AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #1 Skrevet 23. april 2023 Videochatter med en fyr jeg traff på tinder. Chattet en ukes tid. Kjempehyggelig, snill, som alltid har gitt varme, glede, god energi… Vi snakker på mitt tredjespråk (hans første) så det er en utfordring på dager der jeg er litt sliten. Som i dag. Så jeg: eh. Hm. La meg sjekke. (da det var noe jeg ikke forsto) Han, ler og aper etter stemmen min og sier det samme som meg i etterapende tone, som om jeg var helt hjerneskada og lo Av meg, at jeg sa (Hm vent litt, skal sjekke) og jeg som tidligere voldsoffer og har vært i forhold med menn med store antisosiale personlighetsforstyrrelser, kjente jeg med ett at humøret mitt sank. Følte røde flagg over hele fyren. Han fortsatte og spurte: hvor er smilet ditt? Hvorfor smiler du ikke? Etterfulgt av å si at han er en person som oppfører seg pent, at han er synonymt med god oppførsel… mJeg forsøkte å bare smile og glatte over, men han så sikkert at jeg ikke var like glad. Er redd dette bare er starten på nok et destruktivt ødeleggende forhold. Jeg er smått sjokkert over at han etterapa meg, bare for at jeg trengte å sjekke et ord. (hender ofte at jeg må det, han har aldri sagt sånn før) Og jeg veksler mellom å tenke at det er ok med tilbakemelding på når man høres annerledes ut enn man gjør, men høres jeg virkelig sånn ut når jeg sier: Hm. La meg sjekke? Jeg ville aldri ha gjort narr sånn og ledd. Det er ikke gøy. Ikke for meg. Overtenker jeg? Jeg har så klart antennene ute. Følte at han var et godt menneske. Men jeg kan ikke orke å bli apet etter… Jeg skjønner ikke det om dette er hans væremåte men jeg kjenner jo ikke fyren. Har lagt mye tid og energi i denne kontakten. Og det har han også. Men skal det være sånn, vil det slite meg ut. Hvordan sorterer jeg ut om det er uskyldig eller starten på noe ødeleggende? Anonymkode: f8d88...3ac 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #2 Skrevet 23. april 2023 Enig med deg. Dette hadde vært uakseptabelt for meg. Anonymkode: d45c4...1a6 7
Andro Skrevet 23. april 2023 #3 Skrevet 23. april 2023 Å tro at man vet noe om et menneske man kjenner fra videochat er naivt. Alle kan spille hyggelige på meldinger og på videosnutter, om de har et minimum av sosial IQ. Det er godt mulig at denne fyren ikke engang har det minimumet, når har ikke engang klarer å holde deg trygg på en slik kontaktflate. Du får si fra om at du ikke er komfortabel med å bli latterliggjort. En som ikke takler at du kommuniserer klare grenser, og konfronterer ham med egen adferd sladrer om seg selv... De som ikke tåler respons på sin dårlige adferd er skumle. 6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #4 Skrevet 23. april 2023 Bra du reagerer, det hadde jeg også gjort. Husk at alle kan spille gode og morsomme i begynnelsen for å få noen på kroken. Det er oppførselen i mellom der du skal se på. Anonymkode: 880b7...794 5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #5 Skrevet 23. april 2023 Andro skrev (Akkurat nå): Å tro at man vet noe om et menneske man kjenner fra videochat er naivt. Alle kan spille hyggelige på meldinger og på videosnutter, om de har et minimum av sosial IQ. Det er godt mulig at denne fyren ikke engang har det minimumet, når har ikke engang klarer å holde deg trygg på en slik kontaktflate. Du får si fra om at du ikke er komfortabel med å bli latterliggjort. En som ikke takler at du kommuniserer klare grenser, og konfronterer ham med egen adferd sladrer om seg selv... De som ikke tåler respons på sin dårlige adferd er skumle. Det som er en utfordring for meg siden vi kommuniserer på et språk jeg ikke kan så godt, er å kunne si ifra på en ok måte at jeg syns det er upassende og når han attpåtil like etter helt ut av det blå nevner at han er en ordentlig fornuftig person, en som har god oppførsel, når han, voksne mannen, nettopp har stått der og apa etter stemmen min. Jeg får flashbacks til da jeg var sammen med en som holdt på sånn og man får de samme følelsene som da, det gjør vondt. Og jeg lurer på om jeg er for sart. Anonymkode: f8d88...3ac 2 2
Sparkling_Pink Skrevet 23. april 2023 #6 Skrevet 23. april 2023 Hva hindret deg fra å si ifra der og da at oppførselen hans med å gjøre narr av deg ikke ble godt mottatt? 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #7 Skrevet 23. april 2023 Sparkling_Pink skrev (Akkurat nå): Hva hindret deg fra å si ifra der og da at oppførselen hans med å gjøre narr av deg ikke ble godt mottatt? Språket! Anonymkode: f8d88...3ac
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #8 Skrevet 23. april 2023 Dette er sikkert på helt siden av tema, og jeg er nok for gammel til å forstå meg på forhold via chat - men... Hvordan er det mulig å legge så mye energi i et chattebekjentskap som kun har vart i en uke? Om fyren oppleves lite trivelig, og det etter bare en uke, ja det er han muligens det. Da er det best å bare gi beskjed om at du ikke vil finne deg i å bli latterliggjort, og om han ikke forstår det på en måte som føles oppriktig, så er det skjerm over og ut. Anonymkode: ca3f1...98b 3
Sparkling_Pink Skrevet 23. april 2023 #9 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Språket! Anonymkode: f8d88...3ac Gi deg selv litt kredit for å ha stått i situasjonen. Nå er forslaget mitt som følger: du forbereder deg til neste samtale med å ha klargjort hva du trenger for å si ifra at det var første og siste gangen han gjør narr av deg når du jobber med språkforståelsen din. Du bør innlede med å sjekke hva han husker av situasjonen, benekter han at det har skjedd i det hele og store er det på tide å takke for bekjentskapet og unngå et giftig menneske. Konflikter skjer, og denne konflikten bør du ta slik at du gir deg og forholdet et sjanse til å vokse i riktig retning. Det er usaklig om han fortsetter å trekke fram hans egenskaper, du tar opp temaet for å si ifra at dine følelser i en slik situasjon tilsier at du ikke kan tolerere harselas. Det å ha brukt tid på noen betyr ikke at dere er forpliktet til å fortsette å gjøre det. 4
Andro Skrevet 23. april 2023 #10 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): når han attpåtil like etter helt ut av det blå nevner at han er en ordentlig fornuftig person, en som har god oppførsel, Det er gaslighting, tenker jeg, eller selvsuggesjon. Han forteller mer om hva han vil være enn om hvem han er. Når folk har behov for å framheve slike egenskaper hos seg selv, så er det gjerne fordi de tviler, tror jeg. Du må ikke grue deg for å si fra. Bedre å si fra klønete, enn å ikke si noe. Og du må gjøre det raskt. 6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #11 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette er sikkert på helt siden av tema, og jeg er nok for gammel til å forstå meg på forhold via chat - men... Hvordan er det mulig å legge så mye energi i et chattebekjentskap som kun har vart i en uke? Om fyren oppleves lite trivelig, og det etter bare en uke, ja det er han muligens det. Da er det best å bare gi beskjed om at du ikke vil finne deg i å bli latterliggjort, og om han ikke forstår det på en måte som føles oppriktig, så er det skjerm over og ut. Anonymkode: ca3f1...98b Han har vært superhyggelig hele tida. Ordentlig, tålmodig (fordi jeg misser ord av og til, har ikke brukt det språket på over ti år) Å si ifra etterpå, er redd han vil tro jeg er «drama»… Så sitter og vurderer om jeg bare skal gi det hele på båten for når det har begynt, vil det nok ikke snues… Anonymkode: f8d88...3ac
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #12 Skrevet 23. april 2023 Sparkling_Pink skrev (4 minutter siden): Gi deg selv litt kredit for å ha stått i situasjonen. Nå er forslaget mitt som følger: du forbereder deg til neste samtale med å ha klargjort hva du trenger for å si ifra at det var første og siste gangen han gjør narr av deg når du jobber med språkforståelsen din. Du bør innlede med å sjekke hva han husker av situasjonen, benekter han at det har skjedd i det hele og store er det på tide å takke for bekjentskapet og unngå et giftig menneske. Konflikter skjer, og denne konflikten bør du ta slik at du gir deg og forholdet et sjanse til å vokse i riktig retning. Det er usaklig om han fortsetter å trekke fram hans egenskaper, du tar opp temaet for å si ifra at dine følelser i en slik situasjon tilsier at du ikke kan tolerere harselas. Det å ha brukt tid på noen betyr ikke at dere er forpliktet til å fortsette å gjøre det. Vet, er ikke forpliktet til noe, og den enkle veien nå, er jo bare å takke for meg. Er likevel smått sjokkert over hvordan en tilsynelatende grei og oppegående voksen person med mye ansvar plutselig viser seg sånn. Anonymkode: f8d88...3ac
Sparkling_Pink Skrevet 23. april 2023 #13 Skrevet 23. april 2023 Sånn at du er klar over det. Noen mennesker viser seg som verdige partnere fordi de tar korreks. «Jeg ønsker ikke at du noengang nedverdiger meg» ble en gang sagt i et parforhold jeg vet av hvor den som fikk beskjeden var vokst opp med nedverdigende humor. Dette mennesket så, hørte og forstod hva det hadde blitt bedt om og hverken gjorde eller sa noe nedverdigende noengang som jeg vet av.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #14 Skrevet 23. april 2023 Sparkling_Pink skrev (1 minutt siden): Sånn at du er klar over det. Noen mennesker viser seg som verdige partnere fordi de tar korreks. «Jeg ønsker ikke at du noengang nedverdiger meg» ble en gang sagt i et parforhold jeg vet av hvor den som fikk beskjeden var vokst opp med nedverdigende humor. Dette mennesket så, hørte og forstod hva det hadde blitt bedt om og hverken gjorde eller sa noe nedverdigende noengang som jeg vet av. Heldig. Fullt mulig vedkommende vokste opp med det. Men å glatte over etterpå ved å si at han er en ordentlig fornuftig person som kan å oppføre seg når han nettopp har gjort det der, og sett smilet mitt blekne og attpåtil stilt spørsmål med hvorfor jeg ikke smiler. Og jeg attpåtil bare glatter over umiddelbart fordi jeg i momentet tror jeg overreagerer pga tidligere opplevelser… Anonymkode: f8d88...3ac 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #15 Skrevet 23. april 2023 Det høres ikke bra ut. Jeg hadde ikke godtatt det. En mulighet er å ta det opp og si at du ble såret av det. Hvis han er avvisende, aggressiv eller latterligjør deg mer av det så er det over og ut! Anonymkode: ae02e...9ba 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #16 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det høres ikke bra ut. Jeg hadde ikke godtatt det. En mulighet er å ta det opp og si at du ble såret av det. Hvis han er avvisende, aggressiv eller latterligjør deg mer av det så er det over og ut! Anonymkode: ae02e...9ba Jeg er redd jeg allerede har sett nok av det lille jeg så til å egentlig bare si takk for meg. Å gi han mer nå, vil bare gi han flere muligheter til å ødelegge mine dager. Er søndag, skulle bli en fin dag dette. Mulig jeg er sart… Allerede etter en uke må jeg oppleve å bli apet etter, og gjort narr av. For meg er ikke det greit. Han ler mye, smiler mye til vanlig. Det er ikke min natur. At han aper etter og oppfører seg sånn mot meg… Og rett etter ikke skjønner hvorfor jeg ikke smiler mer. Nedvaluering er ikke noe for meg. Vi sa pent hadet som vi bruker, vi skal snakkes senere i dag. Mulig jeg sier ifra da. Er redd denne kontakten vil være selvtillitsknekkende på meg. Skjønner det ikke, er forvirret. Han var jo så en flott person… Kanskje han ble litt lei av at jeg må stoppe opp og sjekke/oversette… Alltid vært tålmodig, men hva kan man forvente… En del av meg sier at jeg overreagerer og må skjerpe meg. En annen del sier ikke bruk mer tid på det der… Anonymkode: f8d88...3ac 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #17 Skrevet 26. april 2023 Jeg trakk meg tilbake, da det var ukomfortabelt å konfrontere, og heller ikke visste hva jeg skulle si. Så sendte han melding i morges om at han trodde alt jeg sa var seriøst, men 🤷🏻♂️…. Så jeg svarte i detaljer hvorfor jeg har vært stille. At han hånet og apet etter stemmen min i helgen, at han spurte etterpå hvorfor jeg ikke smiler mer. At det ikke er vanlig å håne/ape etter sånn… At jeg på ingen måte vil bli behandlet nedverdigende. Så svarer han: synd du tenker slik. Jeg har vært så snill og myk mot deg hele tiden. Du må være forvirret. Anonymkode: f8d88...3ac 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #18 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Så svarer han: synd du tenker slik. Jeg har vært så snill og myk mot deg hele tiden. Du må være forvirret. Anonymkode: f8d88...3ac 🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩🚩 Det svaret der er alt du trenger å vite. Anonymkode: 92c4e...952 2 1
Bella44 Skrevet 26. april 2023 #19 Skrevet 26. april 2023 AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 15.41): Allerede etter en uke må jeg oppleve å bli apet etter, og gjort narr av. For meg er ikke det greit. Anonymkode: f8d88...3ac Så synd at det ble sånn. Forstår hvordan du oppfattet situasjonen, men synes kanskje du tar det litt ut av proporsjoner. Min erfaring er at selv snille og gode menn, også kan kløne det til med dårlig humor i datingfasen. De kan si ting som blir oppfattet helt feil, ikke morsomt. Men dette kan likevel være gode menn, og om kommunikasjonen mellom dere ellers er god, er det klokt å ikke ta det i verste mening. Du skriver at han aper etter og gjør narr av deg. Det tror jeg ikke var intensjonen å gjøre narr av deg. Kanskje han synes du var søt når du klønet det litt til med ordene, og at han ville tulle litt med deg. Jeg forstår at det ikke slo godt an hos deg, men jeg tror du overreagerer litt. Husk at når man ikke kjenner hverandre så godt, så kan det være lett å si noe som oppfattes feil. 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2023 #20 Skrevet 26. april 2023 Bella44 skrev (8 minutter siden): Så synd at det ble sånn. Forstår hvordan du oppfattet situasjonen, men synes kanskje du tar det litt ut av proporsjoner. Min erfaring er at selv snille og gode menn, også kan kløne det til med dårlig humor i datingfasen. De kan si ting som blir oppfattet helt feil, ikke morsomt. Men dette kan likevel være gode menn, og om kommunikasjonen mellom dere ellers er god, er det klokt å ikke ta det i verste mening. Du skriver at han aper etter og gjør narr av deg. Det tror jeg ikke var intensjonen å gjøre narr av deg. Kanskje han synes du var søt når du klønet det litt til med ordene, og at han ville tulle litt med deg. Jeg forstår at det ikke slo godt an hos deg, men jeg tror du overreagerer litt. Husk at når man ikke kjenner hverandre så godt, så kan det være lett å si noe som oppfattes feil. Nei, han gjorde til stemmen i en slags måte som om jeg var hjerneskadd eller noe…. Ikke tynn stemme eller noe sånt. Hadde det vært «morsomt»… men det var ikke det. Har erfaring fra før med voldelige menn. De begynte sånn. Ikke med håning av stemmen, men kunne ape etter, kalle meg små stygge ting, om jeg sa fra, var det «på tull», «må tåle en spøk» osv. Det eskalerte, kallenavn, gaslighting og så vold… vel, det ville aldri ha falt meg inn å ape etter noen, gjøre narr av. Og ja jeg er sårbar, på vakt. Vil aldri utsette meg for det samme igjen. Da ser man tegnene tidlig. Men fullt mulig jeg tar det for alvorlig. Anonymkode: f8d88...3ac 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå