Gå til innhold

Når har Plantasjen salg på uteplanter?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg må handle inn både trær, busker og stauder til å fikse opp min stygge hage. Tusenlappene kommer til å fly. Så, i hvilke perioder pleier det å være salg på uteplanter på Plantasjen?

Anonymkode: c52a1...672

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Og Hageland, for den saks skyld!

Skrevet

Akkurat nå er det høysesong for uteplanter/trær og derfor lite tilbud på uteplanter. Tilbudene kommer etterhvert som sesongen for den aktuelle planten nærmer seg slutten. F. eks Rhododendron kommer alltid på salg i august/september. Stauder kommer på salg sent om høsten. Bærbusker og andre trær kommer også sent om høsten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Pillarguri skrev (1 time siden):

Akkurat nå er det høysesong for uteplanter/trær og derfor lite tilbud på uteplanter. Tilbudene kommer etterhvert som sesongen for den aktuelle planten nærmer seg slutten. F. eks Rhododendron kommer alltid på salg i august/september. Stauder kommer på salg sent om høsten. Bærbusker og andre trær kommer også sent om høsten.

Er det like stor sjans for at plantene rekker å etablere seg når man planter så sent i sesongen, tro?

AnonymBruker
Skrevet

Nå! Plantasjen har salg på oliventrær og andre uteplanter. 

Anonymkode: 15fcc...34f

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er det like stor sjans for at plantene rekker å etablere seg når man planter så sent i sesongen, tro?

Å plante om høsten kan faktisk være vel så bra som å plante vår/sommer. Jorden er fremdeles varm, det er mindre sjanse for tørke og solen svir ikke skjøre småplanter like lett som midt på sommeren. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå! Plantasjen har salg på oliventrær og andre uteplanter. 

Anonymkode: 15fcc...34f

Oliventrær må være noe av det dummeste som selges i Norge, men som hagesenterkjedene tjener svært gode penger på. De trives i middelhavsklima, og uansett hvor mye vi skulle ønske at vi hadde det, så skal det mye til å få et oliventre til å trives og overvintre. Med mindre man er spesielt interessert og har mulighet til å legge forholdene meget godt til rette så dør de. Men hver vår tror folk bare at de gjorde noe feil sist gang og kjøper nye. Til stor glede for nevnte kjeder. 

Og når vi først er inne på det så overlever ikke palmer i Norge uansett hva hagesenterkjedene insinuerer :ler: 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg må handle inn både trær, busker og stauder til å fikse opp min stygge hage. Tusenlappene kommer til å fly. Så, i hvilke perioder pleier det å være salg på uteplanter på Plantasjen?

Du får noen gode deals på sensommeren når sesongen er på skakke. Da er det alltid salg på trær og stauder ihvertfall. Jeg kjøpte selv klatreplanter,epletre og en del stauder på salg sist sensommer på Bauhaus.

Om du skal beplante med trær og stauder hadde jeg definitivt ventet til da og så bare plante planter på sensommeren 

Du kan også dyrke planter selv nå. 

Du kan også sjekke lokale hagelag i ditt nærmiljø, de selger gjerne planter billig på våren.

Anonymkode: 542c4...870

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Pillarguri skrev (5 timer siden):

sent om høsten.

Du mener vel sensommeren?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du mener vel sensommeren?

Tja, det kommer litt an på hvor du bor. For meg er det høst fra siste halvdel av september. Da er i hvert fall staudene billige.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

På høsten primært men ser at de har noen tilbud nå på oliventrær mm. De har også noe salg ettter 15 juni i følge Finn Schøll.

Endret av Rødstrupa
Skrevet

I fjor var det salg på vårt lokale hagesenter ca. 24 august.   Alt av stauder,  busker og trær var nedsatt 50%.  Et par uker etter var det 70% salg på Plantasjen.  

Før jeg handlet på Plantasjen brukte jeg nettsiden deres for å skrive handleliste.  På den måten fikk jeg lest litt om stell, herdighet og planteforhold på forhånd.  Mye var utsolgt, men jeg synes jeg fikk veldig mye for pengene.  

Som flere andre sier, så er høstplanting ofte det beste.  Bare plantene får tid til å feste røttene før frosten kommer, så går det fint.  

Skrevet
Leo skrev (På 23.4.2023 den 17.39):

Oliventrær må være noe av det dummeste som selges i Norge, men som hagesenterkjedene tjener svært gode penger på. De trives i middelhavsklima, og uansett hvor mye vi skulle ønske at vi hadde det, så skal det mye til å få et oliventre til å trives og overvintre. Med mindre man er spesielt interessert og har mulighet til å legge forholdene meget godt til rette så dør de. Men hver vår tror folk bare at de gjorde noe feil sist gang og kjøper nye. Til stor glede for nevnte kjeder. 

Og når vi først er inne på det så overlever ikke palmer i Norge uansett hva hagesenterkjedene insinuerer :ler: 

Evnt. ha de inne halve året som jeg har. Hatt samme oliventre i snart 10 år. Gir plantelys fra nov-april så slipper bladfelling og.

• Nyttig 1
Skrevet
Kristine79 skrev (2 minutter siden):

Evnt. ha de inne halve året som jeg har. Hatt samme oliventre i snart 10 år. Gir plantelys fra nov-april så slipper bladfelling og.

Men da er du nettopp spesielt interessert og har lagt forholdene til rette akkurat slik jeg nevner i innlegget mitt! ;)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dersom man ikke leser seg opp om plantene man kjøper, kan man jo bare takke seg selv om de visner og dør. 🤔

Har hatt et oliventre i mange år selv. Setter det kjølig i vinterhalvåret, og da klarer det seg fint uten å miste blader.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...