AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #1 Skrevet 23. april 2023 På begynnelsen av 80 talet opplevde eg å ha eit umetteleg overskudd, og trivdes på jobben m/ høy omsorgstærskel, og som "Ja -menneske" tenkte eg ofte mer på andre en meg selv. .. heilt til eg møtte veggen, og det som idag blir omtalt som Utbrendthet. Den underliggende årsaken ønsker eg ikkje å utdype ettersom den var samansatt, og komplisert. Høyt arbeidspress / belastning gr. underbemanning i jobbsamanheng , familieforøkning , ubearbeidet sorgreaksjon, husbygging, syke foreldre, økonomiske utfordringer m.m var del av den utløsende årsaken. Tankene begynte å kværne i hodet umiddelbart etter at eg gjekk til sengs om kveldene og søvnen uteblei. Depresjonen kom etterhvert snikandes parallelt med en følelse av fysisk utmattelse, gråt, og hyperventilering. Stod like fult opp om morgenen... gjekk på jobben som vanleg , og forsøkte å holde skjult for omgivelsene at eg var i følelsesmessig ubalanse,og ekteskapet var komt inn i en krise, og følte eg hadde ingen å "snakke med" Tanken på å avslutte livet tok etterhvert overhånd, og tok selv initiativet å bestilte meg en time hos legen, og ba om resept på en dose sovepiller, men da eg etter 2 uker ba legen om fornyelse av resepten gjekk alarmen hos legen . Gjekk utav legekontoret med en åpen sykemelding, m/ følgende beskjed fra legen : " Dra hjem å gjør det du har mest lyst til" Fekk henv. til psykiater, psykologer, og resepter på pilleeksperimenter, men følte at møte hos dem ga ingen mening, og blei raskt avsluttet., Var det ein dag eg ikkje følte å ha overskudd til å gå på jobben så valgte eg heller å bli hjemme å male hus, slå plen, eller bygge lego saman med borna. m.m. Etterhvert følte eg meg uglesett /misstenkelegjordt både blandt arbeidskolegaer, naboer, og venner i nære relasjoner,og tok dette opp med legen som ba meg om å ikkje " bry meg om det " og det handlet om å innta en slags gji F...n holdning. Motgangen, og krisen eg igjennomgjikk desse årene utløyste en slags sjølvransakelse av egen livsstil, og holdninger. "Eit utrykk seier at ein kan ikkje lære andre å kjenne.. før ein har lærd seg sjølv bedre å kjenne" Anonymkode: 26962...f3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå