AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #1 Skrevet 23. april 2023 Jeg som hvit etnisk nordmann får også det spørsmålet. Det er ikke rasistisk ment selv om du er utlending, det er kun smaltalk. Anonymkode: 57fb5...3fc 5
Drizzt Skrevet 23. april 2023 #2 Skrevet 23. april 2023 Nei. Jeg håper ingen blir fornærmet på mine vegne heller. 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #3 Skrevet 23. april 2023 Nei, men jeg kan bli veldig lei. For folk slår seg ikke til ro med det jeg svarer Tipper at når du svarer Trondheim, så godtar folk det. Anonymkode: d28a2...0e6 6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #4 Skrevet 23. april 2023 De fleste av oss tar det ikke rasistisk heller, så der kan du ta det helt med ro. Vi anser det som slitsomt når det er det første noen spør om, eller mennesker som ikke har noe med det å gjøre. Spør noen om det litt ut i en samtale er det helt ok og normalt. Anonymkode: 10b5b...52e 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #5 Skrevet 23. april 2023 Nei, jeg synes det bare er hyggelig. Folk er altfor hårsåre, det er min mening om saken. Anonymkode: aff1c...ec4 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #6 Skrevet 23. april 2023 Kort svar: ja. Spesielt hvis jeg misliker måten det blir spurt på. Anonymkode: 2d777...116 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #7 Skrevet 23. april 2023 Nei overhodet ikke. Jeg blir spurt om dette også når jeg er i utlandet. Det er ikke bare i Norge. Informasjonen er relevant. Å se på det som rasisme er offermentalitet. Anonymkode: cf40c...985 6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #8 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De fleste av oss tar det ikke rasistisk heller, så der kan du ta det helt med ro. Vi anser det som slitsomt når det er det første noen spør om, eller mennesker som ikke har noe med det å gjøre. Spør noen om det litt ut i en samtale er det helt ok og normalt. Anonymkode: 10b5b...52e Ikke rasistisk, men fordommer / stereotyper er jeg lei av. Hvorfor skal jeg bli sett ned på fordi noen fra mitt land er….(dårlige ord) ? Anonymkode: 2d777...116 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #9 Skrevet 23. april 2023 Nei men det er unødvendig å følge opp med "Nei jeg mener hvor kommer du EGENTLIG fra?" for hvor jeg er fra er ikke relevant og alle som spør om det sier bare "åja" så spørsmålet i seg selv bunner i hverdagsrasisme "dem og oss" mentalitet, og er ikke akuratt stilt fordi de er ekstremt interessert i kultur eller å lære om landet mitt. Anonymkode: 1d696...353 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #10 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nei, men jeg kan bli veldig lei. For folk slår seg ikke til ro med det jeg svarer Tipper at når du svarer Trondheim, så godtar folk det. Anonymkode: d28a2...0e6 Ser den. Anonymkode: 57fb5...3fc 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #11 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Nei, men jeg kan bli veldig lei. For folk slår seg ikke til ro med det jeg svarer Tipper at når du svarer Trondheim, så godtar folk det. Anonymkode: d28a2...0e6 Vel, det er ikke bare innvandrere som opplever å bli spurt ut påske måten. Jeg er etnisk norsk født i Oslo-området og får stadig kommentarer på hvor er det du kommer fra, du har spesiell dialekt, er du utenlandsk osv. Vet ikke hva det kommer av men synes ikke det er hyggelig. Anonymkode: 44d11...4cb 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #12 Skrevet 23. april 2023 De som blir fornærmet er de som er ikke stolt av hvor de kommer opprinnelig fra. Ofte barn som er født her og som vil «blant inn». Jeg er stolt av den jeg er og hvor jeg kommer fra og kan ikke forstå dem som blir fornærmet av slike spørsmål. Anonymkode: 3669c...530 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #13 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De som blir fornærmet er de som er ikke stolt av hvor de kommer opprinnelig fra. Ofte barn som er født her og som vil «blant inn». Jeg er stolt av den jeg er og hvor jeg kommer fra og kan ikke forstå dem som blir fornærmet av slike spørsmål. Anonymkode: 3669c...530 Den var god!😂 Anonymkode: 10b5b...52e
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #14 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De som blir fornærmet er de som er ikke stolt av hvor de kommer opprinnelig fra. Ofte barn som er født her og som vil «blant inn». Jeg er stolt av den jeg er og hvor jeg kommer fra og kan ikke forstå dem som blir fornærmet av slike spørsmål. Anonymkode: 3669c...530 Tror ikke noen blir fornærmet, men man kan bli lei. Og noen ganger er det jo totalt irrelevant også. Hvis man snakker om noe helt annet for eksempel. Eller treffes i en helt upersonlig setting der sånne spørsmål ikke hører hjemme. Da kan man bli litt oppgitt. Anonymkode: d28a2...0e6 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #15 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De som blir fornærmet er de som er ikke stolt av hvor de kommer opprinnelig fra. Ofte barn som er født her og som vil «blant inn». Jeg er stolt av den jeg er og hvor jeg kommer fra og kan ikke forstå dem som blir fornærmet av slike spørsmål. Anonymkode: 3669c...530 Jeg er stolt av at jeg opprinnelig kommer fra Oslo-området og har ingen spesiell dialekt. Jeg blir fornærmet fordi det folk sier er jo da at jeg er annerledes og ikke passer inn.🤷♀️ Det er jo ikke noe hyggelig. Anonymkode: 44d11...4cb
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #16 Skrevet 23. april 2023 Nei. Nå er jeg europeisk og har bodd i Norge siden jeg var liten, så ser ganske norsk ut og høres jo helt norsk ut. Men har blitt spurt det før, synes bare det er hyggelig. Ingen gidder å spørre noe sånt på en dårlig måte Anonymkode: e5454...6b6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #17 Skrevet 23. april 2023 Om det er en utlending, altså en person som ikke er Norsk statsborger, så er vel ikke spørsmålet unaturlig? Anonymkode: 61189...79a 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #18 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om det er en utlending, altså en person som ikke er Norsk statsborger, så er vel ikke spørsmålet unaturlig? Anonymkode: 61189...79a Statsborgerskap fjerner ikke aksenten Anonymkode: 2d777...116
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #19 Skrevet 23. april 2023 Nei, selvfølgelig ikke. Jeg har aksent som jeg aldri vil bli kvitt, men jeg skal innrømme at jeg er litt stolt at folk ofte tar feil. De kan høre at noe er "off", at norsk ikke er mitt morsmål, men hvor jeg er fra er de ikke sikker på. De gjetter gjerne før de spør og ligger som regel feil. Jeg kan forresten sjeldent plassere norske dialekter. Bergen, Nordland, Stavanger klarer jeg, men om noen kommer fra Lillehammer eller Lillestrøm kan jeg ikke høre. Husker noen fra Setesdal, jeg trodde ikke det var norsk en gang. Anonymkode: f4ac8...b36
Mt3 Skrevet 23. april 2023 #20 Skrevet 23. april 2023 Hva mener du med 'utlending'? For så klart kan en Norsk statsborger som ikke har ett typisk nordisk utseende bli lei/frustrert/fornærmet om spørsmålet "hvor er du fra?" virker som ett krav om å få vite etnisitet og hvor ens forfedre stammer fra, i stedet for å være ett enkelt spørsmål som kan besvares med f.eks 'Trondheim' uten noen andre oppfølgingsspørsmål enn hvilken gate/bydel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå