Gå til innhold

Hvor lenge kan man skylde på flytting for at huset er rotete?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fascinert av rydderevolusjonen og hvor rotete mange av dem har det. Mange har bodd rundt sånn 2-3 år i boligen, men alt er jo på hodet. Kan man etter så lang tid fremdeles skylde på «nylig flyttet»?

Vi har nettopp flyttet selv, og nå er det to måneder siden vi overtok huset. Ikke oppussing, men litt småfiks som garderober, innredning på vaskerom etc måtte på plass. Merker at folk begynner å forvente at vi er kommet vel på plass nå. Folk vil gjerne komme på besøk og «se hvordan vi har fått det».

Det har vært hardt arbeid disse to månedene, med to små barn, fulle jobber, skriving av masteroppgave på si, og null barnevakt. Men vi begynner så smått å komme på plass innendørs i hvert fall. Fremdeles en skyvedørsgarderobe som mangler, og kontoret er fremdeles på hodet, men det begynner å ligne på ett hjem innendørs i hvert fall. Hagen har vi ikke rukket å tenke på.

Så har vi et vennepar av oss som flyttet inn for 2,5 år siden, og der er det fremdeles stabler med esker etter flyttingen som ikke er pakket ut. De har liksom aldri greid å «komme på plass» etter flyttingen, og merker på dem at de er ukomfortabel med dette etterhvert. 

Skriver ikke dette for å henge ut noen, men ble litt nysgjerrig på hva som er «innafor» hvis dere forstår 😊

Hvor lang tid brukte dere før «alt» var på plass?

Anonymkode: 41b53...aa7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd her i to måneder. Har kasser som står litt her og der - venter på skap - og har på ingen måte tenkt å rydde i kassene før skap er på plass. Måtte ta kassene ut fra gjesterommet når jeg fikk møblene som skulle inn der. Det er ingen drømmesituasjon at det skal stå kasser i gang og stue, men tenker det er i orden til sommeren. Når folk er innom her har jeg ingen problemer med å si at jeg venter på møbler. 

Anonymkode: 101b1...d02

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har bodd her i 14 måneder, og er fortsatt ikke helt på plass. Mangler et teppe i stua, skyvedører på soverom, litt småfiks på kjøkkenet, garderobe og et speil til gangen og å få innredet kontoret ordentlig. I 2. etasje er det mer som mangler. Skal skifte parkett, har ikke fått opp bokhylle og har mange bøker i esker enda. Kontorplassen der er heller ikke helt på stell. I hagen har vi rukket lite, bygge en platting og gjøre litt småtteri.

Føler vi driver hele tiden, men likevel er det tusen prosjekter som venter. 

Anonymkode: 42fcf...0f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte vente noen uker på garderobeskap, men var ferdig med alt 1 mnd etter innflytt. Største oppussingen tok jeg før jeg flyttet inn.

Anonymkode: f4c02...5c0

AnonymBruker
Skrevet

Helt seriøst? Flytting skylder man ikke på i mer enn et par uker. 

At interiøret ikke er helt på plass er noe annet enn flytting. Vi har bodd her i to år og vi er ikke helt fornøyd enda. Skylder ikke på flytting av den grunn… 

Anonymkode: c259d...0d0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Etter en tid ser man ikke rotet lenger, man er så vant til at det er der. Det kommer også an på livssituasjonen forøvrig. 

Jeg flyttet inn i huset mitt for sju måneder siden, og har ikke kommet «i orden». Jeg har fortsatt ting i kasser, på loft og bod og soverommet mitt, og regner med det kommer til å forbli sånn. 

Huset mitt er for lite for tingene mine, jeg har dårlig helse, jeg har ikke økonomi til å kjøpe noe større eller flere/bedre møbler til oppbevaring og jeg har ingen som kan hjelpe meg. Jeg er også alene med barn. 

«Fordelen» er at jeg heller ikke har noen som ønsker å komme på besøk, så det spiller ikke så stor rolle at det er sånn. 

Anonymkode: 3d12a...877

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

En måneds tid.

Anonymkode: b5cdd...9eb

AnonymBruker
Skrevet

Max 14 dager. Annet er latskap. 

Anonymkode: 9ddf7...b81

Skrevet

Jeg brukte fjorten dager etter overtagelse på å montere møbler, og så fjorten dager til etter at jeg hadde offisielt flyttet inn til å tømme alle flyttekasser og få satt alt på plass, og så bære det som ev skulle på loftet opp dit. 

Jeg kunne bruke hele dagen på flyttejobben, siden jeg ikke er travelt opptatt med en vanlig jobb å gå til (uføretrygdet). Har forståelse for at folk som jobber kan bruke lenger tid enn jeg, men når det begynner å bli snakk om et halvt år og mer, så.... tja, da tror jeg folk har gitt opp og ikke orker mer. De blir "blinde" for rotet og kassene, de er så vant til å se det stå der og bryr seg ikke lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet for 3 mnd siden og har ikke kommet helt i orden. Stue, kjøkken, bad og soverom er ryddet og greie men loftet, boder og garasje er fullstendig kaos enda. Det er helt individuelt hvor lang tid man bruker og det er mange grunner til at noen bruker lengre tid enn andre. I rydderevolusjonen er det gjerne ekstreme tilfeller, men jeg kan godt forstå at ting kan bli for overveldende når man samtidig skal ha full jobb, barn med de forpliktelser det medfører og mange kanskje har dårlig økonomi og helse. 

Anonymkode: 1fa0f...58e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler at det snakkes om to ulike ting. Utpakking av bokser og sånt skjer vel relativt raskt? Men bygging av garderobe og innredning av rom skjer vel litt og litt.

Vi flytter til en bolig med dobbel størrelse, og vi trenger ca. et halvt år for å få råd til alt som skal inn. Vi måtte utsette bygging av garderobe, matbod, graving av energibrønn, innredning av kjelleren og opparbeidelse av uteoppholdsareal.

Det handler også om at vi faktisk må spare opp penger til dette, fordi vi ikke fikk nok i lån og kostnadene har økt.

Men alle andre ting vil jo skje fortløpende og ganske raskt. Hvis det å pakke ut bokser tar veldig lang tid på grunn av barn, familie, plikter og jobb, så er det trolig litt snakk om personlighet også. Noen bruker jo ukesvis på å pakke ut av kofferten etter de har vært på reise også. Det er nok bare en unnskyldning og snakk om prioriteringer. 

Anonymkode: 99f6b...c54

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Max 14 dager. Annet er latskap. 

Anonymkode: 9ddf7...b81

Urealistisk i en enebolig som krever litt div før man reelt kan begynne å pakke ut og flytte inn.

Anonymkode: d01fe...e51

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg flytter nå og rydder ut av eskene før jeg flytter helt inn. Så ingen rot hos meg, men bruker heller tid på oppussing i etterkant. Det kan ta en ukes tid å få malt det jeg ønsker. Og noen mnd å skaffe interiør, møbler og andre ting jeg vil bytte ut. Jeg kommer til å bruke juni måned på å ordne hagen som jeg ønsker. Men ingen esker og rot inne etter innflytting. Jeg flytter alene med to barn. 

Anonymkode: 496f5...cb3

AnonymBruker
Skrevet

Vi overtok halvpart av en tomannsbolig på 124kvm 1. desember i fjor, og flyttet inn da malerne var ferdig å male innvendig juleuka. Alt er så og si på plass nå, men mangler å kalkmale gjesterommet, henge opp bilder i gang og i begge stuene (de ligger på gjestesenga), henge opp et par hyller, gå til innkjøp av en kommode til gjesterom (som naturlig nok må gjøres etter malingen). Boden trenger en rydd/rensk, vi skal selge unna litt gammelt. Møblering og kjøkken og alt slikt kom fort på plass, men det er fordi vi kjøpte alt av møbler, salongbord, spisebord, stoler, vitrineskap, servise etc nytt - da er det kanskje litt ekstra motiverende å få ting på plass kjapt. Og ingen barn, så vi har hatt all verdens tid! 😊

Anonymkode: ed81b...756

Skrevet

Jeg tenker et års tid 

Vi flyttet og alt var tilsynelatende ferdig etter 14 dager, men i kjelleren har vi fortsatt 10-20 flytteesker stablet opp etter veggen. 

For min del så handler det om at jeg vil bo her og finne ut hvordan jeg vil ha det istedenfor å forhaste meg for å få alt på plass for så å angre. 

Men jeg har stablet alt slik at det ikke blir rot i de rommene vi bruker og gjester kan ikke se alle pappeskene 😅 hadde aldri i mitt liv orket å bo slik som man ser i rydderevolusjonen 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet inn i helt nytt hus og det tok en uke, så var alt på plass.

Men jeg har ikke små barn, alt av skap og garderobe var på plass før vi flyttet.

Anonymkode: ee63a...826

AnonymBruker
Skrevet

Har et vennepar som flyttet inn i en enebolig som trengte litt oppussing. De har holdt på nå i snart 8 år og ikke i nærheten av å være ferdig. Har fortsatt ikke vært der på besøk siden de fortsatt holder på å komme i stand etter flyttingen. 

Folk er forskjellige så det er ikke noe fasitsvar her. 

Anonymkode: 2feea...163

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi flyttet for 6 uker siden (2 barn og 2 voksne til stor enebolig), og hadde ryddet ut av alle esker og poser for et par uker siden. Vi malte noen rom før vi flyttet inn, men det er fortsatt en hel del mindre oppussing som gjenstår før vi føler oss ferdige. Alt koster, og jeg ser ikke for meg at vi kommer til å bli ferdige med alt som skal gjøres i huset før utpå høsten en gang. Men alt er ryddet og plassert i skuffer, skap etc, så det ser ikke rotete ut selv om mye er halvferdig (lister som ikke er malt enda, noen lister er fortsatt ikke montert osv) eller ser gammelt/slitt ut.

Anonymkode: 3f4ce...5ac

Skrevet

Vil si ca. en måned. Kanskje to om man ikke fikk flyttet inn alle tingene med en gang og måtte ta det i "flere runder".

AnonymBruker
Skrevet

I yngre år hadde jeg alt strøkent hele tiden, og orket alt til enhver tid. Det tok ikke mange dagene å flytte, og skape et nytt hyggelig hjem der jeg kom med flyttelasset.

Så har jeg gått på noen helsesmeller gjennom livet, og huset har hatt en ruskete periode til jeg ble frisk og kom ajour igjen.
Ene gangen skjedde det midt i et oppussingsprosjekt at jeg ble syk, og det rommet stod urørt med rotet og det ugjorte arbeidet i flere år. Så fikk jeg innsatsvilje, gjorde det ferdig og hadde alt på stell.
Deretter har jeg måttet hasterydde etter døde slektninger og ikke hatt helt tid til å få gjort ferdig sorteringen i det jeg måtte ta med hit. Jeg jeg innser at det vil ta mange år å gjøre det ferdig pga. mentale sperrer på å gjøre det rotete igjen ved å spre dette utover. Kartongene må bare stå der de står til vi har bedre plass, tid og overskudd.

Svaret er altså at det kommer an på om man faktisk er i stand til å gjøre det man har lyst til å bli ferdig med til enhver tid i et livsløp. For mange er svaret at de trenger å gjøre det sammen med noen for å komme i sving igjen.

Anonymkode: 0284d...583

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...