Gå til innhold

Råd/tips for kvalme? Er utrolig kvalm, og det er så ubehagelig😏

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir det i perioder, og er helt lammet og låst når det står på. Så er det ting og tang jeg kan prøve mot det?🤞

Anonymkode: 9de39...e74

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva skyldes dette da?

Anonymkode: 125b9...8fb

AnonymBruker
Skrevet

Hei fra en som føler med deg! 
Jeg er i uke 12 og er ufattelig kvalm. Ingen oppkast men føler meg ordentlig fyllesyk, sjøsyk og svimmel og alt på en gang. 
Jeg er veldig heldig å kunne ha hjemmekontor, aner ikke hva jeg hadde gjort om jeg måtte vært på jobben i 8 timer hver dag. 

Jeg har akkurat hatt min første legetime, og da snakket legen om at jeg kunne få trygge kvalmestillende tabletter på resept. Legen hadde stor forståelse, så det var fint. Så det er første tips om det blir helt forjævlig. 

Andre tips jeg har som jeg benytter selv er: Frisk luft. Det hjelper faktisk! 
Brus: mye solo super og Farris her. Jeg føler kullsyre demper kvalmen. Gjerne sammen med et par tom&jerry kjeks. 
Saftis og isbiter hjelper mye. Det kjøler, og føles behagelig. 
Siste jeg gjør mye er soving. Ikke ha dårlig samvittighet for å sove ☺️

Anonymkode: 644bf...f0d

AnonymBruker
Skrevet

Knekkebrød, riskjeks, noe salt og evt litt sitron i vannet hjelper meg. Ellers har jeg tidligere prøvd ingefærtabletter med suksess, men det virker ikke lengre. 

Anonymkode: d2aea...efa

AnonymBruker
Skrevet

Magnesium hjelper for kvalme, også ved graviditet.  Ta 1 kapsel på morgen og 2 på kvelden ca en time før man skal sove.

Ellers kan litt salt mat også hjelpe.

Anonymkode: 32dbe...28c

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker bitterstern-dråper mot kvalme. Men mine plager kommer av ibs, usikker om det er trygt under graviditet hvis det er årsaken. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg blir det i perioder, og er helt lammet og låst når det står på. Så er det ting og tang jeg kan prøve mot det?🤞

Jeg sliter med sykdom som gir kvalme i perioder og jeg har fått reseptbelagt kvalmestillende av legen som jeg kan ta. Så du kan jo snakke med legen din :)  

Anonymkode: 3a74d...f7b

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Skulle kanskje skrevet mer utfyllende i starten, men da orket jeg ikke🙈 Nå har det roet seg for øyeblikket. 

Bare for å presisere, jeg er ikke gravid. Jeg har bla ulcerøs kolitt, ibs og arrvev/sammenvoksninger i og rundt tarmer etter 4 forskjellige operasjoner i magen, så kvalmen er nok relatert til dette, men man finner ikke ut av det. Det er flere ting i de ikke finner ut av, men det er på siden av temaet.

Jeg bruker/har div kvalmedempende tabletter, men de funker ikke når jeg får disse "byene"😕 Jeg klarer ikke å svelge noe når det står på, det kommer rett i retur. Noen ganger hjelper det å bare la det stå til og kaste opp, men ofte lindrer det bare en stund. 

Jeg er bare fryktelig lei denne kvalmen, og hele mage/tarm😣 Jeg finner ikke noe som hjelper, og håper at noen har noen tips/råd jeg ikke har prøvd😊🙏

pia mater skrev (1 time siden):

Jeg bruker bitterstern-dråper mot kvalme. Men mine plager kommer av ibs, usikker om det er trygt under graviditet hvis det er årsaken. 

Hva er dette? Jeg har ikke hørt om det😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ts her. Skulle kanskje skrevet mer utfyllende i starten, men da orket jeg ikke🙈 Nå har det roet seg for øyeblikket. 

Bare for å presisere, jeg er ikke gravid. Jeg har bla ulcerøs kolitt, ibs og arrvev/sammenvoksninger i og rundt tarmer etter 4 forskjellige operasjoner i magen, så kvalmen er nok relatert til dette, men man finner ikke ut av det. Det er flere ting i de ikke finner ut av, men det er på siden av temaet.

Jeg bruker/har div kvalmedempende tabletter, men de funker ikke når jeg får disse "byene"😕 Jeg klarer ikke å svelge noe når det står på, det kommer rett i retur. Noen ganger hjelper det å bare la det stå til og kaste opp, men ofte lindrer det bare en stund. 

Jeg er bare fryktelig lei denne kvalmen, og hele mage/tarm😣 Jeg finner ikke noe som hjelper, og håper at noen har noen tips/råd jeg ikke har prøvd😊🙏

Hva er dette? Jeg har ikke hørt om det😊

Bitterstern er en slags mikstur av forskjellige urter som skal hjelpe på fordøyelsen. Kjøpes på helsekostbutikker. 

https://www.life.no/behov/mage-tarm/bitterstern-urtetinktur-10-ml

Ble anbefalt det av ernæringsfysiolog, og syns det fungerer kjempegodt. Tar ti dråper i et shotglass med vann, og som oftest roer kvalmen seg ganske raskt. 

Har du forsøkt lav fodmap? Noen med ibs får bedring av symptomer på den dietten, så kanskje kvalmen din lindres av det? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...