AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #1 Skrevet 23. april 2023 Det finnes vaskemidler for absolutt alt. Og de FUNGERER. Men allikevel skal folk kuke rundt med bakepulver, eddik, natron, cola, sitron, banan, honning og gudene vet hva annet. Ting som enten ikke fungerer, eller som har betydelig mindre effekt. Du trenger ikke bruke spesialiserte vaskemidleren gang. Selv det billigste universalvaskemiddel har bedre effekt enn alle kjerringråd. Anonymkode: 17763...562 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #2 Skrevet 23. april 2023 Den eneste plassen jeg bruker kjemikaler er i do, og på vinduene..ellers holder det lenge med vann. Anonymkode: c2c4f...599 6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #3 Skrevet 23. april 2023 De aller fleste gjengse vaskemidler lukter grusomt, så kanskje enkelte ønsker å prøve naturlige rensemidler som ikke stinker ut huset? Anonymkode: 92997...32e 7 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #4 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De aller fleste gjengse vaskemidler lukter grusomt, så kanskje enkelte ønsker å prøve naturlige rensemidler som ikke stinker ut huset? Anonymkode: 92997...32e eller prøve å bruke mindre miljøgifter som ødelegger jorden Anonymkode: d2092...1ba 10 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #5 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Den eneste plassen jeg bruker kjemikaler er i do, og på vinduene..ellers holder det lenge med vann. Anonymkode: c2c4f...599 Vasker du klær for hånd kun med vann? Eller kjører dem i maskinen uten vaskemiddel? Blir jo ikke reint det. Anonymkode: 09fcd...625 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #6 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): eller prøve å bruke mindre miljøgifter som ødelegger jorden Anonymkode: d2092...1ba Det også. Anonymkode: 92997...32e
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #7 Skrevet 23. april 2023 Naturlig er uansett bedre enn å forgifte oss selv og resten av kloden! Anonymkode: ad135...4e3 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #8 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Det finnes vaskemidler for absolutt alt. Og de FUNGERER. Men allikevel skal folk kuke rundt med bakepulver, eddik, natron, cola, sitron, banan, honning og gudene vet hva annet. Ting som enten ikke fungerer, eller som har betydelig mindre effekt. Du trenger ikke bruke spesialiserte vaskemidleren gang. Selv det billigste universalvaskemiddel har bedre effekt enn alle kjerringråd. Anonymkode: 17763...562 Spesialisering koster som regel mer, da. I tillegg er det jo noen ting som allerede er nevnt i tråden: - lukt - kjemikaliefritt - både mtp forurensing og hvordan det påvirker huden osv - tilgjengelighet - mange av produktene har man allerede i skapet Anonymkode: 3ee68...aca 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #9 Skrevet 23. april 2023 Hvorfor bruke masse unødvenige stoffer når enklere produkter gjør minst like bra, om ikke bedre jobb? Å ha en hel masse forskjellige produkter tjener ikke andre enn produsentene og butikkene. Anonymkode: 64f27...47f 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #10 Skrevet 23. april 2023 1) pris. Eddik, natron og zalo er billig. Vaskemidler er overpriset 2) miljøet 3) egen helse, og giftstoffer i huset 4) det fungerer utmerket. Jeg bruker vaskemidler i do og sluk, samt til nedvask ute og inne før maling. Og til klær. (men eddik som skylllemiddel, og natron som maskinrens). Ellers holder en kombinasjon av disse midlene helt utmerket. Anonymkode: f710f...b13 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #11 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vasker du klær for hånd kun med vann? Eller kjører dem i maskinen uten vaskemiddel? Blir jo ikke reint det. Anonymkode: 09fcd...625 Nå er ikke jeg hun du siterte. Men jeg bruker vaskenøtter i vaskemaskinen. Anonymkode: e2082...1f3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #12 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det finnes vaskemidler for absolutt alt. Og de FUNGERER. Men allikevel skal folk kuke rundt med bakepulver, eddik, natron, cola, sitron, banan, honning og gudene vet hva annet. Ting som enten ikke fungerer, eller som har betydelig mindre effekt. Du trenger ikke bruke spesialiserte vaskemidleren gang. Selv det billigste universalvaskemiddel har bedre effekt enn alle kjerringråd. Anonymkode: 17763...562 Vel, primært fordi de som ikke selger vaskemidler men som driver med helse og/eller vitenskap sier at de verken virker eller er bra for helsa? Jeg har sett proffe analysere hus der eieren mistenker de blir syke av kjemikalier. Regelen er null vaskin i rommet i 48 timer. Fordi enhver vask av rommet vil tilføre kjemikalier langt over verdier som er trygge for helsa over tid»! Om noen som selger såpe sier «dette er verdens beste såpe - den gjør dine vinduer skinnende rene!» så tror jo ikke jeg på det. Jeg er ikke dum. Jeg vet at det er akkurat like sant som når Malborough etc påsto at sigaretter hjalp mot tuberkulose. Det er reklame. Det har ikke hold i virkeligheten. Jeg har dessuten vasket vinduer før. De blir «skinnende rene» med vann og håndsåpe, så å reklamere med salg av et spesialprodukt av høy pris som gjør vinduer (eller gulv, eller tak eller støvler) rene er ikke akkurat imponerende? Selvsagt «virker» produktene. Alt ville ha virket. Å få et hjem rent er nemlig ikke det minste vanskelig. (Håndsåpe er for øvrig et superbillig universalvaskemiddel). Og om du har noe som funker bedre enn eddik mot kalkflekker? Bevis det. Vi snakker «hell eddik på - tørk av» (det er som på reklamen!) Anonymkode: 60114...739 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #13 Skrevet 23. april 2023 Orker ikke å bli sjuk av alle vaskemidlene. Slike sprayer er noe man absolutt ikke burde bruke. Man burde heller ikke bruke gulvsåpe. Stort sett bruker jeg bare vann, men jeg har en sprayflaske med en hjemmemekka blanding for støvtørking som gjør at støvet ikke legger seg så lett. Bruker kjemikalier i do, Zalo til oppvask, bruker Neutral til klesvask og Mudin til avløp. Ellers har jeg ikke behov for å bruke noe mer, som jeg kommer på iallfall. Trenger jeg noe mer så har jeg natron og eddik som fungerer utmerket. Det er langt ifra noe nymotens da Natron har blitt brukt k haugevis med år Anonymkode: 6ed24...6fb 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #14 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Nå er ikke jeg hun du siterte. Men jeg bruker vaskenøtter i vaskemaskinen. Anonymkode: e2082...1f3 https://www.nrk.no/livsstil/darlig-alternativ-toyvask-1.5672583 Anonymkode: cc231...b2d
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #15 Skrevet 23. april 2023 Fordi jeg ikke har funnet noe som funker bedre enn eddik, oppvasksåpe og vann blandet tim en universalspray. Den gjør rent kjøkken, bad, speil, vinduer, flis- og parkettgulv.. alle overflater. Og den lukter ingenting (litt eddik-ish med det samme, men lukta blir raskt borte), er veldig billig og drøy. Bruker kjøpeprodukter til avløp og i toalettet. Anonymkode: 79170...deb 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #16 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Orker ikke å bli sjuk av alle vaskemidlene. Slike sprayer er noe man absolutt ikke burde bruke. Man burde heller ikke bruke gulvsåpe. Stort sett bruker jeg bare vann, men jeg har en sprayflaske med en hjemmemekka blanding for støvtørking som gjør at støvet ikke legger seg så lett. Bruker kjemikalier i do, Zalo til oppvask, bruker Neutral til klesvask og Mudin til avløp. Ellers har jeg ikke behov for å bruke noe mer, som jeg kommer på iallfall. Trenger jeg noe mer så har jeg natron og eddik som fungerer utmerket. Det er langt ifra noe nymotens da Natron har blitt brukt k haugevis med år Anonymkode: 6ed24...6fb Da har jeg et spm til deg, hva bruker du når du skal vaske kjøkkenet grundig dvs gå vekk fett fra vifter o.l? Anonymkode: 87753...a3d
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #17 Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Da har jeg et spm til deg, hva bruker du når du skal vaske kjøkkenet grundig dvs gå vekk fett fra vifter o.l? Anonymkode: 87753...a3d Zalo 🤷♀️ har aldri hatt behov for noe sterkere enn det. Vasker kjøkkenet jevnlig så trenger ikke skrubbe meg ihjel eller bruke sterke vaskemidler Anonymkode: 6ed24...6fb 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #18 Skrevet 24. april 2023 Jeg bruker noe spesialrengjøringsmiddel, men ser feks ikke grunn til å ha en egen kjøkkenspray når jeg har Zalo. Ellers bruker jeg nå gulvsåpe til gulv, kalk og såpefjerner til dusj og speil, klorin til toalett osv. Synes vell generelt hygienen har vært nedadgående de siste 20 årene. Folk dusjer ofte, men de fleste bare kliner på litt såpe og skyller av. Mange vasker ikke hårbørster og strikk mer enn et par ganger i året, heller. Anonymkode: 14542...d2b
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #19 Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Da har jeg et spm til deg, hva bruker du når du skal vaske kjøkkenet grundig dvs gå vekk fett fra vifter o.l? Anonymkode: 87753...a3d Natron fjerner fett veldig bra. Bruker mye natron når jeg vasker kjøkkenet. Ev natron og eddik. Anonymkode: ab1ae...652
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #20 Skrevet 24. april 2023 Nei, hvorfor ønsker folk spare helsa, miljøet og lommeboka? Anonymkode: 42b44...c1e 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå