Gå til innhold

Er dette OCD?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg går på offentlige toaletter (kjøpesentre, restauranter, på jobb osv.) ønsker jeg ikke å ta på vask og dørhåndtak så bruker papir. Når jeg tar bussen prøver jeg å unngå og ta på ting. Har vært sånn siden corona, uten å egentlig helt tenke over det. Vasker hender nøye. Synes mennesker generelt er veldig urenslige, har lagt merke til at folk ikke vasker hender etter å ha vært på toalettet på jobb osv, som gjør at jeg synes det er ekkelt å bruke det. Hvis jeg låser døren uten å tenke over at jeg gjorde det, kan jeg finne på å gå tilbake for å sjekke. Men så slo det meg, er dette OCD? Går det an å ha OCD i ulike grader?

Anonymkode: ce0fa...f21

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alle har litt ocd. Det du beskriver tror jeg gjelder 90% av oss.

Anonymkode: 122bd...093

AnonymBruker
Skrevet

Du har arvet rutiner fra Corona. Ikke noe å bekymre seg for. Hadde vært verre om du ikke var renslig. 

Anonymkode: 8258a...431

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har arvet rutiner fra Corona. Ikke noe å bekymre seg for. Hadde vært verre om du ikke var renslig. 

Anonymkode: 8258a...431

Hm ja, problemet er bare at jeg ikke er redd for å bli smittet av en sykdom (lenger), men av folks urenslighet! Redd for skitt rett og slett, og jeg vegrer meg for å ta på ting som jeg vet mange (urenslige mennesker) har tatt på før meg. Får en følelse av at jeg ikke er ren etterpå, og det er vel typisk for OCD så vidt jeg har forstått. Mulig jeg må utfordre meg selv litt å stå i det ubehaget, selv om jeg tror jeg til en viss grad alltid har vært slik.

Overtenker mye også, så var derfor tanken slo meg. Kanskje jeg rett og slett har utviklet en litt mild form for OCD/alltid har hatt det. Men kanskje sant som blir skrevet over her, at vi alle til en viss grad har litt OCD (på ulike områder kan jeg se for meg).

AnonymBruker
Skrevet

OCD kan absolutt komme i ulike grader. OCD er jo når en naturlig forsvarsmekanisme (å være på vakt for farer) går på høygir og dermed slutter å være til nytte for oss og i steden går over til å bli hemmende for oss. Det er derfor en glidende overgang fra normaladferd og tanker til OCD-adferd og tanker. Noen med OCD har en eller to problemstillinger og klarer å holde det greit i sjakk og lever fint med det, andre vil oppleve at det blir fler og fler tanker og/eller handlinger med tiden. Typisk er det at når man føler at man "må" gjøre noe, for eksempel å sjekke døren, så vil man føle en umiddelbar lettelse når man har sjekket. Men over tid kan det utvikle seg til at man må sjekke hver eneste gang man går hjemmefra, og at man føler man må gå tilbake og sjekke mer enn 1 gang. Og etterhvert kan sjekkingen miste sin lettende effekt. Det er helt normalt å gå og sjekke en sjelden gang hvis man har vært distre, men det er ikke normalt å måtte dobbelsjekke hver gang selvom man har fokusert på at man låste og var bevisst og så nøye på det når man gjorde det. Hvis det ga mening. 

En annen ting er angstfølelsen det gir. Det er forskjell på en normal reaksjon på at noe er ekkelt eller uhygenisk mot at man får angstfølelse og en følelse av at noe alvorlig kommer til å skje, f.eks en følelse av at en selv eller de man er glad kommer til å bli alvorlig syke eller dø. Da er vi over OCD land. 

Det er også viktig å huske på at 

Du beskriver et ubehag som har utviklet seg hvor du føler deg skitten uten å faktisk være det (typ, du er ikke full av sand eller liknende) og at du sjekker døren. Har du flere ting du tenker kan være syptomer? Har disse tingene blitt værre med tiden? Føler du at de begrenser hva du kan gjøre? 

Det kan helt fint være du er godt innenfor normalen altså. Men ikke dumt å være litt obs. Å stå i ubehaget kan gjøre at det ikke utvikler seg til et større problem.

Anonymkode: d18c7...549

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Når jeg går på offentlige toaletter (kjøpesentre, restauranter, på jobb osv.) ønsker jeg ikke å ta på vask og dørhåndtak så bruker papir. Når jeg tar bussen prøver jeg å unngå og ta på ting. Har vært sånn siden corona, uten å egentlig helt tenke over det. Vasker hender nøye. Synes mennesker generelt er veldig urenslige, har lagt merke til at folk ikke vasker hender etter å ha vært på toalettet på jobb osv, som gjør at jeg synes det er ekkelt å bruke det. Hvis jeg låser døren uten å tenke over at jeg gjorde det, kan jeg finne på å gå tilbake for å sjekke. Men så slo det meg, er dette OCD? Går det an å ha OCD i ulike grader?

Ocd er så langt mer enn det. Ja du kan kanskje ha noen tvangshandlinger,men det har de fleste uten at de fyller kriteriene for en psykiatrisk diagnose 

Anonymkode: ac8b1...573

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Alle har litt ocd. Det du beskriver tror jeg gjelder 90% av oss.

Anonymkode: 122bd...093

Nei alle har ikke litt ocd,men alle kan ha litt tvang

Anonymkode: ac8b1...573

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er der at jeg for eksempel låser døren. Så går jeg til bilen og så, låste jeg døren? Går tilbake og sjekker. Sjekker om jeg låste og vrir i døren for å sjekke om jeg låste. For meg må dette gjøres 7 ganger. Eventuelt tar jeg video av at døren er låst før det er i orden. Tar sååå mye TID å gjøre det der. 

Anonymkode: af40b...100

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Når du får angstanfall og tror hele verden går under hvis du tar på et dørhåndtak nærmer det seg ocd...

Anonymkode: c97f4...9dc

• Liker 1
Skrevet

Vet du hva ts: det kjedelige svaret her er at ingen av oss her på kg kan fjerndiagnostisere deg. For å få en OCD diagnose må en faktisk igjennom grundig utredning gjort av fagpersoner som er skikket til å sette en slik diagnose. OCD og tvangstanker/handlinger kan en absolutt ha i forskjellige kategorier men det er helt normalt at noen har en del av de uten å inneha noen diagnose (selv i dagens diagnose samfunn går dette fint an) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...