Gå til innhold

Kjøpere av nabohytte vil bygge vei over vår private eiendom frem til hytta.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har eiendommen vår ved siden av en hytte, og de som eier hytta har tenkt å selge den. De har ikke vei helt bort, men har pleid å stå parkert på en gruslomme/møteplass som er på vår eiendom, på vår private tilkomstvei til huset. Så må de gå ca 120m i terreng over vår eiendom bort til sin eiendomsgrense.

Eierne av hytta har noen potensielle kjøpere. Men disse kjøperne vil se på mulighetene for å legge kjørbar vei bort til hytta før de bestemmer seg helt.
Det jeg lurer på er sånn omtrent hva som pleier å være en vanlig og fair deal der. I utgangspunktet er det ikke noe problem at de lager seg en vei, men siden jeg ikke kjenner reglene og om de automatisk får noe hevd så vil jeg undersøke litt. Hvis de får noe hevd, eller vi får noen forpliktelser og slikt, så vil vi gjerne ha et vederlag for det. Egentlig er det ikke noe jeg har så lyst til å ta stilling til her og nå, men jeg skjønner jo at eventuelle kjøpere vil ha en avklaring. Noen som har litt greie på veirett eller erfaring fra lignende situasjoner?

Anonymkode: ec690...0d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her bør du uten tvil ta kontakt med en jurist så du er sikker på at alt det juridiske er på stell!

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis de får noe hevd, eller vi får noen forpliktelser og slikt, så vil vi gjerne ha et vederlag for det. Egentlig er det ikke noe jeg har så lyst til å ta stilling til her og nå, men jeg skjønner jo at eventuelle kjøpere vil ha en avklaring. Noen som har litt greie på veirett eller erfaring fra lignende situasjoner?

Dette er jo ikke ditt problem. Du må ihvertfall ikke love noe. Er sikkert tusen fallgruver du kan gå i. Si at du ikke kan ta stilling til det nå.

Anonymkode: a1b9a...59d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kontakt advokat, for her bør du uansett ha papirene i orden iht vei rett.

Vi hadde veinett kun iht nødvendig kjøring. Dvs en traktor for å evnt kjøre opp materialer.  Veien egnet seg heller ikke med noe annet enn stor traktor.  Det ble nye skog eiere, som drifter tømmer. Så vi søkte de om å utvide veiretten til bruk med bil i tillegg hytta.  Og det fikk vi. Men i kontrakten så står det at vi har ansvar for all vedlikehold og brøyting.  Ikke bare ansvar men også plikt iht en liste hva den plikten innebærer. De har også vei rett iht tunge kjøretøy osv iht evnt bruk av hogst maskiner ol. Og vi må da evnt dekke skade som er normal iht deres kjøretøy,  er det større skade deles dette. Avtalen er sånn, pga at uten vei retten , så har ikke de noen utgifter på skade på den knapt synlige veien som var.  Dessuten så kan det være lurt å tenke på om formen for avtalen kun skal gjelde de som tar over hytten, eller evnt ved videre salg. Kan også være lurt å ha med type straff om de ikke holder seg til avtale.

Feks her skulle veien være ferdigstilt innen 5år.  Men mannen ble kreftsyk, så vi tok en tlf og ba om utsettelse og fikk forlenget fristen . Hadde de sagt nei, så hadde vi måtte leie noen inn.

Vær også nøye på hvilke trær de kan hugge og ikke. Nye eiere, roten til nye konflikter. 

Så en grundig , tydelig kontrakt er veldig lurt å ha. Også for oss som skal forholde oss til en slik kontrakt.  

En advokat vet også hvilke avtaler som du kan få tilbakekalt og ikke. Så veldig lurt å ta det der, først og fremst.  

Feks kommer veien i veien for å bygge en stor garasje hos dere? 

Anonymkode: 0603d...729

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan sikkert selge veirett, så lenge søknaden for å lage vei blir godkjent. Jeg tror summen av sånt er noe man blir enige om. Men merk at eiendommen deres kan bli mindre ettertraktet når anbo har rett til å kjøre over deres eiendom. Dere burde også tegne opp grundige punkt for hva veien kan og ikke kan brukes til. Ville nok snakket med advokat e.l for å få gjort det ordentlig. Det kan bli fryktelig vanskelig krangler av sånt om noe endrer seg i fremtiden

Anonymkode: 6cbfd...f59

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det beste er vel kanskje å ikke love noe. Vi skal ikke være tverr og stå i veien for noens hyttedrøm hvis det er en familie som vil ha mulighet til å kjøre helt frem. Det er jo litt myrete og bløtt der de må gå, så om de får en ordentlig vei vil alt bli mer attraktivt. Men vi vet ingenting om disse kjøperne. For alt vi vet så kan det være spekulanter som ikke skal bruke det selv, men som ser på det som et objekt de skal selge for profitt ved å få tinglyst veirett, opparbeidet vei og renovere. Og så sitter vi der med en helt annen type bruk enn først antatt og må attpåtil dekke alle vedlikeholdskostnader.

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...