. 

Et annet tips er å gjøre lesestunden når barnet er rolig/døsig. Rett etter dupp funket fint her. Da får barnet sitte på fanget mens vi leser litt og hen får våkne. :) 

Anonymkode: 2813d...6ae

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lest for mine siden de var rundt 9 mnd. Først og fremst så er det lurt å ha bøker tilgjengelig for barnet. De blir lekt med, og så hvis de ville vise meg noe i boka så var jeg veldig bekreftende på at det var spennende. Og så bladde jeg over på neste side og pekte på neste ting med entusiasme. Etterhvert kom barnet selv med boka. Men det er pekebok, ikke lesing. Når de var rundt 1,5-2 år starta vi med helt enkle bøker som ludde, Bø og Bæ, Thomasbøkene, tassen. Gjerne med klaffer, men klaffene ble fort revet av, så det var for vondt for ocden min🙈 nå er barna mine 9-6-4 år og jeg leser for de hver kveld. De to eldste har likt å lese litt lengre bøker siden de var 1,5, mens yngste er en skikkelig sprettert og satt vel ikke rolig mens jeg leste før han var over tre. Du kan ha is i magen ts, barnet ditt er veldig lite enda, og det haster ikke :)

Anonymkode: d0d2e...552

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er like bra å snakke om det dere gjør og hva dere ser. Det er ikke alle barn som er like interessert i bøker. Og det kan godt hende det kommer senere, barnet er kanskje for opptatt av å utforske verden til å ha tid til å kikke i en bok pr. nå. 

Jeg har hatt en av hver. En som ikke så poenget med bøker når hun kunne klatre, krabbe og løpe. De kunne til nøds brukes til å bygge tårn av, og å rive ut sidene hadde vært veldig gøy hvis hun fikk lov... Og en som alltid har elsket bøker, både å så på bilder å prate, bla i dem alene og å bli lest for sånn ordrett det som står. Hun som ikke likte bøker som baby og småbarn, elsker å høre på lydbok samtidig som hun leker med noe annet nå. Men å bli lest for er fortsatt kjedelig. Leser jeg for begge barna, sitter lillesøster som et tent lys i armkroken, mens den eldste står på hodet i sofaen, klatrer på stolryggen eller synger, før hun forsvinner av gårde for å finne på noe annet.

Anonymkode: abc66...bc8

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Barn er forskjellige. Mine to ble interessert i bøker på forskjellige tidspunkt. Første likte å bli lest for allerede ved 6 mnd, mens med andremann måtte jeg vente med til han ble nesten 18 mnd. Nå er fremdeles andremann utålmodig ved lesing. Han vil helst bla i boka selv, ELSKER å kikke i bøker på egenhånd, men er veldig hardhendt. På kvelden leser vi Fantus og dyrene på gården nå, mens han sitter oppi senga si. Fungerer veldig bra som god kveldsrutine, men å lese på dagtid funker foreløpig ikke. 

Gi det litt tid, mest sannsynlig vil barnet ditt bli interessert etterhvert 😊

AnonymBruker
Skrevet

Som de andre sier: ha bøker tilgjengelig,  pek på spennende ting i dem. Velg tidspunkt når barnet er rolig. Det fungerer ikke når det gar lyst på masse action. Ha det som rutine ved leggetid. Du vil ikke kunne lese bøker slik vi gjerne tenker på lesing ennå, men du kan skape interesse for bøker og du får brukt flere ord enn det du ville ha gjort uten bøker. 

Anonymkode: 71b8e...2bd

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er like bra å snakke om det dere gjør og hva dere ser. Det er ikke alle barn som er like interessert i bøker. Og det kan godt hende det kommer senere, barnet er kanskje for opptatt av å utforske verden til å ha tid til å kikke i en bok pr. nå. 

Jeg har hatt en av hver. En som ikke så poenget med bøker når hun kunne klatre, krabbe og løpe. De kunne til nøds brukes til å bygge tårn av, og å rive ut sidene hadde vært veldig gøy hvis hun fikk lov... Og en som alltid har elsket bøker, både å så på bilder å prate, bla i dem alene og å bli lest for sånn ordrett det som står. Hun som ikke likte bøker som baby og småbarn, elsker å høre på lydbok samtidig som hun leker med noe annet nå. Men å bli lest for er fortsatt kjedelig. Leser jeg for begge barna, sitter lillesøster som et tent lys i armkroken, mens den eldste står på hodet i sofaen, klatrer på stolryggen eller synger, før hun forsvinner av gårde for å finne på noe annet.

Anonymkode: abc66...bc8

Har akkurat samme erfaring som deg. Tvillinger, liker bøker selv og så for meg en på hvert kne og en bok… ble ikke sånn gitt. 
Hun rolige satt som et tent lys på fanget, trollbundet av de fine bildene.

Søstra nektet å delta… hørte skuffer og skapdører gikk på kjøkkenet. Til slutt kom hun bort til oss, rev ned boka før hun fortsatte oppdagelsesferden i kjøkkenskapene.

Gikk bra med begge to.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Start med rim og regler, fra de er små mens du leker med de, gode gamle korte barne regler slik som « hei didelidi sa katta mi» og korte historier som «det var en sikksakk mann» 

jeg har alltid lest og leser med innlevelse og gleder meg som idag til fortsettelsen «brødrene Løvehjerte», til og med 13 åringen lytter når jeg leser for hun på 9, 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg har lest for mine siden de var rundt 9 mnd. Først og fremst så er det lurt å ha bøker tilgjengelig for barnet. De blir lekt med, og så hvis de ville vise meg noe i boka så var jeg veldig bekreftende på at det var spennende. Og så bladde jeg over på neste side og pekte på neste ting med entusiasme. Etterhvert kom barnet selv med boka. Men det er pekebok, ikke lesing. Når de var rundt 1,5-2 år starta vi med helt enkle bøker som ludde, Bø og Bæ, Thomasbøkene, tassen. Gjerne med klaffer, men klaffene ble fort revet av, så det var for vondt for ocden min🙈 nå er barna mine 9-6-4 år og jeg leser for de hver kveld. De to eldste har likt å lese litt lengre bøker siden de var 1,5, mens yngste er en skikkelig sprettert og satt vel ikke rolig mens jeg leste før han var over tre. Du kan ha is i magen ts, barnet ditt er veldig lite enda, og det haster ikke :)

Anonymkode: d0d2e...552

Fantastisk👏

Anonymkode: 4e46c...63b

AnonymBruker
Skrevet

Sangbok eller-kort er også fin introduksjon til høytlesning og bøker 😉

Anonymkode: 8dfee...250

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alltid lest, sunget eller fortalt eventyr. I perioder har de vært mer interessert i å kun bla i boken selv, men går seg til. Men enig med over, viktig å ha bøkene tilgjengelig og så blir de en del av hverdagsleken.

Anonymkode: 0fdc3...41a

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet

Jeg har to barn, han ene elsket å bli lest for fra ett års alder, hun andre måtte bli 3 før hun ble glad i det. 

AnonymBruker
Skrevet

Vår var heller ikke særlig interessert i den alderen. Men så er sånne typiske pekebøker ikke særlig spennende da….

Var ikke før vi begynte med bøker med enkle historier at de fanget vår sin interesse. Sånn nærmere 2-års alder?

Snakket alltid mye med barnet da :) konstant, hele tiden, om hva vi gjorde, hva vi så, hva vi skulle osv

Var bare mye morsommere for vår lille å se ut av vinduet på gravemaskinene på nabotomta, enn dårlige tegninger av dem i en pekebok.

Anonymkode: 27d76...8f6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...