Gå til innhold

far prøver å frata meg ansvaret

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg forstår det slik at etter 1/4-06 forandres lovene for foreldrerett..

slik at far får mer og si, og at mor mister sin naturlige foreldrerett når vi kun har vært samboere??

vet iallefall at far her i bildet har planer om å gå rettensvei for å prøve å frata meg foreldreansvaret.. jeg vet ikke Hvorfor.. tror det går på å skulle ødelegge meg. ikke pga barnet - :frustrert:

stemmer dette?? og hva må til for at han skal få det?

samt om det har noe å si at han nå verken betaler noe til barnet - eller oppsøker barnet, og han holder seg heller ikke til den skriftlige avtalen vi har :forvirret:

dvs han er ikke tilstede! på langt nær så mye(lite) som han skulle vært :frustrert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kan jeg lite om dette, men jeg vil vel tro at det i en sak om hvor barnet skal bo vil legges til grunn at han ikke har vært tilstede. Men han vil sikkert få samværsrett...

En venninne av meg fikk barn med en som slo henne osv, og han har blitt dømt for dette. Han har ikke sett sønnen siden han var liten, ungen er i dag snart fem. Likevel har min venninne fått beskjed om at han kan få samværsrett dersom han skulle finne på å ønske kontakt.

Så selv i slike tilfeller får de ha kontakt med barnet sitt...

Skrevet
jeg forstår det slik at etter 1/4-06 forandres lovene for foreldrerett..

slik at far får mer og si, og at mor mister sin naturlige foreldrerett når vi kun har vært samboere??

Hva med fars naturlige foreldrerett?

vet iallefall at far her i bildet har planer om å gå rettensvei for å prøve å frata meg foreldreansvaret.. jeg vet ikke Hvorfor.. tror det går på å skulle ødelegge meg. ikke pga  barnet -  :frustrert: 
Hvorfor er det slik at man sier/tror at fedre som kjemper for barna sine, alltid gjør dette kun for å ødelegge for mor?

stemmer dette?? og hva må til for at han skal få det?

samt om det har noe å si at han nå verken betaler noe til barnet - eller oppsøker barnet, og han holder seg heller ikke til den skriftlige avtalen vi har :forvirret:

dvs han er ikke tilstede! på langt nær så mye(lite) som han skulle vært :frustrert:

Som en over her sa, så får han nok i hvert fall samværsrett. Det skal nok atskillig mer til ofr at han skal få foreldreretten, i hvert fall om han har oppført seg slik du hevder og ikke har vist interesse for barnet.

Gjest Gjest_stemor_*
Skrevet

har du tatt kontakt med hann for å få til sammver da?

Mange fedre plages med å få se sine barn så IKKE ta alle under en kamm.

Min mann sterver nemelig for å få ha samver med sitt barn. :frustrert:

Skrevet

Utrolig at det er så mye uvitenhet på dette feltet.

Det er ingen lovendring på gang, ut over at samboere skal likestilles med gifte når barnet blir født. Det vil si at begge for lik foreldreansvar ved fødselen. Det er ikke noe som heter foreldrerett.

Far har en like selvsagt rett på foreldreansvar som mor. De som mener noe annet, bør virkelig gå inn i seg, mener jeg. Uansett er foreldreansvar bare noen få jurdiske rettigheter, som går på at mor ikke kan flytte utenlandsk med barnet uten fars samtykke, far har rett til å overta omsorgen om mor dør og noen få andre rettigheter.

Han kan ikke ta fra deg foreldreansvaret, hvor har du det fra? Da må du i så fall være en utrolig dårlig omsorgsperson. Det han oppnår er at dere BEGGE får foreldreansvar.

Samværsrett er noe helt annet, og som far uansett vil få ved å gå til retten om han har omorgsevne. Det er uansett grunn sterkt kritikkverdig om du kjemper mot at far får samværsrett, mener jeg. Det er som regel barnets beste å ha kontakt med begge foredrene helt uavhengig av foreldrenes konfliktnivå.

Skrevet

Det er ikke noe som heter foreldrerett.

???

Min tante og onkel er fosterforeldre for en liten gutt, i tillegg til at de har to "egne" barn. Guttens foreldre har foreldreretten selv om han er under barnevernet.

Skrevet

Far til 2?

Skrevet

Som alle andre påpeker må du skille mellom foreldreansvar og omsorg (daglig omsorg/felles omsorg).

Foreldreansvar er noe alle ektepar/samboere vil bli tildelt automatisk. Tidligere fikk ikke far dette automatisk når foreldrene "bare" var samboere. Men det har de siste 10 årene vært mer eller mindre en proforma sak å få slikt foreldreansvar i ettertid.

Jeg har hørt at fedre bare har møtt opp hos Fylkesmannen og fått dette tildelt uten rettsak. Nå får altså fedre som har vært samboende dette automatisk. Mor har altid fått det automatisk.

Delt foreldreansvar tilsier at begge foreldrene har tilgang til medisinsk informasjon om barnet, at begge har rett til informasjon fra barnehage/skole, at barnets navn ikke kan endres uten begges godkjennelse, etc, etc.

Omsorgsløsningen er derimot bundet opp mot hvor barnet skal bo etter bruddet.

Om du snakker om "Mors naturlige foreldrerett" som den tradisjonelle ordningen hvor barnet bor hos mor og har samvær med far, så er det ingenting som tilsier at dette blir endret 1/4 i år. Men EGENTLIG er det IKKE snakk om at mor har har "en naturlig foreldrerett (les:eneomsorg)". Far har i teorien like stor mulighet til å ivareta den daglige omsorgen. Og stadig flere fedre får gjennomslag for dette i rettsystemene. Men fortsatt er det en liten fordel for mødrene.

Omsorgen av barnet bør dere i utgangspunktet bli enig om på et meklerkontor. Om dere ikke blir enig kan saken havne i retten (nå er det innført noe nytt som heter rettsmekling for at ikke kostnadene til advokater, etc, skal bli så stor som tidligere, og som vil lomme før en evt rettsak).

Basis for hvem som skal ha omsorgen er hva som er det beste for barnet. Far eller du må i slike tilfeller bevise at den andre forelderen er mindre egnet til daglig omsorg enn det dere selv er. For ihht dagens lovverk kan ikke myndighetene si at dere er like gode, noe som tilsier at felles omsorg ikke kan bli et alternativ uten at dere er enig om det. Felles omsorg tilsier at barnet bor like mye hos hver av dere. Dere betaler da bidrag til hverandre (dvs at den som tjener mest i realiteten betaler til den som tjener minst), og at dere får barnetrygd annethvert år. En slik ordning gir etter mitt syn minst konflikter i ettertid.

Dessuten er det er en god løsning som stadig flere benytter, og er pr. i dag den omsorgsløsningen som øker mest rent prosentvis.

uansett valg er det viktig at dere beholder fokus på barnet. Om det blir "skittentøyvask" under rettsmekling eller i rettsalen faller dette ueheldig ut for den som starter å rakke ned på den andre part.

lykke til.

Skrevet

Til den som skrev om adopsjon: Nei, de har ikke foreldrerett. Ikke noe som heter det. Men de har foreldreansvar, som omhandler omsorgen for barnet i lovens forstand.

Alt for mange blander rundt på disse begrepene, som er viktig å kunne for å kjenne barnelovens intensjoner.

Skrevet
Til den som skrev om adopsjon: Nei, de har ikke foreldrerett. Ikke noe som heter det. Men de har foreldreansvar, som omhandler omsorgen for barnet i lovens forstand.

Alt for mange blander rundt på disse begrepene, som er viktig å kunne for å kjenne barnelovens intensjoner.

jeg har ikke skrevet om adopsjon, men om fosterhjem.

Min tante sa de har foreldreretten

Gjest gjesta
Skrevet

Betyr det at en helgepappa får automatisk 50% samvær etter April 2006?

Eller må han gå rettens vei, eller gi beskjed noe sted at han ønsker dette for å få det?

Gjest gjesta
Skrevet
Hva med fars naturlige foreldrerett?

Hvorfor er det slik at man sier/tror at fedre som kjemper for barna sine, alltid gjør dette kun for å ødelegge for mor?

Som en over her sa, så får han nok i hvert fall samværsrett. Det skal nok atskillig mer til ofr at han skal få foreldreretten, i hvert fall om han har oppført seg slik du hevder og ikke har vist interesse for barnet.

hva med 50%-50% samvær.

Hvis mor ikke vil det og de ikke var gift, kan han få det (han er nå helgepappa)

Skrevet

Mente samværsrett, selvsagt :)

far viser per dags dato ingen interesse for barnet.

Han stiller Ikke opp slik han skal på det den skriftlige avtalen vi har laget tilsier :forvirret:

jeg har nærmest Krevet at han har stilt opp fordi barnet spør og savner.

Men skal JEG bli skjelt ut her fordi FAREN ikke stiller opp ?!???!

Gjest gjesta
Skrevet

Han stiller Ikke opp slik han skal  på det den skriftlige avtalen vi har laget tilsier :forvirret:

nei det skal du ikke.

men tror folk blir forbanna for de mener at fedre har like mye rettigheter som mor. Mens i dette tilfellet er det klart at han ikke har det. Tror retten vil se det..

Skrevet

Han stiller Ikke opp slik han skal  på det den skriftlige avtalen vi har laget tilsier :forvirret:

nei det skal du ikke.

men tror folk blir forbanna for de mener at fedre har like mye rettigheter som mor. Mens i dette tilfellet er det klart at han ikke har det. Tror retten vil se det..

Det skal ganske mye til for å miste samværsretten...

Å få hilse på ungen sin innimellom får de fleste lov til, men at han skulle klare å frata deg noe kan jeg vanskelig se. Hvis du har mast på barnefaren for at han skal ha mer kontakt er det vel da bra hvis han får samværsrett?

Gjest gjesta
Skrevet (endret)
Det skal ganske mye til for å miste samværsretten...

Å få hilse på ungen sin innimellom får de fleste lov til, men at han skulle klare å frata deg noe kan jeg vanskelig se. Hvis du har mast på barnefaren for at han skal ha mer kontakt er det vel da bra hvis han får samværsrett?

Ja sorry, tenkte hvis han skulle kreve mer enn det, at det får han nok ikke, siden han sjeldent vil se barnet.

Men noen som vet noe om dette? :

Eller må han gå rettens vei, eller gi beskjed noe sted at han ønsker dette for å få det?

Endret av Epica
Skrevet

Hvis far ønsker eneomsorgen for barnet, ønsker jeg ham lykke til! Han fortjener den sikkert når han ønsker det så veldig da.

Det er etter min mening best for barnet å vokse opp med far. Alt for mange mødre har i alt m\for lang tid dominert totalt mht. barn. Hvorfor skal moren automatisk bli oppnevnt? Det er ikke gitt at hun er den beste...

La far få slippe til opg la far få kjermpe om retten til sitt eget barn.

Rettsvesenet trenger mange slike før det endelig vil skje noe i fjern framtid.

*jenta*

Gjest gjesta
Skrevet
Hvis far ønsker eneomsorgen for barnet, ønsker jeg ham lykke til! Han fortjener den sikkert når han ønsker det så veldig da.

Høres det ut som han FORTJENER den når hun skriver han nå verken betaler noe til barnet - eller oppsøker barnet, og han holder seg heller ikke til den skriftlige avtalen vi har

dvs han er ikke tilstede! på langt nær så mye(lite) som han skulle vært

:forvirra:

Gjest allium
Skrevet
Ja sorry, tenkte hvis han skulle kreve mer enn det, at det får han nok ikke, siden han sjeldent vil se barnet.

Men noen som vet noe om dette? :

Nei, noe slikt er ikke så nært forestående.

Barneloven skal revideres, og det har vært snakk om at utgangspunktet ved skilsmisse skal være 50-50, men det er langt fra klart at det er stortingsflertall for det, og uansett vil det ta flere år. Pluss at det ikke kan gis tilbakevirkende kraft, slik at samværsforeldre neppe vil få noe automatisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...