Gå til innhold

Flere som opplever at sine søte og snille foreldre stadig blir mer selvsentrert med årene?😅

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må bare begynne med at jeg har veldig snille foreldre. De stiller virkelig opp.

Men jeg merker fleksibiliteten er på vei ned.

De er nå ferdig i arbeidsliv og bruker derfor tiden sin akkurat slik de vil og har stor glede i å hjelpe til.

Jeg er aleinemor i full jobb. Problemet er at når de har lyst å hjelpe, så skal de kun skje akkurat når det passer de.

De velger sted og tid, hva som skjer hos oss driter de hundre mil i fordi de har valgt dag og tid.

Det som følger med når de kommer her her er at de okkuperer huset hele dagen når de skal hjelpe og male eller rake. (Selvvalgt oppgave fra de).

Nå har de sett seg ut morgendagen mandag og meldt sin ankomst for dugnad hos meg.

Jeg har jobbet hele helgen (sykepleier) med overtid til langt på natt og er utslitt.

Prøver å hinte om at kanskje en annen dag i uken er bedre til mine foreldre. Men får bastant svar at nei det er nå det passer for de og hvis det ikke passer for meg så ordner de seg selv i hagen. «Basta»! Fordi de skal på sine kaketreff, bingo og uviktige avtaler.

Det blir jo til at jeg må sette av en dyrbar fridag for å jobbe i hagen med de etter en knallhard jobbhelg.

De kommer uansett, okkuperer huset, går på do og matpauser osv her i minst fem timer.

Forstår bare ikke at de husker selv hvordan det var å være i full jobb. De har aldri vært aleine med barn heller.

Milig jeg er utakknemlig. Men måtte blåse ut.

Sliten. Og sliten av pensjonister som tar full kommando når de er på hjelpesiden.

Har satt ned foten før. Ikke vellykket. De ble meget fornærmet.

Anonymkode: 7f453...23f

• Liker 2
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det nytter opplagt ikke å hinte, så her må du være knallhard med å sette grenser. Blir de fornærmet så får det så bare være, tenker jeg, og så får du ta hagen alene når det passer deg. 

Utrolig spesielt at foreldrene dine er "basta" når det passer dem på dette viset. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Litt kjent ja…og kjenner til flere av den eldre generasjonen som også har blitt mindre taktfulle med alderen. 
Deres holdninger kommer mye sterkere fram. F.eks deres jæv… dårlige holdninger til homofile og deres sympati med Trump. For noen år siden skjønte de at visse ting bør man holde for seg selv, mens nå har den sperren forsvunnet. Lirer ut av seg det ene etter det andre…foran barnebarn og gjester. 🤪🤬

Endret av Thomasine
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja 🫠

Men her er det flere barn med barnebarn og stor skjevfordeling av tid og hjelp. 

Søsken 1 får masse tid og hjelp - søsken 2 lite og søsken 3 ingenting. Alle med barn, og disse to andre søsknene har begge hatt alvorlige sykdommer. 

På den ene siden kan besteforelderen virke litt stresset for å forskjellsbehandle, men på den andre siden gjøres det i praksis i full skala. Veldig rart. 

Anonymkode: f5368...c2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig kjent. Jeg har ikke foreldre som hjelper til, men når moren min kommer (faren min kommer kun i bursdager) snakker hun i ett sett om drama i sanitetsforeningen, vanskelige korøvelser og hvor slitsomt det er å være barnevakt for søsteren min. «Du har jo alltid alt på stell du» sier hun ofte. 
Vi har radikalt forskjellig virkelighetsoppfatning. Hilsen trebarnsmor der ene barnet har kreft, et barn har jevnlig oppfølging hos øre-nese-hals og optiker og et barn som utredes for adhd/autismespekter, mann med adhd og lite til ingen avlastning. 🫠

Anonymkode: 75e19...893

• Hjerte 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Veldig kjent. Jeg har ikke foreldre som hjelper til, men når moren min kommer (faren min kommer kun i bursdager) snakker hun i ett sett om drama i sanitetsforeningen, vanskelige korøvelser og hvor slitsomt det er å være barnevakt for søsteren min. «Du har jo alltid alt på stell du» sier hun ofte. 
Vi har radikalt forskjellig virkelighetsoppfatning. Hilsen trebarnsmor der ene barnet har kreft, et barn har jevnlig oppfølging hos øre-nese-hals og optiker og et barn som utredes for adhd/autismespekter, mann med adhd og lite til ingen avlastning. 🫠

Anonymkode: 75e19...893

Oioi ❤️ Vil bare sende en stor klem til deg! Og alle gode ønsker til barna dine ❤️❤️❤️

Anonymkode: a1301...495

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Må bare begynne med at jeg har veldig snille foreldre. De stiller virkelig opp.

Men jeg merker fleksibiliteten er på vei ned.

De er nå ferdig i arbeidsliv og bruker derfor tiden sin akkurat slik de vil og har stor glede i å hjelpe til.

Jeg er aleinemor i full jobb. Problemet er at når de har lyst å hjelpe, så skal de kun skje akkurat når det passer de.

De velger sted og tid, hva som skjer hos oss driter de hundre mil i fordi de har valgt dag og tid.

Det som følger med når de kommer her her er at de okkuperer huset hele dagen når de skal hjelpe og male eller rake. (Selvvalgt oppgave fra de).

Nå har de sett seg ut morgendagen mandag og meldt sin ankomst for dugnad hos meg.

Jeg har jobbet hele helgen (sykepleier) med overtid til langt på natt og er utslitt.

Prøver å hinte om at kanskje en annen dag i uken er bedre til mine foreldre. Men får bastant svar at nei det er nå det passer for de og hvis det ikke passer for meg så ordner de seg selv i hagen. «Basta»! Fordi de skal på sine kaketreff, bingo og uviktige avtaler.

Det blir jo til at jeg må sette av en dyrbar fridag for å jobbe i hagen med de etter en knallhard jobbhelg.

De kommer uansett, okkuperer huset, går på do og matpauser osv her i minst fem timer.

Forstår bare ikke at de husker selv hvordan det var å være i full jobb. De har aldri vært aleine med barn heller.

Milig jeg er utakknemlig. Men måtte blåse ut.

Sliten. Og sliten av pensjonister som tar full kommando når de er på hjelpesiden.

Har satt ned foten før. Ikke vellykket. De ble meget fornærmet.

Anonymkode: 7f453...23f

Du høres jo ganske selvsentrert du også? Så er nok noe som ligger til familien 

Anonymkode: c18ed...50a

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Men er det ikke bare å takke nei? Så ordner du hagen selv når det passer deg?

Ellers så er sikkert ikke det du ser på som "uviktige avtaler" uviktige for dem.

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig heldig du er som får hjelp, og så snille de er. Selv har jeg aldri fått noen form for hjelp av min mor (har ikke far). Om noen hadde tilbudt seg å jobbe gratis hos meg en dag med maling, hagearbeid eller lignende hadde jeg blitt utrolig glad. Hadde selvfølgelig vært takknemlig uavhengig av slitenhet/andre planer. Jeg synes du fremstår litt utakknemlig i innlegget ditt. 

Anonymkode: 213e5...fb2

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg har også tatt meg i å tenke at de har blitt mer selvsentrerte, selv om de er snille. 

Endret av cerruti
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jeg er også sykepleier og hadde mer enn gjerne brukt en "dyrebar" fridag på å rydde i hagen med mine pensjonerte foreldre. selv etter arbeidshelg. Synes det høres veldig koselig ut.

Anonymkode: f0e0a...3d6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her snakker vi bortskjemt pike, men kanskje du kan stelle hagen og male huset selv i stedet da? Da inviterer du de bare når det passer på kake og kaffe. Men det er vel greit at mamma og pappa kommer og hjelper til litt, også med regningene eller de store investeringene tenker jeg. 

Anonymkode: d38db...5c6

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her snakker vi bortskjemt pike, men kanskje du kan stelle hagen og male huset selv i stedet da? Da inviterer du de bare når det passer på kake og kaffe. Men det er vel greit at mamma og pappa kommer og hjelper til litt, også med regningene eller de store investeringene tenker jeg. 

Anonymkode: d38db...5c6

Det siste var unødvendig spekulasjon. 

Anonymkode: b2f24...9e8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke hinte. Du må være like tydelig tilbake.

Eldre blir raskt mer og mer selvsentrerte, og ser kun seg selv. Særlig om de har lite omgang med andre enn barna. Ja, de blir litt fornærma, men så tilpasser de seg. 

Anonymkode: 1f84d...4c3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min mor hadde aldri tatt seg til rette på den måten, men hun har definitivt blitt mer selvsentrert. Telefonsamtalene er bare lange monologer om henne. Siden hun har dårlig helse, og dermed er mer eller mindre "låst" til leiligheten, så opplever hun også lite nytt. Monologene består dermed av 90% historier og ting jeg har hørt tusen ganger før. 

Ingen vits i å forsøke å lytte aktivt eller kommentere på det hun sier en gang, for hun bare avbryter og kjører over med monologen videre.

Synes samtalene med henne er slitsomme.

Anonymkode: 3a730...e52

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De fortjener det. De er ferdige med småbarn. De er ferdige med arbeidslivet. Selvfølgelig skal de nyte de siste årene sine med å gjøre det de vil. 

Planen (drømmen) min er at når alle barna er flyttet hjemmefra og stiftet egne familier, så skal jeg flytte til Bali og starte egen yoga retreat. 😄 

Men skal samtidig sies at det er litt spesielt av dem å bare bestemme seg for å invadere hjemmet ditt akkurat den dagen du ikke ønsker. Her får du bare sette hardt mot hardt. 

Anonymkode: 8e9dd...967

AnonymBruker
Skrevet

For ett tilbud, hadde vært så glad. Synes du virker mest selvsentrert her egentlig. 

Du ønsker hjelp, og du vil gjerne diktere hvordan? Du får endre forventningene dine og prøve å skjønne hvor heldig du er og hva som er alternativet. Altså hodet ut av egen navle. 

Om du ikke ønsker at de kommer mandag er alternativet å ta hagen selv. Ikke være snurt for at at de ikke avlyser avtalene sine. Om alternativet å hvile mandag og ta hagen og maling selv en annen dag i uka er helt fint for deg er det bare å si at det ikke passer. 

Men ja, merker en endring hos foreldrene mine, spesielt etter at de pensjonerte seg. Det som før var ett komma i livet deres (som tannlege eller frisør) kan fort bli det viktigste de gjør på en uke. Det må planlegges, snakkes om og stresses over, og den endringen skjedde skremmende fort. 

Og de koooser seg, med reising, god mat og høyt forbruk. Det er jo også noe selvsentrert i mine øyne. 

Anonymkode: 3028a...9ff

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I det øyeblikket man slutter å jobbe  begynner even til å tilpasse seg å forvitre. Gjelder uansett hvilken alder man slutter å jobbe. 

Anonymkode: 804f1...c8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Skal du definere hva som er viktige avtaler for dem?

Anonymkode: e7b8b...1a9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er du som er selvsentrert, ikke de. 

Anonymkode: be929...ac3

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...