Rødstrupa Skrevet 23. april 2023 #1 Skrevet 23. april 2023 Menn går ikke så ofte til lege. Vi kvinner er flinkere til å følge opp egen helse. Følger mannen din opp egen helse ellet oppfordring/råd fra deg eventuelt om å sjekke seg for prostata kreft mm.?
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #2 Skrevet 23. april 2023 Uten at jeg føler meg helt komfortabel med å utlevere andre mennesker for mye her på kg så følger vi begge med helsetilstanden vår og tar de sjekkene som kommer i livsløpet. Anonymkode: f9119...416 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #3 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uten at jeg føler meg helt komfortabel med å utlevere andre mennesker for mye her på kg så følger vi begge med helsetilstanden vår og tar de sjekkene som kommer i livsløpet. Anonymkode: f9119...416 Det samme her også Anonymkode: 2681c...7c9
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #4 Skrevet 23. april 2023 jeg har ikke vært til noen som helst sjekk på sikkert ti år. Tenker at hvis noe vokser som ikke skal vokse så merker jeg det i form av smerter. Den tid den sorg Anonymkode: 63c65...a85
herzeleid Skrevet 23. april 2023 #5 Skrevet 23. april 2023 Rødstrupa skrev (17 minutter siden): Vi kvinner er flinke til å følge opp sjekk av underliv, mammografi mm. Hva med mannen din, tar han jevnlig sjekk av prostata mm? Er det ikke en vesensforskjell her i form av screening og rutinesjekker for kvinner, der dette i mindre grad er tilfelle for menn?
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #6 Skrevet 23. april 2023 De fleste menn har aldri tatt prostatasjekk og det kommer av toxic masculinity, at de føler det er "homo" å sjekke og ser ned på homofile. Anonymkode: 8383c...63c
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #7 Skrevet 23. april 2023 herzeleid skrev (2 minutter siden): Er det ikke en vesensforskjell her i form av screening og rutinesjekker for kvinner, der dette i mindre grad er tilfelle for menn? Nei det er ikke noe forskjell. Kvinner må selv bestille time for sjekk av underliv eller bryster, akuratt som menn må. Anonymkode: 8383c...63c
herzeleid Skrevet 23. april 2023 #8 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei det er ikke noe forskjell. Kvinner må selv bestille time for sjekk av underliv eller bryster, akuratt som menn må. Anonymkode: 8383c...63c Så vidt jeg kan se har vi vel et screeningprogram for kvinners bryster? Sitat Mammografiprogrammet er et screeningtilbud til alle norske kvinner mellom 50 og 69 år. Mammografiscreening er undersøkelse av brystene hos kvinner som i utgangspunktet ikke har symptomer på brystkreft. https://kreftforeningen.no/forebygging/screening-og-masseundersokelser/mammografiprogammet/ Celleprøve og gynekologisk undersøkelse virker også å være betraktelig mer etablerte rutinesjekker for kvinner enn tilsvarende undersøkelser hos menn, så jeg er ikke helt sikker på hvor godt sammenligningene treffer. Mer relevant for TS sitt spørsmål er kanskje hvorvidt en går til legen for andre plager eller generelle sjekker, men der oppfatter jeg at svaret er gitt allerede. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): De fleste menn har aldri tatt prostatasjekk og det kommer av toxic masculinity, at de føler det er "homo" å sjekke og ser ned på homofile. Anonymkode: 8383c...63c Det høres ikke så veldig sannsynlig ut. Det handler kanskje mer om hvor etablerte/standardiserte slike sjekker er, som forklart over, og at det dermed ikke er noe menn flest er vokst opp med som normal helsesjekk, slik kvinners sjekk av underlivet gjerne er.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #9 Skrevet 23. april 2023 Menn kan ta en psa blodprøve som gir gode svar på prostatatilstand. Det er strengt talt ikke nødvendig med finger i rompa om den prøven er bra, og man ikke har noen plager. Anonymkode: 564f5...571
Rødstrupa Skrevet 23. april 2023 Forfatter #10 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): De fleste menn har aldri tatt prostatasjekk og det kommer av toxic masculinity, at de føler det er "homo" å sjekke og ser ned på homofile. Anonymkode: 8383c...63c Tull og tøys ditt liv, ditt ansvar. Pass på helsen din.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #11 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): De fleste menn har aldri tatt prostatasjekk og det kommer av toxic masculinity, at de føler det er "homo" å sjekke og ser ned på homofile. Anonymkode: 8383c...63c Oppsøk hjelp, du trenger det Anonymkode: 6e633...8ec
Rødstrupa Skrevet 23. april 2023 Forfatter #12 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): jeg har ikke vært til noen som helst sjekk på sikkert ti år. Tenker at hvis noe vokser som ikke skal vokse så merker jeg det i form av smerter. Den tid den sorg Anonymkode: 63c65...a85 Typisk holdning blant menn. Vet ikke om du har fått med deg at mange ulike former for kreft er blitt ‘’folkesykdommer’’. Med andre ord er det ganske utbredt. I tillegg til å prøve å ta vare på seg selv i form av nok søvn, hvile, trening, mat og drikke. Derfor skal/bør du sjekke deg årlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå