Gjest Adobyen Skrevet 23. april 2023 #1 Skrevet 23. april 2023 (endret) I fjor hørte vi om et godt jordbruksoppgjør, men bøndene opplevde at det ble spist opp av utgifter. Vi må betale mer for deres varer, selv med nedgang i vår kjøpekraft. Jeg har ingenting imot bønder og vil gjerne ha landbruk fra nord til sør og mest mulig selvforsyning. Derfor ønsker jeg selvsagt at bøndene skal få betalt for varene sine. Nå er årets jordbruksoppgjør i gang. Rammene i lønnsoppgjøret er begynt å komme. Som forbruker er jeg jo spent på hvor mye dyrere maten blir i løpet av året. Dette er det sikkert flere som bekymrer seg for. Vi vet jo også at den største prisøkningen skjer på veien fra bonde til forbruker. Bøndene får utbetalt diverse subsidier, videre betalt per liter eller kilo når de leverer produktene, samtidig som de er medeiere hos de som tar seg av videre håndtering av varene og selger dem til butikkene, som legger på de siste kronene. Det må jo ikke bli slik at vi ikke har råd til norsk mat. 🫑🥔🍓🍖🍳🥩🥓🥒🥦🥛🥪🧀 Legger ved et par linker jeg kom over. https://www.bondelaget.no/bondelaget-mener/jordbruksoppgjoret/jordbruksoppgjoret-2023/ https://www.abcnyheter.no/stemmer/2023/04/23/195917653/idet-erna-vil-la-import-skade-bonde-inntekten-ma-gardbrukerne-leve-av-luftpenger Endret 24. april 2023 av Adobyen
newman01 Skrevet 24. april 2023 #2 Skrevet 24. april 2023 (endret) Jeg synes det er merkelig at bønder leverer råvarer til Nortura og Tine, og de betaler bøndene veldig dårlig. Bøndene eier begge selskapene. Hvorfor kan ikke selskapene de selv eier betale "markedspris" på varene? Og hvorfor skal bøndene få utbytte fra disse selskapene? Det gjør hele prosessen meget uoversiktlig for de fleste. Hva tjener en bonde? Stort sett altfor dårlig. Men om man tar med alle biinntektene, som snøbrøyting, maskinutleie, grøftegraving, salg av tømmer/ved og utbytte fra selskapene er det ikke så altfor ille for mange av dem. Men det virker som disse inntektene holdes utenfor når man snakker om bøndenes levekår. Det er få som synes synd på Røkke, selv om han har null i arbeidsinntekt. Han har jo ingen jobb og ingen arbeidsgiver. Og hvorfor forhandler bøndene med staten, når de egentlig burde forhandlet med Nortura/Tine, Norgesgruppen og de andre som kjøper råvarene? Litt gammel artikkel, men tar opp noen interessante momenter; Bønder, Gårdsbruk | Bønder tjener over 100 000 kroner mer enn gjennomsnittet (nettavisen.no) Endret 24. april 2023 av newman01 1
Druid Skrevet 24. april 2023 #3 Skrevet 24. april 2023 newman01 skrev (1 time siden): Jeg synes det er merkelig at bønder leverer råvarer til Nortura og Tine, og de betaler bøndene veldig dårlig. Bøndene eier begge selskapene. Hvorfor kan ikke selskapene de selv eier betale "markedspris" på varene? Fordi de betaler markedspris. Det handler om at produksjons prisen for Norske jordbruksvarer ikke skal utvikle seg ute av takt med import. Så samvirkene er mekanisme som sikrer at bønden får tatt ut større del av verdiskapingen av sluttproduktene. newman01 skrev (1 time siden): Og hvorfor forhandler bøndene med staten, når de egentlig burde forhandlet med Nortura/Tine, Norgesgruppen og de andre som kjøper råvarene? Fordi Staten er fellesfaktoren mellom prisstigning, lønnsutvikling og markedsregulering. Det er derfor Oppgjøret innholder hva som man aksepterer som prisvekst (fordi det påvirker kravene i lønnsoppgjøret) , hva som kommer som kostkompensasjoner (som strømstøtte og co2 støtte som er knyttet til de enkelte produksjonsløpene ) og subsidier (hva ønsker staten å stimulere av matproduksjon i relasjon til helse/selvforsyning /andre politiske mål) Systemet er unikt , og ekstremt Norsk, men det har vært veldig funksjonelt for Norge, selv om det ikke egentlig stimulerer til distriktutbygging. (Det favoriserer større og større bruk, og i et land som Norge skaper det problemer)
hraff Skrevet 24. april 2023 #4 Skrevet 24. april 2023 Det er et tydelig tegn på at man begynner å bli gammel når man skriver 1923 når man mener 2023.
Gjest Adobyen Skrevet 24. april 2023 #5 Skrevet 24. april 2023 hraff skrev (10 timer siden): Det er et tydelig tegn på at man begynner å bli gammel når man skriver 1923 når man mener 2023. Jøss! Det oppdaget jeg ikke før du sa det. Rettet nå Takk
Gjest Adobyen Skrevet 24. april 2023 #6 Skrevet 24. april 2023 De snakket om det på nyhetene i dag, og det gjelder selvfølgelig penger. Det virket som at det var mest krise for melkebøndene. Hvor mye burde melk og andre meieriprodukter koste?
abella Skrevet 24. april 2023 #7 Skrevet 24. april 2023 Anbefaler deg å lese Anders Nordstad sin blogg på LinkedIn. En utrolig bra blogg som blant annet forklarer sammenheng mellom bøndenes lønninger og pris i butikk. (Spoiler: det er ingen sammenheng). 3
Gjest Adobyen Skrevet 26. april 2023 #8 Skrevet 26. april 2023 Bøndenes krav er på 6,9 milliarder kroner denne gang, en inntektsvekst på 171.300 kroner per årsverk. https://www.nrk.no/innlandet/norges-bondelag-legger-fram-jordbrukets-krav-i-jordbruksoppgjoret-1.16386643 Ord og uttrykk i jordbruksoppgjøret https://www.bondelaget.no/bondelaget-mener/jordbruksoppgjoret/jordbruksoppgjoret-2023/viktige-begrep-og-uttrykk-i-jordbruksforhandlingene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå