Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal begynne med litt fast føde neste uke.

hun har kun fått morsmelkerstatning så helsesøster sa jeg kunne begynne nå som hun er 4 mnd. Men jeg leser nesten alle plasser at det står: helst ikke før 6 mnd?? 

Hva ga dere første gang? Og hvordan? ☺️Skal jeg blande i morsmelkerstatning i maten? 
kan jeg begynne med søtpotet? 

Anonymkode: 5534a...1f4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begynte med grøt 4 mnd pluss. Litt og litt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes flere til 4 mnd, nå husker jeg ikke hvilke, HIPP har deriblant noen! Men vi begynte med grøt, litt banan, mango, søtpotet. Blandet MME med grøten :) Vi gav også smaksprøve av alt vi spiste: bare liten «fingersmak». Greit å ikke forvente fulle måltider, bare litt smaking her og der. Og kanskje litt magevondt!

Anonymkode: 1f878...24a

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Her burde du absolutt bruke helsenorge som kilde, og ikke KG. Helsestasjonen er også bra å bruke som kilde.

Man kan begynne fra 4 måneder. Barn som får erstatning bør begynne gra 4 måneder av for å få ulike smaker, mens de med morsmelk får ulik smak ut fra hva moren spiser. Det betyr ikke at de med morsmelk må vente til 6 måneder. Begynn når det er naturlig! Du finner fort ut om babyen din ikke føler for det, og så skiftet de mye smakssans. Men igjen, helsenorge og helsestasjon er de riktige kildene å bruke her:)

Anonymkode: 5bb7f...c98

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Man skal bare gi små smaksprøver for å venne babyen til andre smaker. Morsmelken får forskjellig smak avhengig av hva mor spiser, derfor kan man fint drøye med fast føde til mm babyer er 6 mnd, med mindre babyen viser klare tegn til å være klar for fast føde før dette :) 

en te skje er nok i starten. Begyn med «kjedelig» mat, som potet, gulrot osv. det kan for mange være vanskelig å gå fra søtt (frukt) og til grønnsaker, enn motsatt (tips fra vår helsesykepleier). 
jeg har ikke blandet i mme, men dette fordi frøkna ser ut til å tolerere å få ren mat. Vi har hittill holdt oss til gulrot, potet, grøt og en puré av søtpotet og gulrot, purén falt ikke helt i smak, men den er frosset ned i isbitformer så vi tar opp en terning og prøver igjen senere :) 

Anonymkode: 19151...068

AnonymBruker
Skrevet

Som andre har nevnt, men jeg føler det absolutt ikke blir sagt nok, er at det kun er smaksprøver fra 4 mnd. Her gir mange helsesykepleiere feilinformasjon og mener det er grøt som skal innføres, men hele poenget med å innføre mat fra 4 mnd for erstatningsbabyer er for smakens skyld. Dette står også hos Helsenorge, som er kilden også helsesykepleiere skal følge. Men mange er godt voksne, og det henger mye igjen fra tiden før. Det er fint på mange måter, for vi trenger folk som ikke er en ren A4-bok fra A-Å, men det er noen ting man bør følge opp. Tarmene til små babyer er svært sårbare for grøt, og veldig mange får ubehag ved innføring av grøt, men mange forstår ikke koblingen. Vår gråt som en liten dinosaurbaby i flere dager hver gang han hadde fått grøt, og bæsjet ikke på 4 dager. Hjemmelaget så vel som kjøpegrøt. Vi droppet det en god stund og ga ren mat, smaksprøver, og innførte forsiktig grøt igjen (fordi vi spiser mye havregrøt hjemme) fra 8-9 mnd. Han elsker det den dag i dag. 

Anonymkode: 60602...9f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Som andre har nevnt, men jeg føler det absolutt ikke blir sagt nok, er at det kun er smaksprøver fra 4 mnd. Her gir mange helsesykepleiere feilinformasjon og mener det er grøt som skal innføres, men hele poenget med å innføre mat fra 4 mnd for erstatningsbabyer er for smakens skyld. Dette står også hos Helsenorge, som er kilden også helsesykepleiere skal følge. Men mange er godt voksne, og det henger mye igjen fra tiden før. Det er fint på mange måter, for vi trenger folk som ikke er en ren A4-bok fra A-Å, men det er noen ting man bør følge opp. Tarmene til små babyer er svært sårbare for grøt, og veldig mange får ubehag ved innføring av grøt, men mange forstår ikke koblingen. Vår gråt som en liten dinosaurbaby i flere dager hver gang han hadde fått grøt, og bæsjet ikke på 4 dager. Hjemmelaget så vel som kjøpegrøt. Vi droppet det en god stund og ga ren mat, smaksprøver, og innførte forsiktig grøt igjen (fordi vi spiser mye havregrøt hjemme) fra 8-9 mnd. Han elsker det den dag i dag. 

Anonymkode: 60602...9f3

Jeg har ikke tenkt å gi grøt enda. Men begynne med søtpotet, er det ok å gi som smaksprøver ? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har ikke tenkt å gi grøt enda. Men begynne med søtpotet, er det ok å gi som smaksprøver ? 

Søtpotet 

gulrot

potet 

brokkoli 

blomkål

osv osv. anbefales å gi en ting av gangen, gjerne i 2-3 dager i starten, så det ikke blir mye for magen og man ser om ungen reagerer på noe :) 

Anonymkode: 19151...068

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...