Gå til innhold

Jeg er kvinne, hvorfor får noen sanger tårene til å trille hos meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skjer det?

Eks. The Loner med Gary Moore. 

Anonymkode: 90147...d3e

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi musikk treffer følelsessenteret i hjernen. Det er mye som skjer i hjernen når vi lytter til musikk. Hjernen tolker lydsignalene; rytmen, melodien, teksten og det gir oss kroppslige reaksjoner, som f.eks. gråt når lydsignalene blir bearbeidet i hjernen som igjen påvirker følelsene våre. Rytmen har f.eks. påvirkning på vår egen hjerterytme. Dynamikken (høyt-lavt, rolig-voldsomt osv.) kan gjøre at vi skvetter f.eks. blir redde, blir overrasket, overveldet, spente, lyttende som påvirker følelsene våre.. Sangtekster som har stor betydning for oss og som vi kanskje kjenner oss igjen i vil gi oss følelser. Det er noe som heter emosjonell smitte og det er at musikken minner oss om en følelse som igjen "smitter" oss og gir oss samme følelse. Noen mennesker er mer åpne for å få gåsehud og tårer av et musikkstykke, mer åpne for å føle på ting, andre er litt mer lukket.

Anonymkode: f2737...a70

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes også masse spennende forskning angående dette forresten!⬆️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fordi musikk treffer følelsessenteret i hjernen. Det er mye som skjer i hjernen når vi lytter til musikk. Hjernen tolker lydsignalene; rytmen, melodien, teksten og det gir oss kroppslige reaksjoner, som f.eks. gråt når lydsignalene blir bearbeidet i hjernen som igjen påvirker følelsene våre. Rytmen har f.eks. påvirkning på vår egen hjerterytme. Dynamikken (høyt-lavt, rolig-voldsomt osv.) kan gjøre at vi skvetter f.eks. blir redde, blir overrasket, overveldet, spente, lyttende som påvirker følelsene våre.. Sangtekster som har stor betydning for oss og som vi kanskje kjenner oss igjen i vil gi oss følelser. Det er noe som heter emosjonell smitte og det er at musikken minner oss om en følelse som igjen "smitter" oss og gir oss samme følelse. Noen mennesker er mer åpne for å få gåsehud og tårer av et musikkstykke, mer åpne for å føle på ting, andre er litt mer lukket.

Takk det ga mening. Ja jeg er og typen til å få gåsehud av enkelte sanger og. Typisk er filmmusikk i kinosaler som nesten føles som hele salen vibererer. Fin følelse. 
ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det finnes også masse spennende forskning angående dette forresten!⬆️

Har du eventuelt linker eller søke ord??

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på samme vis og the Loner er en av mine favoritter. Den treffer meg på en måte jeg ikke klarer å formidle med ord. Trodde det bare var "meg"

Blir veldig følelsesmessig påvirket av musikk og film b.la. Er nok litt høysensitiv da.

Anonymkode: 2ac09...bdc

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Da er vi like ts, jeg får også en tåre i øyekroken av Vinsjan på kaia :$ 

Anonymkode: 081a9...c6b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Søkeord: Musikk og følelser evt. musikklytting og følelser. Musikk og hjernen

Det finnes kortere artikler; slik som disse:

• Even Ruud, musikkterapeut og professor ved Norges Musikkhøgskole skriver en del om dette. 
  • Nora b. Kulset skriver også om dette
  • Brean og Skeie

Det er en bok som heter "musikk og hjernen" av Are Brean og Geir Olve Skeie, den er veldig interessant!

Dette er Musikkhøgskolens arkiv der du finner alt fra masteroppgaver til forskningsavhandlinger om ulike tema innenfor musikk:  https://nmh.brage.unit.no/nmh-xmlui/

Skrevet

Ja, TS.

Jeg får også tårer i øynene av noen sanger. Alltid. Jeg tenker at hadde jeg vært skuespiller kunne jeg brukt de sangene på settet for å fremprovosere tårer ved behov. :hoho:

Andre sanger gjør meg veldig glad for eksempel. Noen sanger bare får meg til å danse. 

Forskjellig musikk vekker forskjellige følelser. Det er helt normalt og helt vanlig.

AnonymBruker
Skrevet

For min del er det assosiasjoner som gjør det. Jeg kan ikke høre "Running to the sea", den var på radioen da eksen min kjørte meg hjem for siste gang. Den får meg fortsatt til å gråte nå 7 år senere, til tross for at jeg er lykkelig gift og aldri egentlig tenker på eksen.

Og så er det de åpenbart triste tekstene såklart, feks "In loving memory" av Alter bridge. Eller typiske begravelsessanger, som "deg være ære". Jeg får tårer i øynene bare av å skrive de ordene.

Anonymkode: 619d6...184

AnonymBruker
Skrevet

Noen sanger har jeg triste assosiasjoner til og andre bare treffer meg. Har blitt mer sentimental med årene da, griner av så mangt 😊 blir av en eller annen grunn gråtkvalt av korps på 17 mai 🤣

Anonymkode: 6a0bf...a50

AnonymBruker
Skrevet

Får alltid klump i halsen og tårer i øynene av «do you want to build a snowman?» fra frostfilmen. Minner meg om meg som avviste søsteren min når hun ville være med meg. Får tårer i øynene av å bare tenke på den, huff🥺

Ellers ble jeg mye mer sentimental etter jeg fikk barn, og musikk har fått en annen mening.

Anonymkode: 4b83f...d78

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 15.47):

Hvorfor skjer det?

Eks. The Loner med Gary Moore. 

Fordi det er en sang som går i moll. En utrolig vakker sang, fremført av en fantastisk dyktig musiker. 
Full gåsehud.

RIP Gary 🖤

Edit: får også, om ikke tårer i øynene så hvertfall gåsehud av annen musikk også, som musikken fra Schindlers liste og e Slåttatæja av Sommero. Er noe med hvilke assosiasjoner musikken gir også. Tror ikke det er bare kvinner som blir rørt av musikk, det er en menneskegreie heldigvis.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 17.08):

Da er vi like ts, jeg får også en tåre i øyekroken av Vinsjan på kaia :$ 

Anonymkode: 081a9...c6b

For ikke å snakke om E6…

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg igjen i dette, ts. For meg er det In the stars med Benson Boone som setter i gang vannkrana 😭

Anonymkode: 14051...7b1

Skrevet

"Tenner våre lykter" hos meg ❤🤣

AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at det er en kvinneting. Babyer kan og begynne gråte om de blir rørt av musikk. Ligger masse videoer av det på youtube. Veldig fasinerende.

Anonymkode: 89d97...3e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...