Gå til innhold

Lar dere barn «invitere seg selv» til besøk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en 10-åring her nå hvor barna jo leker mer ute uten foreldre tilstede. 

Jeg tenker at dersom et barn har avtalt besøk hjemme så kan man vente med å spørre om å leke (fordi de andre har avtalt). 

Men den andre forelderen her mener man ikke kan spørre om å bli med i lek ute heller om noen har besøk og så går ut etterpå, type i lekeparker/felles bakgård/på skolen osv). Forelderen vil si nei til at vårt barn da kan gå dit andre er, fordi det ikke er avtalt spesifikt. 

Går utfra forelder 2 ikke ønsker at vårt barn skal trenge seg på. 

Hva er innafor her normalt sett? 

Jeg synes det er helt greit å stikke bortom noen som leker ute - og at ungene jo merker etterhvert om de ikke er velkomne. Når de er på steder hvor mange barn møtes treffer de jo uansett andre tenker jeg, og man må forvente at andre barn kan dukke opp og spørre om å være med på ballspill/lek. 

Dette andre barnet det gjaldt nå inviterer ofte seg selv hjem til oss, så vi vet jo de leker greit sammen og har et gjensidig vennskap. 

Når jeg selv var barn var det liksom sånn vi lekte: ringte på døra og spurte om det passet, eller, gikk ut til felles lekeplass det vanligvis var noen man kjente - spurte om å få være med i leken. 

Anonymkode: 3f986...ffc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barna bestemmer dette selv. De er 7 og 10. Vennene er like. Vi får kun tlf fra de vennene som bor et stykke unna. Ellers løper de ned dørene til hverandre. Middag får de der de er. Alle foreldrene er av den typen som altid lager litt ekstra mat fordi der kan være venner på besøk. Vi har hatt en god dialog i alle år og nå som ungene er store lærer de å ta ansvar.

Anonymkode: 63a9e...a9e

Skrevet

Mine ordner dette selv på den alderen. Synes vi skal være rause og inkludere barn i lek, det er klart det er fristende å bli med noen som leker ute eller som skal treffes. jeg har faktisk ikke tenkt på det som uhøflig. Tenker at folk sier nei om det ikke passer?

Jeg ville aldri avvist et barn som kom på døra selv om mitt barn alt har besøk.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
fru Alving skrev (1 minutt siden):

Mine ordner dette selv på den alderen. Synes vi skal være rause og inkludere barn i lek, det er klart det er fristende å bli med noen som leker ute eller som skal treffes. jeg har faktisk ikke tenkt på det som uhøflig. Tenker at folk sier nei om det ikke passer?

Jeg ville aldri avvist et barn som kom på døra selv om mitt barn alt har besøk.

Jeg må innrømme at jeg har gjort det noen ganger. Det er jeg ikke stolt av, men ofte erfarer vi at tre sammen bare blir krangling. Fire er bedre og de kan godt leke sammen i store gjenger ute, men akkurat tre blir krøll gang på gang, og noen ganger orker jeg bare ikke.

Anonymkode: f0880...3a8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper ikke det er normen slik den foreldrene mener det skal være. Med masse avtaler osv. Unger finner ut av dette selv. Nå har jeg en ettåring og fireåring. Her bør vi i et nabolag med hekker og gjerder og porter og unger i alderen 1-6 år. Fra 3-4 år så løper de gjennom hagene til hverandre på jakt etter lekekamerater. De titter opp fra epletrær for å speide etter om folk er ute. Det er bare helt idyll. Ingen avtaler men et vink og en tommel opp fra foreldre på hver kant eller en melding om at "bare så du ikke bekymrer deg, så er treåringen din hos oss litt 😅". 

Vi drar med ungene på skole/barnehage i helgene og finner familier der å samme grunn som oss. Slår av en prat mens ungene leker eller krangler og finner ut av ting. Akkurat sånn det bør være. 

Jeg har også vokst opp med å bare ringe på å spørre. Blir for dumt at man skal gjøre seg så viktig at det liksom ikke skulle være lov. Da mener jeg man har litt for høye tanker om seg selv og andre ☺️

Anonymkode: 6689e...da0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg må innrømme at jeg har gjort det noen ganger. Det er jeg ikke stolt av, men ofte erfarer vi at tre sammen bare blir krangling. Fire er bedre og de kan godt leke sammen i store gjenger ute, men akkurat tre blir krøll gang på gang, og noen ganger orker jeg bare ikke.

Det er klart at om du vet at "her blir det dårlig stemning" så er det noe annet. Jeg tenker bare sånn generelt at barna skal kunne avtale selv og gjerne "henge seg på" når det skjer ting. Tenker det er hyggelig at de er flere i sammen og at det er fint med vennskap på tvers. 

• Liker 2
Skrevet

Her har alle vrimla fritt ut og inn etter eget forgodtbefinnende. Eneste unntak har vært at de som skal være med hjem direkte fra skolen (og dermed skal ha middag) må si fra dagen før, så det ikke kræsjer med evt. andre planer og vi har nok mat til alle ved bordet. 

Dersom vi skulle ha sagt nei til noen måtte det ha vært fordi vi skulle ett eller anna spesielt, som vi allerede har bestemt, og som den nyankomne ikke kunne bli med på. Det ville i så fall vært en sjeldenhet. Det er mer sannsynlig at vi ville ringt foreldrene, og spurt "Jeg skal på kino med Per og Lise, kan vi også ta med din Pia, som akkurat ringte på?"

Har opplevd stor raushet i barnas omgangskrets, og at vi har invitert hverandres barn inn i egne aktiviteter.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hva er galt med dårlig stemning? Skal det bare tilrettelegges for fryd og kos for barna? Dette er helikopterforelder så det synger etter.

• Liker 1
Skrevet
lajlaj skrev (2 minutter siden):

Hva er galt med dårlig stemning? Skal det bare tilrettelegges for fryd og kos for barna? Dette er helikopterforelder så det synger etter.

Enig i dette. De må og lære seg å være sammen mer enn to av gangen.

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Ja, jeg tenker og litt som dere andre her.

Barnet vårt ringer forsåvidt aldri på hos noen enda, men det har skjedd hos oss - og det blir jeg bare glad for.

Setter grenser ved å spørre i jevn dur uten at det er gjensidig og om det aldri passer (tenker det er et hint). 

Og at man bare får tåle at ulike foreldre ikke elsker alles unger, men sålenge det ikke er ufint oppførsel så får en eventuelt la ungene bestemme selv og si de får leke ute om en er for sliten for besøk. Det skjønner jeg jo foreldre er etter lang dag på jobb osv. 

Anonymkode: 3f986...ffc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...