AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #1 Skrevet 23. april 2023 Jeg har for mange år siden operert inn silikon i begge bryst og har hele tiden trodd at disse ikke behøver å fjernes, men når jeg leser info pr nå så anbefales det å fjernes og evt operere inn nye hvis aktuelt.Jeg har gått mange år over tiden for å evt fjerne de og har hatt en del ryggplager som også kan spille inn. Det er også meget kostbart og har ikke råd til det nå og lurer på om det kan være farlig og gå over tiden slik jeg har gjort? Noen som vet? Kan man få dekket operasjon hvis det går utover andre helseplager man har? f.eks rygg Anonymkode: 59369...dfb
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #2 Skrevet 23. april 2023 Nei du må betale selv. Har en råd til å legge inn så må en ha råd til å fjerne dem og. Koster ca 10 000 kr å fjerne de. Anonymkode: 1261b...c80
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #3 Skrevet 23. april 2023 Det er vel allmennkunnskap at implantater bør byttes ut etterhvert? Det er kostbart, ja. Men det er jo et valg du har tatt. Du trenger ikke å bytte oftere enn hvert 20. år, som jeg har skjønt. Med mindre det oppstår noe galt med de, da. Du kan få dekket helsehjelp av det offentlige dersom du har helseplager. Men de kommer ikke til å dekke at du bytter implantatene dine. Usikker på om de dekker fjerning. Da må det isåfall være en akutt og svært helsefarlig situasjon. Anonymkode: da572...c38
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #4 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vel allmennkunnskap at implantater bør byttes ut etterhvert? Det er kostbart, ja. Men det er jo et valg du har tatt. Du trenger ikke å bytte oftere enn hvert 20. år, som jeg har skjønt. Med mindre det oppstår noe galt med de, da. Du kan få dekket helsehjelp av det offentlige dersom du har helseplager. Men de kommer ikke til å dekke at du bytter implantatene dine. Usikker på om de dekker fjerning. Da må det isåfall være en akutt og svært helsefarlig situasjon. Anonymkode: da572...c38 ok, hvis man får dekket noe av det offentlige foretas da også operasjonen på offentlig sykehus eller fortsatt private klinikker? Noen som vet? Å bytte implantatene blir ikke aktuelt, kun fjerning. Anonymkode: 59369...dfb
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #5 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Nei du må betale selv. Har en råd til å legge inn så må en ha råd til å fjerne dem og. Koster ca 10 000 kr å fjerne de. Anonymkode: 1261b...c80 Via en valgt privat klinikk jeg har sjekket koster fjerning av protese med hard kapsel (dvs gammel type) opp til 50.000 kr. finnes kanskje rimeligere alternativer også. Anonymkode: 59369...dfb
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #6 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): ok, hvis man får dekket noe av det offentlige foretas da også operasjonen på offentlig sykehus eller fortsatt private klinikker? Noen som vet? Å bytte implantatene blir ikke aktuelt, kun fjerning. Anonymkode: 59369...dfb For å si det klart: det offentlige vil nok ikke dekke fjerning av implantatene dine med mindre det er en akutt situasjon hvor det er snakk om liv eller død. Da vil dette skje på offentlig sykehus etter ambulanse er ringt. Dersom implantatene dine skaper smerte og ubehag må du dekke selv. Det offentlige vil nok kun dekke det ved livsfare. Utover dette må du selv ta ansvar for valget du har tatt. Anonymkode: da572...c38
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #7 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): For å si det klart: det offentlige vil nok ikke dekke fjerning av implantatene dine med mindre det er en akutt situasjon hvor det er snakk om liv eller død. Da vil dette skje på offentlig sykehus etter ambulanse er ringt. Dersom implantatene dine skaper smerte og ubehag må du dekke selv. Det offentlige vil nok kun dekke det ved livsfare. Utover dette må du selv ta ansvar for valget du har tatt. Anonymkode: da572...c38 ok, ja man må nok belage seg på og dekke det selv, men kan det være direkte farlig når det er over tiden på det som er anbefalt? Eller gjør det ikke stort så lenge man ikke har plager med selve implantatene.Bør kanskje høre med en klinikk som da sikkert anbefaler nedbetaling osv men det har jeg ikke råd til uansett akkurat nå. Anonymkode: 59369...dfb
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #8 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): ok, hvis man får dekket noe av det offentlige foretas da også operasjonen på offentlig sykehus eller fortsatt private klinikker? Noen som vet? Å bytte implantatene blir ikke aktuelt, kun fjerning. Anonymkode: 59369...dfb Det offentlige kommer ikke til å fjerne silioknpuppene dine, det må du betale selv. Skulle det skje noe livstruende alvorlig så kommer de kun til å fjerne det implantatet som er problemet, den andre siden blir ditt problem. Så her må du bare spare opp hvis du vi ha dem ut. Anonymkode: 1115e...54e
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #9 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): ok, ja man må nok belage seg på og dekke det selv, men kan det være direkte farlig når det er over tiden på det som er anbefalt? Eller gjør det ikke stort så lenge man ikke har plager med selve implantatene.Bør kanskje høre med en klinikk som da sikkert anbefaler nedbetaling osv men det har jeg ikke råd til uansett akkurat nå. Anonymkode: 59369...dfb Om det er direkte farlig vet jeg ikke. Ta kontakt med klinikken din. Det offentlige vil uansett ikke dekke fjerning selv om implantatene dine er dårlige og farlige. Anonymkode: da572...c38
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #10 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er vel allmennkunnskap at implantater bør byttes ut etterhvert? Det er kostbart, ja. Men det er jo et valg du har tatt. Du trenger ikke å bytte oftere enn hvert 20. år, som jeg har skjønt. Med mindre det oppstår noe galt med de, da. Du kan få dekket helsehjelp av det offentlige dersom du har helseplager. Men de kommer ikke til å dekke at du bytter implantatene dine. Usikker på om de dekker fjerning. Da må det isåfall være en akutt og svært helsefarlig situasjon. Anonymkode: da572...c38 om man skulle få en lekkasje i et eldre innlegg med silikon, så innebærer ikke dette noen sikker helserisiko (etter å ha googlet litt) så derfor ikke direkte farlig hvis det skjer noe med innleggene men det anbefales bytte eller fjerning etter ca 20 år ja. Men jeg er usikker på dette med deknad fra staten. Hvis det er medisinske grunner eller andre helseplager så bør det vel være mulig å kunne søke om noe sånt et sted. Anonymkode: 59369...dfb
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #11 Skrevet 23. april 2023 Bør kanskje være noen retningslinjer innen kirurgien? Anonymkode: 59369...dfb
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #12 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): For å si det klart: det offentlige vil nok ikke dekke fjerning av implantatene dine med mindre det er en akutt situasjon hvor det er snakk om liv eller død. Da vil dette skje på offentlig sykehus etter ambulanse er ringt. Dersom implantatene dine skaper smerte og ubehag må du dekke selv. Det offentlige vil nok kun dekke det ved livsfare. Utover dette må du selv ta ansvar for valget du har tatt. Anonymkode: da572...c38 Kilder? Anonymkode: 635dd...a5c
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #13 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har for mange år siden operert inn silikon i begge bryst og har hele tiden trodd at disse ikke behøver å fjernes, men når jeg leser info pr nå så anbefales det å fjernes og evt operere inn nye hvis aktuelt.Jeg har gått mange år over tiden for å evt fjerne de og har hatt en del ryggplager som også kan spille inn. Det er også meget kostbart og har ikke råd til det nå og lurer på om det kan være farlig og gå over tiden slik jeg har gjort? Noen som vet? Kan man få dekket operasjon hvis det går utover andre helseplager man har? f.eks rygg Anonymkode: 59369...dfb Mine er over 20 år, og jeg tenker å bytte etter hvert pga alder og formen har endret seg. Jeg tror fastlegen kan henvise til offentlig fjerning. Det sa de da jeg tok mammografi. Når du i tillegg har vondt i ryggen, bør det være enda mer grunn for det. Ja, mange her sier nei, men nå er det vel slik at vi hjelper ganske mange pasientgrupper som kan sies å være selvforskyldte. Anonymkode: e5b19...43e
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #14 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Mine er over 20 år, og jeg tenker å bytte etter hvert pga alder og formen har endret seg. Jeg tror fastlegen kan henvise til offentlig fjerning. Det sa de da jeg tok mammografi. Når du i tillegg har vondt i ryggen, bør det være enda mer grunn for det. Ja, mange her sier nei, men nå er det vel slik at vi hjelper ganske mange pasientgrupper som kan sies å være selvforskyldte. Anonymkode: e5b19...43e Mine er også over 20 år samt ryggplager over lengre tid så hvis det går ann å forhøre seg med fastlege om evt henvisning videre så kan jo det være aktuelt å sjekke. Jeg kjenner ikke til reglene der men går jo generelt på helseplager og evt medisinske årsaker. Anonymkode: 59369...dfb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå