Gå til innhold

Andre med kolikkbaby som opplever "følgefeil"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde noen ganske harde første 4 måneder. Det var mye gråt, magesmerter og lite søvn på alle tre. Han måtte bysses og bæres døgnet rundt. 

Nå er han 9 måneder og fremdeles ganske krevende. Helsesykepleier sa at det ikke er uvanlig av barn som har hatt kolikk gråter letter/mer intenst enn andre barn fordi de er vant til å kommunisere på den måten. I tillegg til at det er et ganske heftig temperament på ham har han vært sent ute ned utviklingen. Han har såvidt begynt å åle seg. Noe av grunnen regner jeg med er at han fikk lite gulvtid og magetrening i starten fordi han bare hylte. Derfor har jeg inntrykket av at han har brukt lengre tid motorisk enn mange andre barn som igjen har ført til at han er mer irritert og frustrert fordi han ikke kommer seg rundt og han godtar sjelden å være alene på gulvet mer enn noen minutter. Jeg skjønner jo at han kjeder seg når han ikke kommer seg runst. Har hørt at bevegelse er bra for både søvn og magen så der føler jeg også på at det kanskje hadde løsnet tidligere om bevegde seg mer. Han er fremdeles vanskelig med søvn og det gir jo mening siden han krevde byssing/moonboon de første 4 månedene. 

Føler på et vis at vi har fått litt "følgefeil" på grunn av starten. Andre som har opplevd det samme?

Anonymkode: b3800...a52

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja!!! Det er HELT likt som du beskriver. Kolikk, og et helt sykt sinne i ettertid. Treig motorisk fordi hen ville bli bært. Ungen er så sint og skriker som ved kolikken ved små ting….

Anonymkode: 1c9cb...44a

AnonymBruker
Skrevet

Min er ikke baby lenger, men opplever dette med sinne og utagering enda, han er 8 år. Han var krevende med søvn de første 3 årene før det løsnet. Dette motorikk hadde ikke vi trøbbel med. Da kolikken løsnet hos han ved 4 månders alder var min nakke og rygg fullstendig ødelagt så vi lå mye på gulvet sammen. Mulig det hjalp han. Jeg vet ikke om kolikk kan ha den invirkingen. Vi utvikler oss i forskjellig tempo. Når det plutselig løsner kommer nok alt på en gang for dere😊

Anonymkode: 2e634...0d5

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen, ja. Barnet vårt er i tillegg flaskebarn (ikke etter eget valg). Og hun hyyyyler som om hun skulle være besatt av en demon når hun vil ha mat. Og det vil hun ha i løpet av fem sekunder.  Ikke gøy. Hun spiser også lite av gangen og hyppig, kanskje fordi hun forbinder mat med smerter? Generelt virker det som om hun synes det er nødvendig å sette på fulle sirener. 

Magetid har blitt skikkelig nedprioritert de første månedene, men hun har alltid vært sterk i kroppen og tidlig ute motorisk. Hun rulle fra rygg til mage ved 3 mnd. Nå skjønner hun ikke at hun må støtte seg på armene, men tar de bakover som om hun flyr som supermann. Det er jo fornuftig å gjøre når en blir båret i kolikkgrepet. 

Anonymkode: 60226...68a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan sterkt anbefale ergonomisk riktig bæresele for andre med kolikkbabyer. Med beina i riktig froskeposisjon er kroppen stabil og støttet, men babyen kan fortsatt bevege seg og trene samme muskelgrupper som trenes i mageleie. Man skal ikke, ikke, ikke være redd for å bære babyen for mye, og kolikkbabyer trenger som oftest masse nærhet. Aldri vær redd for å skjemme bort, eller hindre utviklingen pga de får for lite tid på gulvet. 

Kanskje vil de åle og krabbe senere, for det er jo vanskelig å øve på i en sele, men det betyr ikke at musklene ikke er klare for innsatsen det krever! Ikke vær redd for at dere forsinker babyene deres, kjære foreldre. 

Og TS, babyen din er 9 mnd, det er ikke uvanlig å ikke åle eller krabbe ved 9 mnd. Vår hadde ikke kolikk (tror jeg?), for det stoppet som oftest når han ble bært og være hos en voksen osv. Som oftest. Han gråt mye, og lå kjempelite på gulvet i lange perioder. Han kunne slå til å ligge en god stund en dag og vi trodde "utviklingstrinnet" var over, men neste dag var alt som før... Så sinnsykt slitsomt og krevende. Han begynte likevel å åle seg ved 5 mnd og krabbet ved 7-8 og gikk innen 12 mnd. Han er fortsatt veldig høylytt/"sint" og gråter lett. Sover dårlig om natten, våknet mange ganger. Andre i barselgruppa som sov hele natta fra 2 mnd typ og som kunne ligge på gulvet lenge om gangen, ålte fortsatt ikke ved 9 mnd. Noen satt ganske stødig også, men klarte ikke forflytte seg selv. 

Utviklingen varierer ekstremt hos babyer. 

Anonymkode: 5fe59...ff4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 22.31):

Ja!!! Det er HELT likt som du beskriver. Kolikk, og et helt sykt sinne i ettertid. Treig motorisk fordi hen ville bli bært. Ungen er så sint og skriker som ved kolikken ved små ting….

Anonymkode: 1c9cb...44a

Takk for svar! 

Det er nesten godt å høre at vi ikke er de eneste, selv om jeg ikke unner andre å ha det sånn.

Skulle ønske det var noe man ble informert om. Man får høre at det blir bedre og kolikken gir seg, men ingen har fortalt at vi sannsynligvis kommer til å ha det tøffere enn andre selv om kolikken har gitt seg.  

AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 22.46):

Min er ikke baby lenger, men opplever dette med sinne og utagering enda, han er 8 år. Han var krevende med søvn de første 3 årene før det løsnet. Dette motorikk hadde ikke vi trøbbel med. Da kolikken løsnet hos han ved 4 månders alder var min nakke og rygg fullstendig ødelagt så vi lå mye på gulvet sammen. Mulig det hjalp han. Jeg vet ikke om kolikk kan ha den invirkingen. Vi utvikler oss i forskjellig tempo. Når det plutselig løsner kommer nok alt på en gang for dere😊

Anonymkode: 2e634...0d5

Takk for svar! Oj, det høres fryktelig slitsom ut. Håper søvnen løsner seg før han er 3 år, er så sliten og lei nå at jeg ikke klarer å se at jeg skal holde ut i over to år til.

Tror ikke kolikken er den direkte grunnen til at det har gått litt tregt her altså, men det er vel en grunn til at de anbefaler mye gulvtid og magetrening. Regner med det handler om den motorisk utviklingen og når han måtte bæres hele døgnet I 4 måneder sier det seg selv at han havner litt bakpå.

Ja, regner ned det løsner etterhvert. Er bare så sliten og lei av at alt er en kamp. Den koselige barseltiden har vi sett langt etter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 22.47):

Kjenner meg igjen, ja. Barnet vårt er i tillegg flaskebarn (ikke etter eget valg). Og hun hyyyyler som om hun skulle være besatt av en demon når hun vil ha mat. Og det vil hun ha i løpet av fem sekunder.  Ikke gøy. Hun spiser også lite av gangen og hyppig, kanskje fordi hun forbinder mat med smerter? Generelt virker det som om hun synes det er nødvendig å sette på fulle sirener. 

Magetid har blitt skikkelig nedprioritert de første månedene, men hun har alltid vært sterk i kroppen og tidlig ute motorisk. Hun rulle fra rygg til mage ved 3 mnd. Nå skjønner hun ikke at hun må støtte seg på armene, men tar de bakover som om hun flyr som supermann. Det er jo fornuftig å gjøre når en blir båret i kolikkgrepet. 

Anonymkode: 60226...68a

Takk for svar.

Det med mating er altså så slitsomt. Jeg ammer, men vi gir også flaske. Om far har tatt nettene har han gitt flaske, men det har jo ikke fungert fordi han hyler som en stukken gris med én gang han våkner og vil ha mat så da har jeg også våknet selv om jeg ligger på gjesterommet. 

Haha. Supermann-posen kjenner vi også godt til 😅

AnonymBruker
Skrevet

Ble det noen gang utredet eller funnet en årsak til kolikken? 

Min hadde stramt tungebånd og låsninger i nakke. Ble oppdaget ved 3/4 mnd, men på grunn av covid (dette var i 2020), så ble all behandling stanset i flere måneder. Først da det åpnet for behandling da hun var 9 måneder fikk vi løst skikkelig opp i det og hun ble en helt annen baby. :) 

Anonymkode: cc9ce...c67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2023 den 0.56):

Jeg kan sterkt anbefale ergonomisk riktig bæresele for andre med kolikkbabyer. Med beina i riktig froskeposisjon er kroppen stabil og støttet, men babyen kan fortsatt bevege seg og trene samme muskelgrupper som trenes i mageleie. Man skal ikke, ikke, ikke være redd for å bære babyen for mye, og kolikkbabyer trenger som oftest masse nærhet. Aldri vær redd for å skjemme bort, eller hindre utviklingen pga de får for lite tid på gulvet. 

Kanskje vil de åle og krabbe senere, for det er jo vanskelig å øve på i en sele, men det betyr ikke at musklene ikke er klare for innsatsen det krever! Ikke vær redd for at dere forsinker babyene deres, kjære foreldre. 

Og TS, babyen din er 9 mnd, det er ikke uvanlig å ikke åle eller krabbe ved 9 mnd. Vår hadde ikke kolikk (tror jeg?), for det stoppet som oftest når han ble bært og være hos en voksen osv. Som oftest. Han gråt mye, og lå kjempelite på gulvet i lange perioder. Han kunne slå til å ligge en god stund en dag og vi trodde "utviklingstrinnet" var over, men neste dag var alt som før... Så sinnsykt slitsomt og krevende. Han begynte likevel å åle seg ved 5 mnd og krabbet ved 7-8 og gikk innen 12 mnd. Han er fortsatt veldig høylytt/"sint" og gråter lett. Sover dårlig om natten, våknet mange ganger. Andre i barselgruppa som sov hele natta fra 2 mnd typ og som kunne ligge på gulvet lenge om gangen, ålte fortsatt ikke ved 9 mnd. Noen satt ganske stødig også, men klarte ikke forflytte seg selv. 

Utviklingen varierer ekstremt hos babyer. 

Anonymkode: 5fe59...ff4

Takk for svar.

Det høres for meg ut som om dere har hatt en baby med kolikk. I hvert fall en veldig krevende start.

Vi har ergobaby, problemet er at han ikke ønsket å være i den når han var våken. Da ble han helt besatt. Så vi komme bare bruke den når han skulle sove og da var det å stå og bysse med en illsint baby som prøvde å komme seg vekk. Nå godtar han å være i den om han er vendt utover.

Vi har bysset, bært og gitt nærhet. Så det handler ikke om det, men mer at jeg er overrasket over at han enda er såpass krevende når "alle" lover bedring. Tror det er de med relativt enkle babyer som opplever at ting blir enklere etter de første 3-4 månedene. Jeg er ikke redd for å ha forsinket utviklingen, men lurer på om kolikken kan være grunnen. Vi har jo ikke fulgt rådene om masse mage og gulvtid, men fulgt magefølelsen om at han trenger nærhet og byssing.

Joda, vet at utviklingen varierer veldig.  Nå henger han bak alle på barselgruppa og de jeg kjenner med barn på samme alder. Er som nevnt ikke bekymret for det og det kan godt hende han hadde hatt den samme utviklingen om han ikke hadde kolikk. Fordi han er så hissig og utålmodig hadde det vært enklere for oss alle om han kom seg rundt. Hvis en baby godtar å ligge alene på gulvet selv om de ikke kommer seg rundt er det jo ikke noe "problem". Utfordringen er jo at vi i 9 måneder (snart 10) har en baby som hadde krevd oss 24/7. Jeg kan ikke gå på do uten at han hyler.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ble det noen gang utredet eller funnet en årsak til kolikken? 

Min hadde stramt tungebånd og låsninger i nakke. Ble oppdaget ved 3/4 mnd, men på grunn av covid (dette var i 2020), så ble all behandling stanset i flere måneder. Først da det åpnet for behandling da hun var 9 måneder fikk vi løst skikkelig opp i det og hun ble en helt annen baby. :) 

Anonymkode: cc9ce...c67

Takk for svar.

Vi har vært innom alle behandlere som finnes. Lege, barnelege, sykehus (2 ganger), manuellterapeut, fysioterapeut, kiropraktor. Har bare bare måtte slå oss til ro med at vi har et barn som krever litt mer.

Så godt å høre at det løste seg for dere, men utrolig synd at dere måtte vente så lenge!

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Fikk aldri «diagnosen» kolikk men var myyyye gråt de første 2 mnd., og hun gråt generelt mye det første året. Ble lettere når hun ble mer mobil og begynte å gjøre seg mer forstått rundt ettårsalderen, enda bedre når hun bikket to og kunne snakke i lengre setninger :) følte ikke vi hadde trassalder når hun ble to, gjorde den unna før det😂 så det er håp! 

Anonymkode: 43d29...6dd

AnonymBruker
Skrevet

Vår på straks 8mnd hadde også kolikk. Han nekter FREMDELES å ligge på magen, og er kjempesvak der. Men vi har begynt gåtrening, og han har sittet selv siden 6mnd. Har rett og slett gitt opp å få han til å krabbe/åle… 

Anonymkode: 0fdbe...67d

AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi merker at ungen trenger mer nærhet enn andre, er roligere og observerer omgivelsene mer. Blir veldig lett overstimulert av folk og støy, vi isolerte oss nærmest de første 4mnd fordi vi kom oss ikke ut dørene uten at baby skulle gråte til den spydde. Mulig ungen vår bare er sånn av personlighet også, hva vet jeg.

Vi hadde ikke kolikk da, det var allergi. Så kan vel si kolikk x2-3. Jeg har slitt med ptsd etter de første månedene, det sier litt…

Anonymkode: b864b...9ae

AnonymBruker
Skrevet

Opplevde motsatt mtp utvikling. Kolikk i tre måneder, ville bli bært til enhver tid og skrek 5 timer sammenhengende hver dag. Hatet vogn og bilstol. Rullet selv fra rygg til mage ved 12 uker. Krabbet ved 5 måneder. Gikk etter 9 måneder. Var bare bånn gass fra første stund. Han er nå fylt 3 år og sykler uten støttehjul. Er ekstremt aktiv og grovmotorisk avansert- sitter virkelig aldri stille.

Storesøskenet var helt annerledes. Rolig, avslappet, gikk ved 15 måneder, syklet ved 5 år.. 

Anonymkode: e9741...e8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...