Gå til innhold

Få betalingsutsettelse på studielån og heller betale ekstra på huslån?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker å be om utsettelse på studielånet så lenge som mulig og heller betale de pengene til huslånet. Det burde lønne seg da huslånet har mye høyere rente.

Er det noen feller å gå i her?

Anonymkode: ab358...a85

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde det noen måneder i fjor, og gjør det også deler av året i år. I kroner og øre utgjør det ikke all verden for min del, men noe er det jo å spare. Vær obs på at det kun er betalte renter som gir rentefradrag på skatten. Derfor tilpasser jeg det slik at jeg betaler ned det som ca. utgjør kun rentene for å få maksimalt rentefradrag, i år i stedet for å få det senere.

En annen fordel er dersom man skulle bli ufør og ender opp med lav nok inntekt til å få nedskrevet studielånet. Da har du jo spart ekstra ved å ha flyttet pengene.

Anonymkode: 97472...656

AnonymBruker
Skrevet

Det er en felle hvis du plutselig faktisk trenger de betalingsutsettelsene, siden det er et maks antall du kan få. Det påløper også renter mens du ikke betaler inn.

Anonymkode: acf3d...eef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er en felle hvis du plutselig faktisk trenger de betalingsutsettelsene, siden det er et maks antall du kan få. Det påløper også renter mens du ikke betaler inn.

Anonymkode: acf3d...eef

Du har vel rundt 36 måneder utsettelse uten å søke. Dersom du bruker alle betalingsutsettelsene må du søke om flere. Og det får du nesten uansett. Det stemmer ikke at det er et maks antall man kan få. Det er et maks antall man kan få uten å søke. 

Anonymkode: c3a0d...a13

AnonymBruker
Skrevet

Det er nok lurest å betale huslånet først. Både fordi det har høyere renter, men også siden boliglånet har pant i boligen så kan det være lurt å kvitte seg med den gjelden først og få ned belåningsgraden på boligen.

Pluss at dersom man skulle bli syk, ufør eller andre ting så har man litt ekstra rettigheter for å få mer av studielånet omgjort til stipend, noe man ikke har med boliglån.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Vær obs på at det kun er betalte renter som gir rentefradrag på skatten. Derfor tilpasser jeg det slik at jeg betaler ned det som ca. utgjør kun rentene for å få maksimalt rentefradrag, i år i stedet for å få det senere.

Anonymkode: 97472...656

Bra tips, det har jeg faktisk ikke tenkt på.

Anonymkode: 25407...146

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...