Gå til innhold

Å ha et barn som er veldig vakkert, og et «normalt»

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to jenter på 11 og 9 år. Storesøster er helt spesielt vakker. Hun har fått og får mye oppmerksomhet «overalt», har fått tilbud om å være modell osv. Hun er også veldig sprudlende, sosial og snill. Lillesøster har et mer normalt utseende. Jeg synes jo hun er vakker og nydelig, men hun er ikke en «dukke» som storesøster og får ikke oppmerksomhet som storesøster.

For noen uker siden traff vi en kjendis gjennom noen venner. H*n ble overbegeistret for storesøster og ga henne masse oppmerksomhet og komplimenter og brukte all tiden på henne. H*n enset ikke lillesøster, gadd såvidt å hilse. Jeg prøvde det jeg kunne å inkludere lillesøster, men det var ikke lett 😩 for en fjollete kjendis, men jeg kan ikke styre andre mennesker og hvor utseendefokuserte de er 😕 

Dette var jo bare et eksempel på ting vi opplever og den forskjellsbehandlingen jentene får ute i verden. Hjemme er det ikke slik. Det virker foreløpig ikke som om lillesøster er alt for lei, men innimellom ser jeg skuffelsen hennes og hun blir litt mutt. Vi i familien er bevisste og gjør det vi kan for å styrke selvtillit og selvfølelse hos barna. Men det jeg lurer på er om andre har erfaringer med slik forskjellsbehandling av søsken ute i verden? Har dere noen tips til hvordan jeg kan styrke lillesøster? Får så vondt av dette 💔 Lillesøster er smart, morsom og så skjønn! 

Anonymkode: 4c88c...5c6

• Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva om du hadde satt grenser for denne fjollete kjendisen? Sagt noe om at du har to barn, begge skal inkluderes eller ingen.

Anonymkode: df215...34a

• Liker 10
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva om du hadde satt grenser for denne fjollete kjendisen? Sagt noe om at du har to barn, begge skal inkluderes eller ingen.

Anonymkode: df215...34a

Det var ikke et langt møte, og jeg forsøkte virkelig 😕 Men som jeg skrev så kan ikke jeg styre andre mennesker på den måten. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

I den situasjonen hadde jeg tatt med begge barna å gått. Sånn utseende fokus er skadelig for et barn, tro meg. Du presser ikke det andre barnet frem for å få lik oppmerksomhet, når oppmerksomheten er rettet mot utseende. Det er ufint av deg. 

Det virker som du også er ganske utseende fokusert som nevner både modellbyrå, kjendis, beskriver personligheten hennes, men ikke den andre datteren sin og sier selv at hun er spesielt vakker, mens andre datter er normal og at du ikke tok barna å gikk, men faktisk prøvde å inkludere den andre datteren. 

Det kommer en tid du får virkelig betalt for dette. 

Anonymkode: 02436...131

• Liker 9
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Hvem var kjendisen? Jan Thomas?

Anonymkode: 76c58...403

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du en blogger ts? 

Anonymkode: 41d86...cba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I den situasjonen hadde jeg tatt med begge barna å gått. Sånn utseende fokus er skadelig for et barn, tro meg. Du presser ikke det andre barnet frem for å få lik oppmerksomhet, når oppmerksomheten er rettet mot utseende. Det er ufint av deg. 

Det virker som du også er ganske utseende fokusert som nevner både modellbyrå, kjendis, beskriver personligheten hennes, men ikke den andre datteren sin og sier selv at hun er spesielt vakker, mens andre datter er normal og at du ikke tok barna å gikk, men faktisk prøvde å inkludere den andre datteren. 

Nei nei, nå misforstår du med vilje! Poenget her er at det er stor forskjell og verden er brutal, for det er så mye utseendefokus 😩 jeg nevnte modelljobb og kjendis for å beskrive situasjonen. Det var et kort møte med denne fjollete kjendisen, vi dro raskt da det var så ubehagelig. Jeg beskriver jo min yngste godt. Hun er nydelig og smart og morsom. Jeg vil gjerne høre om andre har lignende erfaringer, og hvordan kan man prøve å «utjevne» disse forskjellene for barna, for verden ER jo dessverre slik at spesielt vakre mennesker får bedre behandling enn oss normale 😕

• Liker 9
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken kjendis gir en jente på 11 år  oppmerksomhet? 

Det hadde jeg reagert på. 

Anonymkode: 9288f...743

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du en blogger ts? 

Anonymkode: 41d86...cba

Absolutt ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken kjendis gir en jente på 11 år  oppmerksomhet? 

Det hadde jeg reagert på. 

Anonymkode: 9288f...743

Denne kjendisen er en god venn av en familievenn. Men h*n var meget spesiell og ønsker ikke å treffe vedkommende igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Bare for å gjøre det klart:

Mitt spørsmål er om noen har erfaringer med å ha et barn som får mye oppmerksomhet og et som ikke får det? Hvordan gjøre det best mulig for barna? 

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Skal TS late som hun ikke merker noe? Jeg mener det er positivt at TS er bevisst på dette. Forskjellene forsvinner ikke ved at moren later som ingenting. Verden ER enklere og man får mange fordeler av å være vakker. 

Anonymkode: 5ddf0...2eb

• Liker 16
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Samme situasjon her. Og jeg er mest bekymret for den som er penest. For hun får hele tiden kommentarer og oppmerksomhet for det. Noe som igjen fører til at hun blir enda mer opptatt av å gjøre seg pen. Utseende blir veldig, veldig viktig. Det er der hun ser sin verdi, der hun får sin bekreftelse. 

Hun minste som er mer vanlig slipper så mye fokus på sitt utseende. Og er derfor heller ikke like opptatt av det. Hun får komplimenter for andre ting.

Det beste du kan gjøre er å hjelpe det pene barnet til å se at hun har verdi for andre ting enn utseende. Veldig trist at verden er blitt sånn  

Anonymkode: 3fb54...86c

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Skal TS late som hun ikke merker noe? Jeg mener det er positivt at TS er bevisst på dette. Forskjellene forsvinner ikke ved at moren later som ingenting. Verden ER enklere og man får mange fordeler av å være vakker. 

Anonymkode: 5ddf0...2eb

Tja. Man får i hvert fall et voldsomt fokus på det. Noe som gjør mange jenter selvopptatte, utseendefokuserte og utsatt for et vanvittig kroppspress. Tror ikke det er en fordel akkurat…

• Liker 3
Gjest tinkaanonym
Skrevet

Jeg har ikke noe tips annet enn å fortsette å være gode foreldre og ikke forskjellsbehandle dem. Da klarer barna seg gjennom mye i denne harde verden

AnonymBruker
Skrevet

Samme situasjon her. Og jeg er mest bekymret for den som er penest. For hun får hele tiden kommentarer og oppmerksomhet for det. Noe som igjen fører til at hun blir enda mer opptatt av å gjøre seg pen. Utseende blir veldig, veldig viktig. Det er der hun ser sin verdi, der hun får sin bekreftelse. 

Hun minste som er mer vanlig slipper så mye fokus på sitt utseende. Og er derfor heller ikke like opptatt av det. Hun får komplimenter for andre ting.

Det beste du kan gjøre er å hjelpe det pene barnet til å se at hun har verdi for andre ting enn utseende. Veldig trist at verden er blitt sånn  

Takk for ditt gode innspill! Veldig viktig poeng du kommer med. Det er veldig uheldig med slikt fokus, vi har derfor sagt nei til reklamefilmer og modelljobber. Men oppmerksomhet for hun nok av og det er vanskelig og slitsomt til tider. Vi er veldig bevisste rundt dette, men kan jo ikke styre hvordan andre oppfører seg.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare for å gjøre det klart:

Mitt spørsmål er om noen har erfaringer med å ha et barn som får mye oppmerksomhet og et som ikke får det? Hvordan gjøre det best mulig for barna? 

Jeg tror det er viktig for begge barna at de får ros for sine ulike egenskaper, noe du sier at de gjør, og at hvis du opplever at storesøster får mye fokus på utseendet sitt så er jeg faktisk mer bekymra for henne enn lillesøster. Problemet med at barn får mye «skryt» for å være pen er at de dermed risikerer å legge mye av identiteten sin i akkurat nettopp det de får skryt for. Så en dag får de kanskje kviser, eller nesen blir stor/bred, eller de legger på seg, også ee det «krise» fordi de har ikke lenger samme gjenskap/identitet som  før.

Det kan være lurt å snakke med storesøster om det, mest for hennes egen del, og anerkjenne at hun er vakker men at noen (voksne) dessverre er overfokusert på utseendet, og at det er noe som egentlig ikke sier så mye om hvem hun er. Hvis storesøster gjør lite utav at sitt utseendet er vakkert (ikke skaper mye fokus på det foran lillesøster) - tror jeg heller ikke lillesøster bryr seg så mye. 
Om storesøster snakker mye om det, kan det være lillesøster blir mer påvirket. Det vil gjelde nesten alt, ikke bare utseendet. Så via å «tone ned» at man har noe andre ikke har kan man forebygge sjalusi, og kanskje også skape mer robuste barn som ikke «krakelerer» om de ikke lenger er «det pene barnet».

Du høres uansett ut som en rasjonell og jordnær mor og det betyr mer enn en «fjollete kjendis». Dere kan godt bruke kjendisen som en historie å le litt av og omtale det som nettopp det du gjør: fjollete  :) 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Akkurat samme som jeg tenkte :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke voksne folk er det som blir begeistret over utseendet til en 11år gammel jente? 

Husk at den eldste jenta kan få trøbbel med selvfølelse og selvtillit om hun lærer at alt hun har å by på er utseendet. Pass på at hun føler mestring og bygger selvtillit på andre områder, enten det er interesser, hobbyer, skole etc. 

Dette er sant for den yngste også

Anonymkode: 2a30e...7d9

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilke voksne folk er det som blir begeistret over utseendet til en 11år gammel jente? 

Anonymkode: 2a30e...7d9

Lurer jeg på også, høres meget spesielt ut. 

Anonymkode: c2a6c...190

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...