Gå til innhold

Din(e) fødselhistorier! Når og hvordan startet din første fødsel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er selv førstegangs og såååå utålmodig og redd/nervøs. 39+6 i dag😬

Så jeg vil gjerne høre deres historier fra (helst) førstegangs men gjerne andre også😊 Hvordan uke og dag i graviditeten skjedde det, hvordan merka du det var i gang, når på dagen/natten osv. Gi meg gjerne hele fødselshistorien om du vil❤️😜

Anonymkode: 67973...64f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Så jeg vil gjerne høre deres historier fra (helst) førstegangs men gjerne andre også😊 Hvordan uke og dag i graviditeten skjedde det, hvordan merka du det var i gang, når på dagen/natten osv. Gi meg gjerne hele fødselshistorien om du vil❤️😜

Kveld termindato begynte så smått rier. Var lett å forstå fordi de var regelmessige. Endte med keisersnitt da. Men først morgenen etter. 

Anonymkode: ef7aa...724

Skrevet

Min fødsel startet 39+5. Våknet av rier ved midnatt. Hadde egentlig gruet meg til fødsel, men var hverken redd eller nervøs i øyeblikket. Mer spent, utrolig nok. 

Riene kom med 10-15 minutters mellomrom, så jeg tok en dusj, gikk ned i stua og satt på yogaball og spiste ost og kjeks og telte rier med rieteller.

Når samboer sto opp kl. 6 roet riene seg litt, og han gikk på jobb. Ringte han og ba han komme hjem kl 10:00, for da tok riene seg opp. Vondere, med 5-10 minutters mellomrom. Vi kjørte til sykehuset og var der ca 12:00 på dagen. Ble sittende på venterommet en god stund før jeg ble undersøkt. Da var riene ganske vonde og 5 minutter imellom. Ble kjempeskuffet da jeg bare var 1-2 cm.

Vi fikk likevel et føderom (ba om badekar), siden det var rolig og vi bor 50 min unna sykehuset.

Lå i badekaret i et par timer. Riene ble vondere og vondere. Måtte til slutt opp da det var så vondt at jeg ville ha lystgass. Sto med prekestol og klamret meg til lystgassen et par timer.

Tryglet til slutt om epidural, men anestesilegen var opptatt, og jeg måtte holde ut et par timer til. Fikk til slutt, men da var jeg 7-8 cm og det tok 4 forsøk å sette den da riene var for tette. 

Vaktskifte rundt 22:15 og ny jordmor konstaterte 10 cm og etter en stund fikk jeg beskjed om å presse. Presset i 10 min så var han ute.

Verdens beste følelse å få han ut og opp på brystet ❤️

Tips: spis masse når riene begynner. Det tar sykt mye energi å føde, og det er ikke sikkert at du klarer å spise under aktiv fødsel. Jeg husker svetten rant og hele kroppen jobbet. Var helt utslitt når jeg skulle presse, og måtte hente fram de siste kreftene jeg hadde for å få han ut. Var støl i dagevis etterpå 😅

Be om epidural tidlig. Den var gull.

Be om frysebind etter fødsel. Jeg hadde med egne, men sykehuset har også.

Jeg insisterte på å føde på alle fire. Det gir mindre sjanse for alvorlige rifter. Jeg fikk kun en liten innvendig rift.

AnonymBruker
Skrevet

Uke 39. Startet midt på natta og det hele var over på 1 og 1/2 time. 2 pressrier. 
Revna ikke og blødde lite i etterkant. Brukte vanlige Libressebind. 
Ingen smertestillende / smertelindring. 

Anonymkode: 9bb1f...5fa

AnonymBruker
Skrevet

På sykehuset. Måtte igangsettes med alle tre. 

Anonymkode: 503ab...de2

AnonymBruker
Skrevet

Ble igangsatt på termindato kl 17  på grunn av lite fostervann, dårlig vekst hos baby og begynnende svangerskapsforgiftning. Fikk ballong (ikke vondt, mer ubehagelig) som falt ut etter 3 timer. Fikk en sovecoctail som ga meg noen timer frem til rundt kl 1 om natta, da tok riene seg litt opp og jeg begynte å få tabletter. Ble flyttet til føden kl 3 siden det var så rolig der, da fikk jeg også lystgass (himmelen). Så gikk tiden. Fikk totalt 3 tabletter før kroppen satte igang selv. Riene bygget seg opp og tok i en del uten at det gikk veldig fremover, så jeg fikk epidural (ble satt litt feil, funket kun på høyre side, fikk ny som funket, halleluja). Presset i 30 min, fikk et klipp siden de brått måtte få ut ungen med sugekopp, jeg opplevde det ikke som noe dramatisk, men faren for at de måtte løpe ut med henne med en gang var der. Ut kom ei frøken som fikk 10-10-10 på apgar, så ingen problemer der. Fikk gå i dusjen etter at jeg hadde ligget litt etter at jeg ble sydd, besvimte i dusjen (wops. Men satt heldigvis på en stol). Var veldig deilig å komme ned på føden. Jeg ba dem om å skyte meg underveis i fødselen, men jeg kunne lett gjort det igjen (å det tenkte jeg dagen etter allerede). Fra jeg fikk satt ballong til hun var ute tok det 36 timer. 

Anonymkode: 761f4...5e6

AnonymBruker
Skrevet

Våknet til at noe rant 40+1 (2 dager før termin). Det fortsatte å renne litt da jeg gikk mot badet og var på do, men det var ikke noe typisk splæsj og det var veldig usikkert om det faktisk var vannet. Bestemte meg for å se an noen timer. Ringte sykehuset noen timer senere, som tvilte veldig på at det var vannavgang men ba meg komme inn på ettermiddagen for å sjekke. Hadde ikke fått noen rier eller murringer overhode så langt.

Kom inn på sykehuset og de tok CTG osv., før de sjekket med en prøve om det var fostervann og det viste det seg å være. Ble sendt hjem med beskjed om å komme tilbake neste morgen med mindre noe skjedde før det. Ingenting skjedde, og neste morgen var det ny runde med CTG osv. + blodprøve (usikker på hvorfor, men hadde med vannavgang + manglende rier å gjøre tror jeg). Ble deretter sendt hjem igjen med beskjed om at jeg ville bli satt i gang samme kveld med mindre det startet av seg selv. 

Utover dagen begynte jeg å få litt murringer/menssmerter, men ingen rier. Kom inn på sykehuset 21:00 ca., og hvis jeg ikke husker helt feil var det da kun avflatet og modent men ikke åpning ennå. Fikk modningspiller da, litt senere på kvelden og på morgenen. Sov ingenting den natten, hadde masse murringer/maserier. Da jeg ble sjekket rundt 09 neste dag hadde jeg 3, på grensa til 4 cm. Ble derfor flyttet til føden. 

Da jeg kom inn på føden begynte jeg å få ganske vondt, og jeg fikk prøve lystgass. Synes ikke det ga noe særlig effekt, så ba om epidural og fikk det rundt 13 ca. Etter dette bestemte de seg for å gi drypp for å få litt fortgang. De er ekstra redde for infeksjon pga vannavgang og det var nå rundt 2 døgn siden. Da tok det seg virkelig opp og gikk ganske fort. Babyen var ute 16:30. Hadde 25 min trykketid og ikke behov for tang, vakuum, klipp osv. Alt bra med baby. Fikk en 2. gradsrift. 

Men de slet litt med å få ut morkaken, og da de endelig fikk det til ville ikke blødningene stoppe og de mistenkte derfor at det var rester i livmoren. Ble til slutt lagt i full narkose og fikk utskrapning. Mistet 1,5 liter med blod, men følte meg bra i ettertid og trengte ikke blodoverføring e.l. Var på sykehuset i to netter. 

Anonymkode: c07a9...248

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

40+3, altså på selve termin.

Våknet opp på morgen med trykk i korsryggen.

Derfra tok det seg bare opp regelmessige og vonde rier. 

Som alle sier; du bare vet det. Var ikke i tvil fra første stund.

Lykke til med siste innspurt! Nyt den siste tiden alene, og nyt den første tiden som familie.

Anonymkode: b6df4...91e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

40+3, altså på selve termin.

Våknet opp på morgen med trykk i korsryggen.

Derfra tok det seg bare opp regelmessige og vonde rier. 

Som alle sier; du bare vet det. Var ikke i tvil fra første stund.

Lykke til med siste innspurt! Nyt den siste tiden alene, og nyt den første tiden som familie.

Anonymkode: b6df4...91e

Jeg fødte også 40+3 :) våknet klokken 5 av morgenen av mensenlignende smerter. Var usikker på om det var rier først, men måtte vekke mannen klokka 8 da jeg var sikker. Ble innlagt på sykehuset klokka 14, da hadde jeg kun 2 cm åpning (men veldig effektive rier). Gutten kom ut rundt klokka 20, så var på sykehuset i 6 timer. Venter på lillesøster i juni og både gruer og gleder meg :) er vondt som f men samtidig noe av det beste som vil hende deg🥰

Anonymkode: 47a76...aee

Skrevet

På sykehuset, ble satt i gang 10 dager etter termin. 

AnonymBruker
Skrevet

Så spennende!! 🤩 Jeg våknet rundt kl 09 av «noe» på termindatoen, kom meg på badet i en fart og i det jeg kom inn der gikk vannet med et «splosj»!

Det gikk ca 15 min så begynte riene. Først bare rolige sammentrekninger, som sterke menssmerter. Merket likevel godt at det var annerledes fordi de bygde seg opp og ned som bølger.

Kl 13 reiste vi på sykehuset. Heldigvis var det ingen (!!) andre fødende inne, så jeg fikk lov til å være der selv om jeg var i tidlig latens.

Riene kom med jevne mellomrom og ble kraftigere og kraftigere. Rundt kl 17 sjekket jm åpning. Da hadde jeg 1 cm. Jeg ble SÅ skuffet, var sikker på jeg var minst 5-6 cm så vondt som jeg hadde.

Gikk over i aktiv fødsel rundt kl 20-21 (mistet litt oversikt over tiden) da fikk jeg gå i badekaret - det var deilig. Vannet lindret, selv om jeg ikke skal stikke under en stol at smerten var over stokk og stein.

Ca kl 00 fikk jeg trykketrang. Da var jeg nærmere 9 cm. Trykketrang var ikke til å misforstå og da jm sa jeg måtte holde igjen til 10 cm var en av de vanskeligste oppgavene mine under fødsel. Den trangen er så sterk!

Endelig fikk jeg trykke. Og jeg trykket og trykket, men ingenting skjedde, baby satt fast under symfysen. Da jeg hadde trykket en time ble det besluttet å bruke vakuum. Det var en lettelse å få hjelp for da var jeg virkelig utslitt! Ut kom verdens vakreste, mest perfekte lille gutt litt over kl 02 🥰

Alt i alt en fin fødselsopplevelse synes jeg. JA det er helt villt vondt å føde, men sterkere opplevelse finnes ikke, og lår du er i mål kommer du til å føle deg som superkvinnen! 

Masse lykke til ts! Håper du slipper å gå sp langt på overtid! ❤️ 

Anonymkode: f50dd...281

Skrevet

6 dagar over termin. Kjende ingen tydelege teikn på at noko skjedde før eg vakna av rier kl 24. Kl 04 var eg på sjukehuset med 6 cm opning og rier med 3min mellomrom. Dei tok vatnet då det ikkje gjekk spontant. Litt pressing og kl 09 var han ute! 🥰

AnonymBruker
Skrevet

Fødsel startet 40+5. Var forberedt på at fødsel skulle begynne på natt siden det var mest vanlig, men den startet med det jeg trodde var urinveisinfeksjon på formiddagen. Utover ettermiddagen hadde jeg veldig vondt og det ble «så» vondt at jeg måtte sette meg ned i det som var rier, men jeg skjønte virkelig ikke at dette var fødsel eller rier. Smerten satt i ryggen bare. Fødsel varte halvannet døgn, men synes ikke det var så ille. Uansett; alle fødsler er ulike og starter ulikt, men jeg søkte selv på disse tingene når jeg var like langt på veg som deg så har stor fortsåelse på nysgjerrighet og erfaringer😅

Anonymkode: d7a92...02d

• Hjerte 1
Skrevet

Nr 1: Jeg våknet kl 6 en morgen av at vannet gikk. Det var akkurat som jeg merket det sekundet før det skjedde og fikk kastet meg ut av sengen slik at alt kom på gulvet. Ingen rier, men jeg ringte fødeavdelingen som sa jeg kunne komme inn for en sjekk. Alt var fint og jeg fikk beskjed om å komme tilbake neste dag for igangsetting om ingenting skjedde. Kl 6 igjen neste morgen våknet jeg av rier. De var veldig vonde og veldig tette allerede fra start, men vi troppet opp til avtalt tid og jeg fikk fødestue. Der gikk det 6-7 timer med pusting gjennom tette vonde rier før jordmor foreslo epidural, noe jeg takket ja til. Så var det flere lange timer til før pressriene endelig startet. Underveis i pressingen trodde de at babyen ikke fikk nok oksygen så fødestuen ble raskt fylt av leger og jordmødre. De ville først prøve sugekopp, men på første forsøk røk kjettingen og de bestemte seg for å prøve tangforløsning mens de stod klare til å ta hastesnitt om han ikke kom ut med en gang. Det gjorde han heldigvis (fødselen tok 16 timer) og etter en kjapp undersøkelse viste det seg at han hadde det helt fint. Jeg hadde blitt klippet, men revnet i tillegg så jeg ble trillet rett på operasjonssal for å sy. Etterpå måtte jeg ligge en time på oppvåkning mens spinalbedøvelsen gikk ut før jeg fikk se sønnen min igjen og fikk rom på barsel. Han hadde gulsott så han måtte flere runder i lyskasse og vi var på barsel i seks dager før vi fikk dra hjem.

Nr 2: Pga høyrisikosvangerskap (fikk ikke gå over termin) skulle jeg settes i gang på termindagen. Da jeg kom inn på morgenen ble jeg servert frokost og så ville jordmor sjekke om jeg var moden og det var jeg så da tok hun bare vannet. Deretter skulle jeg få halvannen time på å få rier av meg selv før de evt satte drypp. Heldigvis startet riene omtrent med en gang så det ble aldri nødvendig. De var tette og vonde helt fra start og det var ganske intenst. Jeg prøvde et par drag av lystgassen, men syntes ikke den hjalp i det hele tatt og masken var bare ubehagelig. Etter 1,5 timer så jeg på klokka (den var 11) og spurte jordmor om hun trodde jeg var ferdig til kl 15. "Tja, vi får se på det." svarte hun litt demotiverende, men bare minutter etter at hun hadde sagt det kjente jeg at jeg måtte presse. 11.28 var han ute, to timer etter at de tok vannet. Intenst og vondt, men så utrolig kjapt og greit. Min beste fødsel. 

Nr 3: Igjen pga høyrisikosvangerskap skulle jeg settes i gang, denne gang en uke før termin siden legen ikke så noen grunn til å vente. Det var stappfullt på føden da vi kom tidlig om morgenen, så jeg fikk en modningspille og skulle vente på obs-posten på ledig fødestue for igangsetting. Og der ventet vi. Og ventet. Og ventet. Ingenting skjedde. På kvelden ble det endelig ledig fødestue og rett før kl 19 kommer to jordmødre inn og står og snakker om hvordan de skal sette i gang fødselen, om de kan ta vannet eller om de skal starte rett på drypp. Mens de diskuterer dette går plutselig vannet av seg selv og riene kommer som kastet på meg, skikkelig vonde og mer eller mindre uten pause. Jordmor sier at det er vanlig at riene er litt heftige rett etter vannavgang, men at de vil roe seg litt straks. Der tok hun sannelig feil. Etter 10 minutter har jeg 6 cm åpning (her husker jeg at jeg i riestormen sa høyt at det gikk tregt! :ler:og etter 20 minutter er det full åpning. To trykk og så er hun ute, bare 24 minutter etter vannavgang. Igjen intens og helt sykt vondt, men så herlig at det var kjapt overstått og jeg var i superform etterpå. 

AnonymBruker
Skrevet

Fødte på termin.

Riene økte på utover dagen. Etterhvert fikk vi beskjed om å komme på føden.

Fikk så beskjed om dra hjem igjen, da det var flere timer igjen før det var nødvendig å være på føden.

Kom ikke lenger en kiosken på sykehuset før alt var i gang. Hastet i rullestol av en portør rett opp igjen på føden.

Noen timer etterpå var alt over 😊

Anonymkode: 47803...a59

AnonymBruker
Skrevet

Ble satt i gang, og hadde ganske sterke murringer/rier og kun 2 cm åpning. Plutselig fikk jeg intense smerter, slik at jeg ble kvalm. Ringte på jordmor som kom og sa hun skulle komme tilbake innen 30 min, men så lang tid rakk det ikke gå før jeg ringte på igjen da smerten var så intens. 

Hun ville egentlig ikke sjekke meg da jeg kun var 2 cm en time før, men sjekket. Da var jeg plutselig 7 cm, og ble kastet inn på fødestue. Tok meg rundt 2 min å gå til fødestuen, og idet jeg kommer inn kjenner jeg baby vil ut og må begynne å presse. Presser i ca 30 min 

Anonymkode: 80dda...c1d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...