Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid i uke 21 og min mann og jeg hadde sex bl.a. i misjonær, det ble litt trykk på magen. Er dette farlig?

Fikk helt panikk etterpå da det står på google at man ikke skal ha misjonær etter uke 20 og at det kan hindre blod til baby. Ble redd jeg nå.

Anonymkode: 3bf23...692

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Noen som har hatt misjonær etter uke 20 hvor det har gått helt fint?

AnonymBruker
Skrevet

Tror vi hadde det, har aldri hørt om det der 😅 

Baby har det fint nå i uke 31. Men sex blir vanskeligere å gjennomføre og de siste gangene har vi gjort det liggende på siden bakfra heller. 

Anonymkode: 25113...135

AnonymBruker
Skrevet

For noe tull. 

Anonymkode: c0e0e...dad

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

For noe tull. 

Javel. Bare søk på nettet så ser du det står overalt. Som førstegangsfødende ble jeg oppriktig bekymret og redd. Og ønsket derfor å forhøre meg.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Javel. Bare søk på nettet så ser du det står overalt. Som førstegangsfødende ble jeg oppriktig bekymret og redd. Og ønsket derfor å forhøre meg.

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/sex-under-svangerskapet/

"Ettersom du som gravid vokser, kan det være nyttig å prøve seg litt frem med hva som er den mest behagelige stillingen under samleie. Kanskje bør du unngå å ligge flatt på ryggen under samleiet. Livmoren din kan da trykke på de store blodårene (venene) som fører blod tilbake til hjertet og som befinner seg nær bakveggen i buken. Sammenklemning av disse blodårene kan føre til at du blir svimmel eller kvalm."

Det er det nærmeste man kommer, oså kan du Google vena cava syndrom, og lese hvor fryktelig sjeldent det er, og at du som mor vil merke det lenge før fosteret faktisk lider. 

Å være førstegangsfødende er ingen unnskyldning for å være så hysterisk at du ikke kan Google deg frem til sikre kilder, altså. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/livsstil/svangerskap-gode-rad/sex-under-svangerskapet/

"Ettersom du som gravid vokser, kan det være nyttig å prøve seg litt frem med hva som er den mest behagelige stillingen under samleie. Kanskje bør du unngå å ligge flatt på ryggen under samleiet. Livmoren din kan da trykke på de store blodårene (venene) som fører blod tilbake til hjertet og som befinner seg nær bakveggen i buken. Sammenklemning av disse blodårene kan føre til at du blir svimmel eller kvalm."

Det er det nærmeste man kommer, oså kan du Google vena cava syndrom, og lese hvor fryktelig sjeldent det er, og at du som mor vil merke det lenge før fosteret faktisk lider. 

Å være førstegangsfødende er ingen unnskyldning for å være så hysterisk at du ikke kan Google deg frem til sikre kilder, altså. 

Å ikke være førstegangsfødende er faktisk ingen unnskyldning til å rakke ned på andre med ovenfra og ned-holdningene sine heller. 

Anonymkode: 51c47...090

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Uke 31 her og har vært innom misjonær flere ganger i det siste. Måtte endre etter noen minutter riktignok. Tenker at jeg stoler på at det blir ubehagelig for meg FØR babyen evt. tar skade😊 Bytter bare stilling når/hvis jeg kjenner svimmelhet/trykk i hodet eller lignende. Våkner også ofte opp på rygg ila. natten... da snur jeg meg bare over på siden. 

Anonymkode: e0255...519

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Å ikke være førstegangsfødende er faktisk ingen unnskyldning til å rakke ned på andre med ovenfra og ned-holdningene sine heller. 

Anonymkode: 51c47...090

Nei, ærlig talt. Er man gravid skal man snart ta vare på et ekte menneske, det minste man kan forvente er at man kan finne sikre kilder til påstander på nett. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint. Bare greit om han legger mer vekt på armene, slik at han ikke ligger med all vekta oppå deg og oppå magen. 

Anonymkode: 1737e...495

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde sex i misjonær på lørdag i helga og i dag starta uke 41 for meg såeeee. Det går nok fint

Anonymkode: d1792...faa

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan orker dere å ha sex i 3 trimester? 😅

Anonymkode: c3e90...140

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan orker dere å ha sex i 3 trimester? 😅

Anonymkode: c3e90...140

Det kan du si😅 Lysten overgår "evnene" her i hvertfall. Men det blir jo et sabla knot med vondter og kramper overalt🤣

Anonymkode: e0255...519

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nei, det gikk ikke fint. Babyen døde på tragisk vis i magen. Misjonær i uke 21 ble for mye for den lille. Rip 

Anonymkode: 36cd8...911

AnonymBruker
Skrevet

Det blir nok ubehagelig for deg før det blir farlig for fosteret.

Jeg er like langt på vei og misjonær utgår pga. bekkensmerter.

Anonymkode: 308dc...f00

• Liker 1
Skrevet

Har hatt sex i misjonær frem til samme dag som fødsel startet med de to første. Er nå på slutten av tredje svangerskap og har fortsatt sex i misjonæren - nesten daglig. Kan kjenne at det blir vanskelig å puste eller at jeg blir svimmel hvis jeg ligger for flatt på ryggen, men har en pute bak som støtter opp. 

Det er ikke farlig for barnet. Hvis du er bekymret for vena cava-syndrom, så merker du ubehag lenge før det påvirker barnet. Regner med du skifter stilling hvis du holder på å svime av - da er problemet løst 😊

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, Frkego said:

Har hatt sex i misjonær frem til samme dag som fødsel startet med de to første. Er nå på slutten av tredje svangerskap og har fortsatt sex i misjonæren - nesten daglig. Kan kjenne at det blir vanskelig å puste eller at jeg blir svimmel hvis jeg ligger for flatt på ryggen, men har en pute bak som støtter opp. 

Det er ikke farlig for barnet. Hvis du er bekymret for vena cava-syndrom, så merker du ubehag lenge før det påvirker barnet. Regner med du skifter stilling hvis du holder på å svime av - da er problemet løst 😊

Takk for fin tilbakemelding. Var også bekymret for at det ble litt press på magen, ikke full kroppsvekt, men litt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det med å unngå å ligge på ryggen er jo reelt, og noe man skal være oppmerksom på. Men - du vil merke ubehag lenge før det kan være skadelig for baby i magen. 

Jeg har selv vært til hudpleier og fikset bryn/vipper og lignende og lagt flatt på ryggen over lengre tid uten problemer. Hadde jo da selvfølgelig byttet stilling eller flyttet på meg om jeg merket veldig ubehag. 

Til og med fysioterapeut som spesialiserer seg på graviditet og kvinnehelse skulle ha meg til å ligge på ryggen en liten stund.

Anonymkode: 25113...135

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Takk for fin tilbakemelding. Var også bekymret for at det ble litt press på magen, ikke full kroppsvekt, men litt. 

Baby takler også at det er press på magen 😊 den ligger godt beskyttet inni livmor omringet av fostervann. Mange gravide ligger på magen gjennom hele svangerskapet uten problem. Jeg skjønner ikke hvordan de klarer det, men 😅

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, Frkego said:

Baby takler også at det er press på magen 😊 den ligger godt beskyttet inni livmor omringet av fostervann. Mange gravide ligger på magen gjennom hele svangerskapet uten problem. Jeg skjønner ikke hvordan de klarer det, men 😅

Takk for beroligende svar. Jeg er kanskje litt mer engstelig enn andre da jeg før denne graviditeten hadde 10 spontanaborter på rad. Så det er godt å få konstruktive tilbakemeldinger! 💜

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...