Gå til innhold

Attraktive menn blir dømt for sine beste sider, uattraktive menn blir dømt for sine verste sider

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er du enig i denne påstanden (på kjønnsmarkedet)?

Dette er mitt inntrykk i allefall. Har en kjekk mann mange negative sider er det likevel det positive som trekkes frem. Og motsatt for uattrative menn. Og da blir det gjerne overført til alle uattraktive menn, f.eks. "jeg skal aldri mer gi en lav mann en sjanse fordi jeg prøvde en og han ... ett eller annet".

Jeg tror dette er en slags ønsketenkning og "rettferdiggjøring" av å gå for de mest attraktive. Man trenger jo ikke å rettferdiggjøre dette, men det er kanskje slik det føles?

Anonymkode: b75e9...0ee

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det samme gjelder vel kvinner. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei jeg opplever ikke at det du skriver stemmer. 

Anonymkode: 61c21...77c

• Liker 1
Skrevet

Nope. Trådstarter blir dømt for å karikere verden.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, 000VF000 said:

Tja mulig det. Synes ikke det er like påfallende den veien da.

Menn som er lave, har dårlig selvtillit etc. blir gjerne tillagt negative egenskaper pga dette. Type lave menn er slemme, snille menn er slemme etc. (satt på spissen).

Synes ikke dette er vanlig andre veien, men det er nå bare mitt inntrykk. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Er du enig i denne påstanden (på kjønnsmarkedet)?

Dette er mitt inntrykk i allefall. Har en kjekk mann mange negative sider er det likevel det positive som trekkes frem. Og motsatt for uattrative menn. Og da blir det gjerne overført til alle uattraktive menn, f.eks. "jeg skal aldri mer gi en lav mann en sjanse fordi jeg prøvde en og han ... ett eller annet".

Jeg tror dette er en slags ønsketenkning og "rettferdiggjøring" av å gå for de mest attraktive. Man trenger jo ikke å rettferdiggjøre dette, men det er kanskje slik det føles?

Velkjent fenomen fra sosialpsykologien:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Halo_effect

Endret av ClausSaus
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel alltid den negative sidene som blir fremhevet hvis de ikke er å leve med. 

Anonymkode: 24db1...e53

AnonymBruker
Skrevet
000VF000 skrev (35 minutter siden):

Enig.

«Min kvinnelige kollega på 40+ er sur og gretten og tjukk» = «alle kvinner på 40+ er sure og gretne og tjukke»

Anonymkode: 16b8c...c9e

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil tro det er normalt at en ser mildere på en person en finner attraktiv og dennes særheter enn tilsvarende hos en person en finner uattraktiv. Det tror jeg gjelder begge kjønn og er noe flere av oss kan kjenne igjen fra egen respons ovenfor andre. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...