Gå til innhold

Hvorfor er det greit at mørkhudet går med bunad men ikke at hvite går med de mørke sine nasjonaldrakter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

?

Anonymkode: 8fc26...42b

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hvem sier det ikke er greit? Dersom man besøker en annen kultur og respekterer den, synes som regel lokalbefolkningen at det er stas du hedrer kulturen ved å kle deg som dem.

De som går med bunad i Norge er som regel dessuten norsk, uansett hvilken farge huden deres har.

Endret av RC
  • Liker 9
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg emigrert til Sudan så hadde det nok gått helt fint om jeg brukte en tradisjonelt sudansk klesplagg til på en festdag. Din tøysekopp

Anonymkode: ef8d7...d97

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Der tar du bare helt feil.. Besøk hvilket som helst afrikansk land og du vil se at hvite kan bruke afrikanske festklær til fint. Med mindre de bruker feks bunad, slik mange i Norge også bruker sitt lands folkedrakt på 17 mai.. 

Du lager problemer som ikke finnes 

Anonymkode: d9b83...1aa

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer vel an på sammenheng tenker jeg. 

Anonymkode: 38551...d82

AnonymBruker
Skrevet

Hvem har sagt at det ikke er greit? Nå finner du på ting.

Mange norske som går med den koreanske nasjonaldrakten. 

Anonymkode: 81d67...b10

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er da ikke interessert i dette??

Anonymkode: 068a2...58a

AnonymBruker
Skrevet

Hvem sier det ikke er greit? Jeg bruker Sari pga min manns kultur og kjenner også norske kvinner som bruker hijab. Ingenting galt i det 

Anonymkode: 17123...3d5

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle mine slektninger som har jobbet i Norad har fått og bært tradisjonelle kulturelle drakter fra landene de har jobbet i. De har ikke brukt draktene til 17.mai. Men ingen som har kommentert  dette, og sagt at det ikke er greit🤔🤔

Anonymkode: 9477b...75d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bunad er en norsk nasjonaldrakt og ikke alle nordmenn er hvite!!

Anonymkode: 3d185...cb5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvem har sagt at det ikke er greit? Nå finner du på ting.

Mange norske som går med den koreanske nasjonaldrakten. 

Anonymkode: 81d67...b10

Media. Følger du ikke med?

AnonymBruker
Skrevet

Husker dere ikke hvor mye hets Siv Jensen fikk, da hun hadde på seg indianer kostyme på et karneval? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Husker dere ikke hvor mye hets Siv Jensen fikk, da hun hadde på seg indianer kostyme på et karneval? 

Det var ikke en eneste indianer som sa noe på det. Slutt å finne på ting å krangle om. 

Anonymkode: fbcfc...e98

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Litt forskjell på å ha på bunad på karneval og på nasjonaldagen… Og Siv Jensen bor vel ikke akkurat i et reservat i amerika… En annen side av saken er at bunad faktisk ikke er noen gammel tradisjon akkurat. Er bare et klesplagg noen fant opp for under 100 år siden…

Anonymkode: 13174...322

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

karneval er vel ikke rette anledning til å bruke noe sånt? Hvis vi hadde blitt drept og forfulgt som folkeslag ville nok vi reagert om andre kulturer brukte bunad på karneval også

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kilde på at dette ikke er greit? Tipper at dersom du flytter til et land med mørkhudede, som du så pent kaller de, er det garantert ok å gå med deres festdrakt. Har du aldri sett/vært i et indisk/pakistansk bryllup? Der går som oftest alle gjestene i sari etc. Du burde komme deg ut i verden litt mer!! Oppleve, se og ikke minst bli kvitt fordommene. Eller ihvertfall slå på tv og se hva som skjer rundt om i verden og andre kulturer.

Anonymkode: dff10...6bb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Media. Følger du ikke med?

Da følger jeg tydeligvis ikke med jeg heller, for dette har jeg aldri lest om. Så da får du nok legge ut link til der dette har stått.

Anonymkode: ded16...0cb

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Bunad er en norsk nasjonaldrakt og ikke alle nordmenn er hvite!!

Anonymkode: 3d185...cb5

Samer er ikke nordmenn selv om de har bodd i Norge i flere tusen år. Hvorfor er det mulig at innvandrere skifter etnisitet til nordmann når de kommer til Norge? 

Anonymkode: ae117...58a

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

?

Det er jo stor forskjell på å bruke noens nasjonaldrakt slik som den skal brukes, og å bruke den som et kostyme. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Samer er ikke nordmenn selv om de har bodd i Norge i flere tusen år. Hvorfor er det mulig at innvandrere skifter etnisitet til nordmann når de kommer til Norge? 

Anonymkode: ae117...58a

Er de ikke? Herregud.. 

Anonymkode: d9b83...1aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...