Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å studere software engineering. Master. Noen som har dette yrket som vet hva man kan forvente i lønn? Er det lett å få seg jobb?

Anonymkode: 74b61...97b

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er veldig lett å få jobb. Får mange jobbtilbud hver uke selv om man ikke er på utkikk. Du bikker fort millionen etter 2-3 år. Er ikke noe tak etter det, kommer helt an på dine egne ambisjoner. 

Anonymkode: d817b...e65

AnonymBruker
Skrevet

Må man være utdannet data ingeniør for å bli en software utvikler? Eller holder det med vanlig it utdanning (uten R matte krav)?

Anonymkode: 042c1...b6e

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Du bikker fort millionen etter 2-3 år

Jeg tror ikke mange gjør det altså

Anonymkode: 86f57...2a4

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Må man være utdannet data ingeniør for å bli en software utvikler? Eller holder det med vanlig it utdanning (uten R matte krav)?

Nei, men det er definitivt en fordel. Jeg har ingen fullført IT-utdanning og har en god jobb i dag, men veien dit har vært lang og slitsom.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja det er veldig lett å få jobb. Får mange jobbtilbud hver uke selv om man ikke er på utkikk. Du bikker fort millionen etter 2-3 år. Er ikke noe tak etter det, kommer helt an på dine egne ambisjoner. 

Anonymkode: d817b...e65

Uten erfaring er det ikke lett å få jobb

om du sjekker lønnsstatistikken til tekna så ser du at 0-4 år har ca 650.000, og her er det et kraftig skille mellom 3 og 4 år erfaring så begynnerlønn er ca 500-550 ish. Max antall år erfaring gir en gjennomsnittslønn på 1,25 mnok. Få som når det dobbelte i lønn uten opsjoner og eierbonuser i konsulentselskaper

AnonymBruker
Skrevet

Spørs hva du jobber med og i hvilket selskap. Startlønn ca 550-600. Flater ut på 800-900 for de fleste. Kan få mer med lederansvar. 

Anonymkode: d4809...7b6

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ganske dårlig betalt i Norge. Begynnerlønna i Norge er på ca 650’ og stiger opp til rundt millionen etter noen år. Hvis du vil jobbe som utvikler bør du heller satse på en jobb i utlandet, der er lønningene ofte 2-3x det den er i Norge.

Anonymkode: 48aa0...4bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ganske dårlig betalt i Norge. Begynnerlønna i Norge er på ca 650’ og stiger opp til rundt millionen etter noen år. Hvis du vil jobbe som utvikler bør du heller satse på en jobb i utlandet, der er lønningene ofte 2-3x det den er i Norge.

Anonymkode: 48aa0...4bc

Men desto større leveransekrav i mange utenlandske bedrifter, og ofte betydelig lengre arbeidstid. 

Anonymkode: ca41d...7b6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
On 4/23/2023 at 9:35 PM, AnonymBruker said:

Spørs hva du jobber med og i hvilket selskap. Startlønn ca 550-600. Flater ut på 800-900 for de fleste. Kan få mer med lederansvar. 

Anonymkode: d4809...7b6

Dette tror jeg stemmer ganske bra. Har inntrykk av at mange har urealistiske forhåpninger om lønn som utvikler

Anonymkode: 86f57...2a4

Skrevet

Tråden er ryddet for reklame/spam og svar til dette 

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet
On 4/23/2023 at 4:29 PM, AnonymBruker said:

Nei, du kan for eks. ta en bachelorgrad i IT- og informasjonssystemer. Krever kun studiespes.

Det innebærer en god del utviklingsfag, og vil gi et godt grunnlag for å bli god til å kode, men også en god del andre arbeidsmuligheter, da man har fag som innebærer prosjektstyring, kontroll over hele SDLC-en, databaseplanlegging, brukertesting og mye annet.

Anonymkode: fc640...45d

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nei, du kan for eks. ta en bachelorgrad i IT- og informasjonssystemer. Krever kun studiespes.

Det innebærer en god del utviklingsfag, og vil gi et godt grunnlag for å bli god til å kode, men også en god del andre arbeidsmuligheter, da man har fag som innebærer prosjektstyring, kontroll over hele SDLC-en, databaseplanlegging, brukertesting og mye annet.

Kan for øvrig nevne at jeg har denne utdanningen, men også en del erfaring. Da jeg begynte i det offentlige for noen år tilbake startet jeg på 610', men har klatret rundt 100k på noen år pga. jeg har tatt på meg mer fagansvar og litt annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...