SPOCA Skrevet 23. april 2023 #21 Del Skrevet 23. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Lærere skal jo i prinsippet jobbe mer enn 37,5 timer i uka pga den lange sommerferien og de andre feriene?!! Get over it! Anonymkode: 65de6...af9 Det er avspasering, ikke ferie. Og for en som meg, som jobber i Oslo kommune, har jeg kun 4 uker + 1 dag ferie, ikke 5 uker, som alle andre. Resten er avspasering. Og vi gjør det, men dette er altså utenom alle de dagene man har både bunden og ubunden tid. Jeg jobber f.eks fra 8:15 til 15:00/15:30 i bunden tid hver dag, med unntak av fredager som er kortere. Ubunden tid, det vil si den tiden jeg kan jobbe hvor som helst, kan jeg godt sitte ganske mye mer enn den tida som er satt av, som egentlig er 10 timer. Og du, jeg har jobbet 14 år i IT- og finansbransjen, så jeg veit hvordan det er å jobbe i andre bransjer. Det er peanuts sammenlignet med lærerjobben. Folk har ikke peiling på hvordan det er å jobbe i skolen, og alle som utaler seg slik du gjør burde jobbe minst ett år for å se realitetene. Jeg jobber rumpen av meg, og bruker mye mer tid enn jeg noen gang gjorde i finansbransjen hvor jeg stort sett hadde 60 timers overtidstimer hver måned (og fikk betalt for det!). Ts: Her har de fremforhandlet slik at det er 5 dager med planlegging før skolen begynner. Jeg kan forstå frustrasjonen din ts, men jeg ville snakket med fagforeningen. De prøvde seg med sene plankvelder, men det ble det stopp på siden vi allerede hadde hatt 5 planleggingsdager på starten av året. Endret 23. april 2023 av SPOCA 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #22 Del Skrevet 23. april 2023 8 timer med undervisning, fra 7.30 til 15.30, jobber du på videregående? Jobber på barneskole og har underv fra 8.15 til 14.00. Vi jobber inn 19. mai ved å ha to møter/ arrangement på ettermiddag/ kveld. Kunne selvfølgelig valgt å komme på jobb og hatt planl.dag 19/5 men det ville ingen av lærerne for å få langhelg. Om du er i mot dette må du ta det opp med tillitsvalgt og ledelsen. Anonymkode: 511d5...c0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #23 Del Skrevet 23. april 2023 Tariffmessig er planleggingsdager på kveld en dårlig ide, spesielt for arbeidsgiver. Selv om det er avtalt, så vil man kunne kreve overtid dersom samlet tid overskrider 9 timer, og i tillegg skal man uansett ha betalt kveldstillegg fra kl 17. Dersom det er opphold mellom planfestet tid og planleggingdagen så kommer delt dagsverk inn i bildet. De samme reglene gjelder for for eksempel foreldremøter. Alle arbeidstakere kan pålegges overtid i spesielle situasjoner, men om du har behov for helsemessige tilrettelegginger så må du snakke med ledelsen og se hva dere kan få til. Anonymkode: 07550...c7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #24 Del Skrevet 23. april 2023 Jeg regner med at dere ikke får overtidsbetaling? Når jeg jobbet som tillitsvalgt skulle vi jobbe mot slike kvelder, da de undergraver våre egen arbeidsavtale. Vi har nemlig krav på overtid når oppmøte en dag går ut over en del timer, men lærere pleier å drite i det siden det stort sett er uaktuelt for ledelsen. Så, vi fikk kun lov til å ha det om ALLE i klubben var enige. Dersom dere får overtidsbetaling er det en annen sak. Anonymkode: 59fbf...466 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #25 Del Skrevet 25. april 2023 Selvfølgelig må vi klare dette innimellom. Mannen min har det ofte med sin jobb og er ikke lærer. Anonymkode: 2db91...dee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2023 #26 Del Skrevet 25. april 2023 AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 19.07): Tariffmessig er planleggingsdager på kveld en dårlig ide, spesielt for arbeidsgiver. Selv om det er avtalt, så vil man kunne kreve overtid dersom samlet tid overskrider 9 timer, og i tillegg skal man uansett ha betalt kveldstillegg fra kl 17. Dersom det er opphold mellom planfestet tid og planleggingdagen så kommer delt dagsverk inn i bildet. De samme reglene gjelder for for eksempel foreldremøter. Anonymkode: 07550...c7c Min fagforening og min arbeidsgiver sier begge at dette ikke stemmer. Foreldremøter legges inn i arbeidsplan og gir ingen ekstra kompensasjon. Vi får heller ingenting ekstra for planleggingsdager på kveldstid. AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 20.51): Jeg regner med at dere ikke får overtidsbetaling? Når jeg jobbet som tillitsvalgt skulle vi jobbe mot slike kvelder, da de undergraver våre egen arbeidsavtale. Vi har nemlig krav på overtid når oppmøte en dag går ut over en del timer, men lærere pleier å drite i det siden det stort sett er uaktuelt for ledelsen. Så, vi fikk kun lov til å ha det om ALLE i klubben var enige. Dersom dere får overtidsbetaling er det en annen sak. Anonymkode: 59fbf...466 Ingen overtidsbetaling og fagforeningene har godkjent det. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Selvfølgelig må vi klare dette innimellom. Mannen min har det ofte med sin jobb og er ikke lærer. Anonymkode: 2db91...dee Uten lønn eller avspasering? Med dårlig helse? AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 18.59): 8 timer med undervisning, fra 7.30 til 15.30, jobber du på videregående? Anonymkode: 511d5...c0f Ja Anonymkode: 9e87b...b21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Abendstern Skrevet 25. april 2023 #27 Del Skrevet 25. april 2023 Slik er det i skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #28 Del Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Min fagforening og min arbeidsgiver sier begge at dette ikke stemmer. Foreldremøter legges inn i arbeidsplan og gir ingen ekstra kompensasjon. Vi får heller ingenting ekstra for planleggingsdager på kveldstid. Ingen overtidsbetaling og fagforeningene har godkjent det. Uten lønn eller avspasering? Med dårlig helse? Ja Anonymkode: 9e87b...b21 Les nøye gjennom SFS 2213 - tariffavtalen, gul ut reglene om 9 timer og kveldstillegg - husker ikke i farta om delt dagsverk står der, men om det ikke gjør det så skal det stå i hovedtariffavtalen HTA. Så kan du jo få en grundig begrunnelse for hvorfor det ikke skal betales. Greit nok at timene er timeplanfestet, men alt arbeid etter kl 17 utløser kveldstillegg på 32 kr pr time, og om du har to oppmøter pr dag så blir det delt dagsverk. 9 timers regelen mener jeg også er ufravikelig. Les tariffavtalene nøye 😊 Anonymkode: 07550...c7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #29 Del Skrevet 26. april 2023 Det er vel veldig vanlig? Slik at man kan avspasere på de faktiske planleggingsdagene (f.eks den inneklemte dagen etter himmelspretten). Det er jo også noe man i andre jobber kommer over, at man må delta på ting på kveldstid, rett etter jobb. Det pleier være noe godt å spise for å holde moralen oppe. Anonymkode: 86c97...67f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå