AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #1 Skrevet 23. april 2023 Er helt clueless på hagearbeid. Uteområder vårt er så kjedelig og jeg ønsker at det skal bli et blikkfang av det positive slag. Nå føler jeg at folk som går/kjører forbi stirrer i misnøye over hvordan det ser ut. Vi har ikke noe rot liggende eller søppel flytende. Vi gror heller ikke jungel hver sommer. Det er bare ikke ordnet opp skikkelig. Ingen planter/blomster, pynt eller noe. Hvor finner jeg inspirasjon for newbies? Anonymkode: 52cea...b51 2
Daryl Dixon Skrevet 23. april 2023 #2 Skrevet 23. april 2023 Hagen min, på nrk, der ligger det 4 sesonger tror jeg. Det er både koselig og får mye tips til herdighets grader osv som må tas hensyn til. Du ser forskjellige stiler og hva som passer for deg, og lærer litt om blomster og plantestell. Og prat med hagefolk! Hvis du kjenner noen i nærheten med fine hager er det lov å be om å få, kjøpe eller bytte avleggere, da sparer du mye og vet at planten trives i den herdighetsgraden du bor. Les om jord og hva som passer til de plantene du vil ha. På pintrest finner du (altfor) mye tips til utforming av fine bed, og soner i hagen. Kjempe gøy med hage. Lykke til! 1 1
Drizzt Skrevet 23. april 2023 #3 Skrevet 23. april 2023 Hager krever tid for vedlikehold. Har du tiden som trengs? Når du skal planlegge, tenk - hva vil du bruke hagen til? Sitte i en deilig sofagruppe om sommeren blant busker og planter? Barn som leker? Bare se pent ut? Hvor mye tid har du å avse? Velg planter som ikke krever mye vedlikehold. Hvis du har et hagesenter i nærheten kan du fint dra og spørre om tips. Se om det er skygge eller sol i hagen - dette påvirker valg av planter. Vi hadde en ikke så pen hage da vi kjøpte huset. Jeg er heller ikke spesielt grønn i fingrene, men gjorde mye på egen hånd og leide folk å gjøre resten. Jeg stakk innom det lokale hagesenteret og fikk gode tips om planter som ville trives i hagen vår. Så tenkte jeg gjennom hvordan jeg vil at hagen skal se ut rent praktisk med tanke på å bruke den som familie med 3 små barn. Det skulle være plass til vårblomster, plass til lek og besøk, grillområde, område med hagemøbler, hvor er det skygge, kveldssol, osv. Jeg prøve å forestille meg hvordan jeg ville at hagen skulle se ut. Vi fylte vår hage med jord, jeg sådde gressfrø og plantet noen busker langs tomtegrensen. Jevnet det for å få på plass trampoline og sommerleker for barna, boltreplass å løpe, bygde platting til hagemøblene, malte gjerdet hvitt, satt en benk for ekstra sitteplasser og vips ble det fint og grønt. 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #4 Skrevet 23. april 2023 Få deg i første omgang en identifiseringsapp så du kan med enkelhet finne ut hva du eventuelt alllerede har i hagen. Luk bort det som åpenbart er ugress, som skvallerkål og annen drit. I min hage fant jeg astilbe, tulipaner som vokste langt inni busk-krattet, liljer og en krydderurt jeg ikke helt husker navnet på, men som har pene blomster. Anonymkode: 9eb77...52a
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #6 Skrevet 23. april 2023 Det er også mange gode tips og ideer på Tid for hage (tv2 play) 😊 Anonymkode: f9fe7...27f
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #7 Skrevet 23. april 2023 Gå og lån bøker på biblioteket og bli inspirert. Skriv ned hva slags planter du ønsker og hvordan solforholdene er i hagen. Dra på et hagesenter (kom gjerne tidlig eller sent, så er det ikke så travelt) og få hjelp der. Anonymkode: 7d6f8...b2e
Andro Skrevet 23. april 2023 #9 Skrevet 23. april 2023 Jeg vet ikke hvor stor eller liten hage du har, eller hvilke ambisjoner du har, og det har en del å si. Du bør gjøre som man gjør når man tegner opp bruk av areal innendørs, med plassering av møbler og denslags. Få en oversikt over området, hvor du vil ha terrasse, gangveier og andre faste installasjoner. Tenk deretter hva du ønsker å ha rundt hagen, og mellom de faste greiene. Skal du ha plen f.eks.? Som hageeier som er mye bortreist er mitt heteste tips å satse på busker. De tåler mer, trenger mindre vanning, er mindre kresne til jordsmonn og kan være grønne eller blomstrende ettersom. Man må bare være nøye med å velge riktig vidde og høyde, og kanskje velge noe som ikke krever for mye frisering. Selv har jeg valgt å innkranse forsiden med høy hekk, for å hindre innsyn, og å ha lave vide busker i alle bratte skråninger, for å slippe å klippe der. Har lagt markduk og bark under, for å slippe ugress og spredning. Da trenger man ikke så mange blomster og annen pynt i tillegg for å få det til å se velstelt ut. Robotklipper til plenen har jeg også. Veldig kjekt å slippe å tenke mer på det gresset.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #10 Skrevet 23. april 2023 Det krever mye tid og penger - ikke minst penger til å feile. Det beste er å begynne i det små og enkle - gjerne plante i krukker og plassere her og der. Og du må jo like å være mye hjemme i sommerferien, ellers dør jo alt om det er en varm og solrik sommer. Anonymkode: 95610...e85
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå