AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #1 Skrevet 23. april 2023 Hei Jeg har en straks fireåring (gutt) som sluttet med bleie i julen. Han hadde da allerede vært tørr om natten i lang tid, og vi forsøkte derfor også på dagtid, noe som gikk over all forventing. De siste par månedene har han imidlertid begynt å tisse og bæsje seg ut, bevisst. Jeg reagerer rolig hver gang med at "det er sånn som kan skje, alle kan ha uhell", men nå kjenner jeg at tålmodigheten begynner å renne ut. Vi har gode do-rutiner, og jeg tar han ofte på potte når vi er hjemme. Likevel kan han "gjemme" seg unna, leke stille på rommet eller noe annet, også bæsjer han seg ut..rett ved siden av badet. Han er trygg på potten, på hjemmet, på meg som forelder - men kan det være noe annet? Vi er i en tid der samværet med far skal økes fra fre-tir, til 50/50, og jeg lurer på om den opptrappingen vi har gjort kan være med på å forstyrre dette? Vi har forsøkt belønningssystem uten bedring, og jeg begynner å bli ganske sliten av å kaste utbæsjede klær, vaske bæsj som er klistret utover kropp og klær etc. Har også forsøkt å ha gode samtaler med barnet hvor jeg forklarer/vi reflekterer sammen om viktigheten av å gå på do, at han kan bli sår, at vi må kaste klær, og det virker som om barnet forstår dette. Dersom jeg nevner bleien, synes han det er helt greit. Han sier ikke ifra når han bæsjer eller tisser seg ut, og kan gå med dette helt til jeg oppdager det, uten å bry seg om det. Jeg har en 6 år eldre jente som var tørr fra hun var 2 år, og hun var helt bleiefri før 3 år. Hun hadde sjelden uhell, så jeg undres over hva som er "galt" nå, med tanke på at gutten får samme oppfølging på "renslighetstrening". Jeg vet at gutter kan være senere ute enn jenter, men han blir 4 år nå, og det er kanskje på tide at han mestrer dette? Jeg har begynt å ha bleie på når vi er ute, for å unngå at han bæsjer og tisser ut dyre uteklær. Jeg har vurdert å oppsøke lege, om det kan være noe medisinsk, Erfaringer? Noen tips i en situasjon som dette? Anonymkode: 1b5ff...d7f
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #2 Skrevet 23. april 2023 Hvorfor i alle dager kaster du klærne? De kan da vaskes! Gutter er ofte senere enn jenter og noen kan plutselig få en periode hvor de ikke er tørre lenger. Har du snakket med barnehagen om dette? Har de noen gode råd? Evt fastlege? Har gutten det bra hos far? Anonymkode: 7131b...6dc 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #3 Skrevet 23. april 2023 Hva slags belønningsordningen har dere prøvd? Belønning for kroppslige funksjoner kan slå feil. Og som andre så lurer jeg på hvorfor du må kaste klær. Anonymkode: bbc3a...c79 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #4 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Hva slags belønningsordningen har dere prøvd? Belønning for kroppslige funksjoner kan slå feil. Og som andre så lurer jeg på hvorfor du må kaste klær. Anonymkode: bbc3a...c79 Det er ikke alltid mulig å få av flekker fra avføring. Venninnen min har et stort barn (7 år) som bæsjer på seg, de må kaste mye klær. Anonymkode: b1670...c29
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #5 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Det er ikke alltid mulig å få av flekker fra avføring. Venninnen min har et stort barn (7 år) som bæsjer på seg, de må kaste mye klær. Anonymkode: b1670...c29 For noe tull! Da er dere ikke særlig dreven på klesvask altså. Sitronsåpe er din venn. Anonymkode: 7131b...6dc 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #6 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei Jeg har en straks fireåring (gutt) som sluttet med bleie i julen. Han hadde da allerede vært tørr om natten i lang tid, og vi forsøkte derfor også på dagtid, noe som gikk over all forventing. De siste par månedene har han imidlertid begynt å tisse og bæsje seg ut, bevisst. Jeg reagerer rolig hver gang med at "det er sånn som kan skje, alle kan ha uhell", men nå kjenner jeg at tålmodigheten begynner å renne ut. Vi har gode do-rutiner, og jeg tar han ofte på potte når vi er hjemme. Likevel kan han "gjemme" seg unna, leke stille på rommet eller noe annet, også bæsjer han seg ut..rett ved siden av badet. Han er trygg på potten, på hjemmet, på meg som forelder - men kan det være noe annet? Vi er i en tid der samværet med far skal økes fra fre-tir, til 50/50, og jeg lurer på om den opptrappingen vi har gjort kan være med på å forstyrre dette? Vi har forsøkt belønningssystem uten bedring, og jeg begynner å bli ganske sliten av å kaste utbæsjede klær, vaske bæsj som er klistret utover kropp og klær etc. Har også forsøkt å ha gode samtaler med barnet hvor jeg forklarer/vi reflekterer sammen om viktigheten av å gå på do, at han kan bli sår, at vi må kaste klær, og det virker som om barnet forstår dette. Dersom jeg nevner bleien, synes han det er helt greit. Han sier ikke ifra når han bæsjer eller tisser seg ut, og kan gå med dette helt til jeg oppdager det, uten å bry seg om det. Jeg har en 6 år eldre jente som var tørr fra hun var 2 år, og hun var helt bleiefri før 3 år. Hun hadde sjelden uhell, så jeg undres over hva som er "galt" nå, med tanke på at gutten får samme oppfølging på "renslighetstrening". Jeg vet at gutter kan være senere ute enn jenter, men han blir 4 år nå, og det er kanskje på tide at han mestrer dette? Jeg har begynt å ha bleie på når vi er ute, for å unngå at han bæsjer og tisser ut dyre uteklær. Jeg har vurdert å oppsøke lege, om det kan være noe medisinsk, Erfaringer? Noen tips i en situasjon som dette? Anonymkode: 1b5ff...d7f Det kan være at gutten blir forstyrret av å bruke truser, dette kan gjøre at muskelminnet tror det er bleier på. Jeg ville ha droppet truser i en to ukers tid. Dette anbefales når man skal kutte bleier. Du skal ikke tro han ikke bryr seg om at han har tisset eller bæsjet på seg, det er nok skam i dette. Dette med opptrapping av fravær kan ha mye med saken å gjøre også. Det er ikke sikkert faren er like tålmodig som deg når du oppdager at han har avføring/urin i buksa. Anonymkode: 4b1f6...393 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #7 Skrevet 23. april 2023 Hva mener du egentlig når du sier det er bevisst? Jeg er enig med deg om at alle kan ha uhell, men det høres jo ikke ut som det er et uhell. Dersom han er bevisst, og ikke forsøker å rekke do og heller ikke sier ifra vil jeg nesten påstå at det er det motsatte av uhell. Er du sikker på at han er bevisst det han gjør? Anonymkode: 76f06...2ab
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #8 Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hva mener du egentlig når du sier det er bevisst? Jeg er enig med deg om at alle kan ha uhell, men det høres jo ikke ut som det er et uhell. Dersom han er bevisst, og ikke forsøker å rekke do og heller ikke sier ifra vil jeg nesten påstå at det er det motsatte av uhell. Er du sikker på at han er bevisst det han gjør? Anonymkode: 76f06...2ab Jeg vet det er bevisst fordi han ikke bryr seg om at det kommer i trusa/buksa, og fordi jeg vet han har kontroll på både urin og avføring. Han gjemmer seg bevisst for å bæsje i trusa, ikke fordi han skal ha et uhell i trusa. Jenta var slik at dersom hun ikke rakk doen og det kom noe i trusa, så var hun i tusen tårer og syntes det føltes ekkelt, sa ifra umiddelbart. Denne herremannen kan gå med det i trusa helt til noen oppdager det, og synes ikke det er ekkelt i det hele tatt. Han kan ha avføring overalt, og vi må både dusje og vaske - men han bryr seg ikke. Anonymkode: 1b5ff...d7f
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #9 Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det kan være at gutten blir forstyrret av å bruke truser, dette kan gjøre at muskelminnet tror det er bleier på. Jeg ville ha droppet truser i en to ukers tid. Dette anbefales når man skal kutte bleier. Du skal ikke tro han ikke bryr seg om at han har tisset eller bæsjet på seg, det er nok skam i dette. Dette med opptrapping av fravær kan ha mye med saken å gjøre også. Det er ikke sikkert faren er like tålmodig som deg når du oppdager at han har avføring/urin i buksa. Anonymkode: 4b1f6...393 Han vet godt at han har truse på. I går sov han uten truse, og gikk uten truse på morgnen. Han tisset på potte når vi stod opp, og en liten stund etterpå lå det en bæsj på gulvet. Han hadde da en løs nattbukse på seg, og bæsjen falt på gulvet i stedet for i bleie/truse. Han gikk da og startet ny lek, med bæsjrester i nattbuksa, bæsjen på gulvet og vond lukt av seg selv. Lite brydd med andre ord. Anonymkode: 1b5ff...d7f
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #10 Skrevet 24. april 2023 Det er jo litt spesielt at han ikke bryr seg. Men ser du skriver at det gikk helt fint og så de siste månedene har det vært sånn. Da ville jeg sett på endringer som kan ha skjedd, som barnet kan reagerer på. Det kan være både store og små ting. Anonymkode: 7cb82...aa7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2023 #11 Skrevet 24. april 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg vet det er bevisst fordi han ikke bryr seg om at det kommer i trusa/buksa, og fordi jeg vet han har kontroll på både urin og avføring. Han gjemmer seg bevisst for å bæsje i trusa, ikke fordi han skal ha et uhell i trusa. Jenta var slik at dersom hun ikke rakk doen og det kom noe i trusa, så var hun i tusen tårer og syntes det føltes ekkelt, sa ifra umiddelbart. Denne herremannen kan gå med det i trusa helt til noen oppdager det, og synes ikke det er ekkelt i det hele tatt. Han kan ha avføring overalt, og vi må både dusje og vaske - men han bryr seg ikke. Anonymkode: 1b5ff...d7f Dette ville jeg tatt opp med helsestasjonen. Anonymkode: ea7a1...613 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå