AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #1 Skrevet 23. april 2023 For å være helt ærlig så blir jeg skikkelig ubekvem og irritert når jeg får dette spørsmålet fra fremmede mennesker. Dette gjelder ikke venner, kollega på jobb eller folk jeg blir kjent med på en fest for eksempel, men folk jeg ikke har hensikt å bli kjent med. For eksempel for en uke siden skulle jeg sende en pakke på posten og jeg ble spurt av en mann som jobbet der hvor jeg kommer opprinnelig fra. Altså, jeg skal sende en pakke? Hva har dette med min etnisitet å gjøre? Eller at jeg går til tannlegen og får spørsmål om min etnisitet, selv om det ikke har noe å gjøre med mine tenner. Jeg har også blitt spurt om etnisitet på bussen eller andre steder. Hvorfor synes folk det er greit at jeg skal stå der og fortelle om min etnisitet? Jeg synes det er så ubehagelig for jeg vet aldri hvordan folk reagerer på det! Kanskje jeg blir utsatt for rasisme eller diskriminering når de får vite hvor jeg opprinnelig kommer fra. Og hvorfor synes folk det er innenfor å stille sånne spm til en busspassasjer? Anonymkode: 724f0...4d8 2 6 1
Andro Skrevet 23. april 2023 #2 Skrevet 23. april 2023 Veldig underlig adferd. Om du kommer fra Harstad eller Havana har da ingen relevans i nesten noen sammenheng. 3
Urwa Skrevet 23. april 2023 #3 Skrevet 23. april 2023 Jeg er født og oppvokst i Norge med Pakistanske foreldre. Blir ofte spurt hvor jeg opprinnelig kommer fra? Svarer stolt Pakistan. Syns det er helt vanlig spørsmål å stille når du ikke ser norsk ut. Like normalt spørsmål som navn,alder og hvilken by man kommer fra. 29 9 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #4 Skrevet 23. april 2023 Urwa skrev (2 minutter siden): Jeg er født og oppvokst i Norge med Pakistanske foreldre. Blir ofte spurt hvor jeg opprinnelig kommer fra? Svarer stolt Pakistan. Syns det er helt vanlig spørsmål å stille når du ikke ser norsk ut. Like normalt spørsmål som navn,alder og hvilken by man kommer fra. Men hvorfor skal en som jobber i posten eller en som sitter på samme buss som meg vite det? Jeg skjønner når man blir kjent med noen via venner at de spør, for å bli bedre kjent. Men hvorfor skal en dame fra bussen vite det? Anonymkode: 724f0...4d8 5 6 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #5 Skrevet 23. april 2023 Jeg spør alle med fine dialekter som ikke er hjemhørende i byen jeg bor i hvor de er fra, uavhengig av utseende/hudfarge. Tror nok alle med ikke nordisk etnisitet er veldig vant å bli spurt hvor deres etnisitet er fra, for alltid får jeg svar landet deres opprinnelse er. Jeg regner med folk er nysgjerrige? Jeg spør om dialekter for jeg er nysgjerrig. Kanskje de har vært i et land og lurer på om det er der opprinnelsen din er i fra? Jeg tror folk flest ikke tenker over at du blir spurt om det overalt. Anonymkode: 95192...dc7 3 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #6 Skrevet 23. april 2023 Én ting er å undres over det, men å faktisk spørre er hèlt unødvendig. Jeg får selv veldig dårlig samvittighet når jeg tar meg i å tenke det, så man tar seg sammen. Anonymkode: b4556...d4e 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #7 Skrevet 23. april 2023 Meget irriterende spørsmål. Noen sier at det er "vanlig nysgjerrighet" og at "folk bare er interesserte i deg"...Ehhh nei. Når de graver "hvor kommer du EGENTLIG fra", er det frekt og har ingenting med interesse å gjøre. Anonymkode: 5683b...22b 5 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #8 Skrevet 23. april 2023 Kanskje det bare er for å ha noe å snakke om..? Anonymkode: 30520...c68
ruffen29 Skrevet 23. april 2023 #9 Skrevet 23. april 2023 Et veldig unødvendig spørsmål som jeg unngår å stille. Hvis folk ønsker å fortelle det selv så gjør de det på egen initiativ. Har som regel at jeg ikke stiller spørsmål som folk har hørt altfor mange ganger før eller som på et vis kan være stigmatiserende. Finnes så mye annet å snakke om. 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #10 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje det bare er for å ha noe å snakke om..? Anonymkode: 30520...c68 Snakk om været da vel! Eller noe annet du ville snakket med en annen nordmann om Anonymkode: 5683b...22b 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #11 Skrevet 23. april 2023 Enig med deg. Bussjåføren eller dama i kassa på Kiwi har ingenting med det å gjøre. Fikk selv det spm maaange ganger da jeg jobbet i butikk, pga navneskiltet. Helt unødvendig. Anonymkode: 6848a...f87 2
Kågebruker Skrevet 23. april 2023 #12 Skrevet 23. april 2023 Det er ganske teit at folk spør om det ja. Men jeg har fått det selv som etnisk norsk. Folk er rare.
tussi84 Skrevet 23. april 2023 #13 Skrevet 23. april 2023 A: Hvor kommer du opprinnelig fra? B: Fra Iran A: Ja ok, Har du bodd I Norge lenge? B: ca x år A: Ok. Har du noen slektninger her i Norge eller bor alle i Iran? B: søstera mi bor også i Norge Men foreldrene mine og... bor fortsatt i Iran A: Besøker du dem ofte? B: Nei blir ikke så ofte. Ikke så ofte jeg hadde ønsket. Kanskje en gang annen hvert år. A: forstår at det er tøft for deg å være langt unna familien din, og at du gjerne skulle sett de oftere. Har du blitt kjent med noen i Norge da, eller er det vanskelig? B: bla bla bla A: skjønner. Hva jobber du med? B: jeg jobber som.. du da? ... Og sånn fortsetter samtalen. Det er small talk å høre hvor folk kommer i fra, ikke noe annet. 4 2 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #14 Skrevet 23. april 2023 tussi84 skrev (1 minutt siden): A: Hvor kommer du opprinnelig fra? B: Fra Iran A: Ja ok, Har du bodd I Norge lenge? B: ca x år A: Ok. Har du noen slektninger her i Norge eller bor alle i Iran? B: søstera mi bor også i Norge Men foreldrene mine og... bor fortsatt i Iran A: Besøker du dem ofte? B: Nei blir ikke så ofte. Ikke så ofte jeg hadde ønsket. Kanskje en gang annen hvert år. A: forstår at det er tøft for deg å være langt unna familien din, og at du gjerne skulle sett de oftere. Har du blitt kjent med noen i Norge da, eller er det vanskelig? B: bla bla bla A: skjønner. Hva jobber du med? B: jeg jobber som.. du da? ... Og sånn fortsetter samtalen. Det er small talk å høre hvor folk kommer i fra, ikke noe annet. Det der er kryssforhør, ikke small talk. Anonymkode: 1be48...0f8 8 5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #15 Skrevet 23. april 2023 Min bestefar kom til Norge i 1950. Giftet seg med min norske bestemor. Jeg har typ Sør-Europeisk utseende og navn. Blir stadig spurt hvor jeg egentlig kommer fra… og i min by nedstammer jeg fra en norsk familie som er kjente for både handel og div over 100 år tilbake ( i den byen) som så jeg har mer stedsforankring enn dem som spør… Anonymkode: 6abef...3dc 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #16 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det der er kryssforhør, ikke small talk. Anonymkode: 1be48...0f8 Kryssforhør faktisk! Helt glemt at vi lever i krenket 2020 årene. Anonymkode: 71a5b...dd8 10 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #17 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kryssforhør faktisk! Helt glemt at vi lever i krenket 2020 årene. Anonymkode: 71a5b...dd8 Har ikke noe med det å gjøre, det har å gjøre med hvordan man snakker med folk. Dannelse, hørt om det? Det har aldri vært høflig å pepre folk med spørsmål ut av det blå. Anonymkode: 1be48...0f8 8 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #18 Skrevet 23. april 2023 Jeg spør aldri om etnisk bakgrunn, men roser som regel folk med minoritetsbakgrunn hvis de snakker norsk noenlunde rent. Anonymkode: 937d7...d79
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #19 Skrevet 23. april 2023 TS, eg blir ALLTID spurt om kor eg kjem frå. Det er pga dialekta, ikkje utsjånad. Sånn er vi menneske: vi likar å vite! Anonymkode: 2434b...34a
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #20 Skrevet 23. april 2023 Født og oppvokst i Iran. Har etnisk norske foreldre. Har aldri tenkt over i oppveksten at det var et rart spørsmål Anonymkode: 9ce11...c3e 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå