AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #1 Skrevet 23. april 2023 Hei jeg trenger råd ang datteren min. Hun er redd for humler, fordi hun har fått vite at se kan stikke. I går kom en humle inn på rommet hennes og hun ble veldig redd. Jeg var rolig og slapp humla ut. Da hun gikk inn for å leke så hadde humla visstnok kommet tilbake og satt seg inninellom lekene hennes. Hun skvatt skikkelig og hylgråt og ble veldig redd. Jeg forholdt meg rolig for jeg er ikke redd for dem, og slapp den igjen ut og lukket vinduet. Idag så hun hele to insekter på gulvet (verandadøren var åpen og vi bor i første etasje.), så nå torde hun ikke leke der alene. Jeg har selv fobi mot et type innsekt og jeg vil ikke at hun skal utvikle en slik redsel. Nå har jeg vært rolig hele tiden, men jeg trenger å få råd til hvordan jeg kan forebygge frykt for insekter.. Kan det være en ide om vi ser et program om humler og gi henne kunnskap om dem? En mild type form for eksponering (via skjerm eller bok?). Jeg har prøvd en form for eksponeringsterapi, men min frykt ble bare verre. Anonymkode: 397dd...475
Honey Dew Skrevet 23. april 2023 #2 Skrevet 23. april 2023 Humler er ikke farlige og de stikker sjelden. Jeg har båret både humler og veps utav huset, uten å bli stukket. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #3 Skrevet 23. april 2023 Honey Dew skrev (Akkurat nå): Humler er ikke farlige og de stikker sjelden. Jeg har båret både humler og veps utav huset, uten å bli stukket. Ja det var det jeg forklarte henne i går at de stikker ikke med mindre du plager den med fingeren.. Anonymkode: 397dd...475
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #4 Skrevet 23. april 2023 Kjøp en bok om bier og humler?:) Forklar henne at når bier og humler stikker, så er det siste utvei for dem. Du trenger kanskje ikke si "da dør de!" hvis hun er veldig lita, men fortell at det er deres eneste og siste forsvarsstrategi og at de er fredelige så lenge man er forsiktig med dem. Det er jo sannheten. Veps og andre innsekter er det annerledes med.. men det går også an å vise med bok eller bilder/morsomme videoer at bier er lodne og søte mens veps ikke er det. Bare et forslag! Anonymkode: 0396f...c98 1
Troyamin Skrevet 23. april 2023 #5 Skrevet 23. april 2023 Sjekk ut La Humla Suse Faktabasert læring kan hjelpe mot redsel. Lag eller kjøp humlekasse som barnet kan pynte. Da får barnet mulighet til å se på humlene på avstand. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #6 Skrevet 23. april 2023 Min datter var i en periode veldig rett for bier, av samme grunn. Vi har fokusert på å ikke gjøre det til en stor greie. Snakket litt om bier og deres funksjon. Det har etter hvert bare gått over av seg selv. Anonymkode: b46e2...e58
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #7 Skrevet 23. april 2023 Vi hadde en som begynte å bli redd for edderkopper. Jeg begynte å snakke pent om edderkopper, at de er husdyra mine, snille som hjelper oss å fange fluer og mygg. Ikke plager mennesker, de vil bare bygge nett der de tror de kan fange fluer osv. Humla kanskje bare leter etter huset sitt, og finner ikke hjem til bolet? Best å hjelpe den ut så den kan reise hjem til dronningen med maten den har samlet. Og alle blomstene som blomster så fint fordi humla har reist fra blomst til blomst og spredt pollen. Vi må ta en ny liten runde hver vår, når insektene dukker opp igjen Anonymkode: 3fc85...9c2 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #8 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei jeg trenger råd ang datteren min. Hun er redd for humler, fordi hun har fått vite at se kan stikke. I går kom en humle inn på rommet hennes og hun ble veldig redd. Jeg var rolig og slapp humla ut. Da hun gikk inn for å leke så hadde humla visstnok kommet tilbake og satt seg inninellom lekene hennes. Hun skvatt skikkelig og hylgråt og ble veldig redd. Jeg forholdt meg rolig for jeg er ikke redd for dem, og slapp den igjen ut og lukket vinduet. Idag så hun hele to insekter på gulvet (verandadøren var åpen og vi bor i første etasje.), så nå torde hun ikke leke der alene. Jeg har selv fobi mot et type innsekt og jeg vil ikke at hun skal utvikle en slik redsel. Nå har jeg vært rolig hele tiden, men jeg trenger å få råd til hvordan jeg kan forebygge frykt for insekter.. Kan det være en ide om vi ser et program om humler og gi henne kunnskap om dem? En mild type form for eksponering (via skjerm eller bok?). Jeg har prøvd en form for eksponeringsterapi, men min frykt ble bare verre. Anonymkode: 397dd...475 Jeg tror du egentlig bare må være varmere og mer imøtekommende, trygg og god. Du snakker her bare om å "fikse" henne fordi du selv er "ødelagt". Skjerp deg! Snakk med henne om det, bekreft følelsene hennes og la det gå seg til. Akkurat nå problematiserer du det hun føler fordi du selv er redd for at det skal bli som du føler. Anonymkode: 0e69b...e8c 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #9 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det var det jeg forklarte henne i går at de stikker ikke med mindre du plager den med fingeren.. Anonymkode: 397dd...475 Dette er bare tull. Jeg ble fortalt dette da jeg ble liten, og jeg ble stukket av veps og brent av humler mens jeg satt helt stille. Så den dag i dag løper jeg som en gærning når det kommer ei humle 😆 Anonymkode: 0e69b...e8c 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #10 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Dette er bare tull. Jeg ble fortalt dette da jeg ble liten, og jeg ble stukket av veps og brent av humler mens jeg satt helt stille. Så den dag i dag løper jeg som en gærning når det kommer ei humle 😆 Anonymkode: 0e69b...e8c Det er det sikkert, veit ikke selv så 😅 men er selv hva jeg er blitt fortalt. Tror heller ikke det hjelper nevneverdig på frykten.. Anonymkode: 397dd...475
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #11 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg tror du egentlig bare må være varmere og mer imøtekommende, trygg og god. Du snakker her bare om å "fikse" henne fordi du selv er "ødelagt". Skjerp deg! Snakk med henne om det, bekreft følelsene hennes og la det gå seg til. Akkurat nå problematiserer du det hun føler fordi du selv er redd for at det skal bli som du føler. Anonymkode: 0e69b...e8c Å fy f...spis en kaktus. Du vet ingenting om noe her 🙃 Anonymkode: 397dd...475
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #12 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi hadde en som begynte å bli redd for edderkopper. Jeg begynte å snakke pent om edderkopper, at de er husdyra mine, snille som hjelper oss å fange fluer og mygg. Ikke plager mennesker, de vil bare bygge nett der de tror de kan fange fluer osv. Humla kanskje bare leter etter huset sitt, og finner ikke hjem til bolet? Best å hjelpe den ut så den kan reise hjem til dronningen med maten den har samlet. Og alle blomstene som blomster så fint fordi humla har reist fra blomst til blomst og spredt pollen. Vi må ta en ny liten runde hver vår, når insektene dukker opp igjen Anonymkode: 3fc85...9c2 Troyamin skrev (1 time siden): Sjekk ut La Humla Suse Faktabasert læring kan hjelpe mot redsel. Lag eller kjøp humlekasse som barnet kan pynte. Da får barnet mulighet til å se på humlene på avstand. AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjøp en bok om bier og humler?:) Forklar henne at når bier og humler stikker, så er det siste utvei for dem. Du trenger kanskje ikke si "da dør de!" hvis hun er veldig lita, men fortell at det er deres eneste og siste forsvarsstrategi og at de er fredelige så lenge man er forsiktig med dem. Det er jo sannheten. Veps og andre innsekter er det annerledes med.. men det går også an å vise med bok eller bilder/morsomme videoer at bier er lodne og søte mens veps ikke er det. Bare et forslag! Anonymkode: 0396f...c98 Kjempefine forslag ❤️ tusen takk 😊😊😊 Anonymkode: 397dd...475 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #13 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å fy f...spis en kaktus. Du vet ingenting om noe her 🙃 Anonymkode: 397dd...475 Det er jo det du sier selv? Du er opptatt av å "fikse" dette problemet. Jeg regner med det er nyoppstått, for våren kom i går. Allerede er du på internett og skal løse dette. Kan du ikke heller snakke om frykten hennes? Anonymkode: 0e69b...e8c
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #14 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo det du sier selv? Du er opptatt av å "fikse" dette problemet. Jeg regner med det er nyoppstått, for våren kom i går. Allerede er du på internett og skal løse dette. Kan du ikke heller snakke om frykten hennes? Anonymkode: 0e69b...e8c Men hvorfor er du så frekk? Hva er galt i at jeg vil prøve å forebygge (ikke fikse) en mulig angst? Vet du hvordan det er å ha en fobi? Min venninne tørr ikke bo hjemme pga skjeggkre.. Våren kom for en uke siden hos oss og det har bygget seg opp siden forrige mandag. Du vet jo ingenting om hvordan vi har det her hjemme og hva vi snakker om. Forhold deg til det jeg har skrevet istedet for å tolke i hytt og gevær. Anonymkode: 397dd...475 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå