AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #1 Skrevet 23. april 2023 Får du noen gang rasistiske bemerkninger? Er jo mange eldre som ikke er vant til utlendinger. Anonymkode: 8feee...f42
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #2 Skrevet 23. april 2023 Må slutte å sette likhetstegn mellom hijab og utlending. Det er ikke synonymer. Anonymkode: 52c2c...294 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #3 Skrevet 23. april 2023 Just now, AnonymBruker said: Må slutte å sette likhetstegn mellom hijab og utlending. Det er ikke synonymer. Anonymkode: 52c2c...294 Ingen nordmenn som bruker det vel Anonymkode: 2d5f3...435 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #4 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen nordmenn som bruker det vel Anonymkode: 2d5f3...435 De fleste utlendinger bruker det heller ikke. Når så du sist en polakk, chilener eller vietnameser med hijab? Det kan være at eldre mennesker slenger kommentarer til de som bruker hijab. Men det er ikke synonymt med at de ikke er vant til innvandrere. Anonymkode: 52c2c...294 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #5 Skrevet 23. april 2023 Er det mye rasisme blant folk med hijab? Er jo mange utlendinger som ikke er vant med eldre nordmenn som er oppvokst etter norske tradisjoner? Anonymkode: bcbd7...615 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #6 Skrevet 23. april 2023 Jeg jobber på sykehjem. Er selv norsk. Men jeg ser og vet muslimer med hijab opplever rasisme. Generelt opplever mørkhudede det. Men igjen, er det virkelig ment rasistisk av Borghild med demens på 90 år? Det er vokst opp i en annen tid, og det var ofte skepsis til utenlandske. Demente kan også si ting uten å tenke seg om. De vet ikke hva som er rett eller galt. Vi må ofte trøste kolleger på jobb som blir veldig påvirket av slike kommentarer. Klart det er sårt, men altså, man må evne å se forbi dette. Jeg er kalt både høre og feit av demente. Men det er sykdommen som gjør at de oppfører seg slik, de er ikke nødvendigvis slik som person. Anonymkode: 5f10d...d7b 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #7 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Må slutte å sette likhetstegn mellom hijab og utlending. Det er ikke synonymer. Anonymkode: 52c2c...294 Enig! Dritlei Anonymkode: ae38c...e5c
Fighter83 Skrevet 23. april 2023 #8 Skrevet 23. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg jobber på sykehjem. Er selv norsk. Men jeg ser og vet muslimer med hijab opplever rasisme. Generelt opplever mørkhudede det. Men igjen, er det virkelig ment rasistisk av Borghild med demens på 90 år? Det er vokst opp i en annen tid, og det var ofte skepsis til utenlandske. Demente kan også si ting uten å tenke seg om. De vet ikke hva som er rett eller galt. Vi må ofte trøste kolleger på jobb som blir veldig påvirket av slike kommentarer. Klart det er sårt, men altså, man må evne å se forbi dette. Jeg er kalt både høre og feit av demente. Men det er sykdommen som gjør at de oppfører seg slik, de er ikke nødvendigvis slik som person. Anonymkode: 5f10d...d7b Sant! Mange små barn og syke har nedsatt selvregulerende adferd i forhold til vi som er friske og voksne. Små barn er som regel ikke modne nok i hjernen til å håndtere det å regulere seg selv. Samme gjelder ofte barne med ADHD. Men de vil modnes og lære å regulere seg, hvis ikke må de ikke gå uten assistent som kan passe på tenker jeg. Så man må nesten se om dette faktisk handler om å være rasistisk eller om det handler om f.eks langtkommen kognitiv svikt som fører til nedsatt evne til å selvregulere seg. Endret 23. april 2023 av Fighter83 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #9 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg jobber på sykehjem. Er selv norsk. Men jeg ser og vet muslimer med hijab opplever rasisme. Generelt opplever mørkhudede det. Men igjen, er det virkelig ment rasistisk av Borghild med demens på 90 år? Det er vokst opp i en annen tid, og det var ofte skepsis til utenlandske. Demente kan også si ting uten å tenke seg om. De vet ikke hva som er rett eller galt. Vi må ofte trøste kolleger på jobb som blir veldig påvirket av slike kommentarer. Klart det er sårt, men altså, man må evne å se forbi dette. Jeg er kalt både høre og feit av demente. Men det er sykdommen som gjør at de oppfører seg slik, de er ikke nødvendigvis slik som person. Anonymkode: 5f10d...d7b Dette🙌🏼🙌🏼 De fleste innen eldreomsorg har en form for kognitiv svikt, de fleste uten diagnose faktisk. Stort sett alle som jobber som sykepleier o.l. har fått høre det ang utseende, kropp, hudfarve osv. Folk som er syke og redde kan være ufine til tider når de ikke har kontroll. Vi skal ikke finne oss i alt, men se det i den konteksten som du er i når det skjer😉 Anonymkode: 1d7a7...90b 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #10 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ingen nordmenn som bruker det vel Anonymkode: 2d5f3...435 Ingen hvite etnisk norske damer som har konvertert og går med hijab? Kom deg opp fra steinen du har bodd i de siste 20 årene. Anonymkode: 940c8...de2 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #11 Skrevet 23. april 2023 Fighter83 skrev (9 timer siden): Sant! Mange små barn og syke har nedsatt selvregulerende adferd i forhold til vi som er friske og voksne. Små barn er som regel ikke modne nok i hjernen til å håndtere det å regulere seg selv. Samme gjelder ofte barne med ADHD. Men de vil modnes og lære å regulere seg, hvis ikke må de ikke gå uten assistent som kan passe på tenker jeg. Så man må nesten se om dette faktisk handler om å være rasistisk eller om det handler om f.eks langtkommen kognitiv svikt som fører til nedsatt evne til å selvregulere seg. Ja, det tenkte jeg å si og. Man kan ikke bli krenka av eldre folk ellr unger av slik. Da må man tenke seg litt om og være raus. Anonymkode: c4b99...49e 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #12 Skrevet 23. april 2023 Rasisme er ikke ok, hijab er ikke ok. Man bør i høyeste grad slippe rasistiske bemerkninger, men fortjener alle skyllebøtter man kan få for hijabbruk. Anonymkode: 0ede7...ea6
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #13 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Rasisme er ikke ok, hijab er ikke ok. Man bør i høyeste grad slippe rasistiske bemerkninger, men fortjener alle skyllebøtter man kan få for hijabbruk. Anonymkode: 0ede7...ea6 Håper noen med hijab tar vare på deg når du blir gammel😊 Anonymkode: 940c8...de2 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #14 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ingen nordmenn som bruker det vel Anonymkode: 2d5f3...435 Jo.. Etnisk norske muslimer. Anonymkode: fb0b8...a51
Drizzt Skrevet 23. april 2023 #15 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Får du noen gang rasistiske bemerkninger? Er jo mange eldre som ikke er vant til utlendinger. Anonymkode: 8feee...f42 Jeg har hørt en rekke historier om eldre på sykehjem med forskjellig grad av demens som reagerer sterkt og negativt på ansatte med hijab. Historier som ble fortalt av andre som jobber på sykehjem og har vært vitne til det. Demens er en grusom sykdom.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #16 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Får du noen gang rasistiske bemerkninger? Er jo mange eldre som ikke er vant til utlendinger. Anonymkode: 8feee...f42 Jeg er tjukk og jobber i helse med både demente og barn. Det er ikke unormalt at jeg får en og annen kommentar knyttet til utseendet mitt. Det er ikke «fatshaming», det er en gruppe mennesker som sier det de tenker uten filter, grunnet enten alder eller kognitiv svikt. Har du et utseendet som skiller seg mye ut er nok dette noe som vil tiltrekke seg kommentarer uten at det skyldes rasisme eller andre ting. Anonymkode: 0b94b...d20 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #17 Skrevet 23. april 2023 Jeg er etnisk norsk, og «blendahvit». Jeg har jobbet mange år på sykehjem, og ja det var til tider en god del kommentarer til de som ikke så ut som meg, både med og uten hijab. Henger meg likevel på hun over her om at det ikke er sikkert det sitter så dypt, men at de ikke tenker seg om, samt de har vokst opp i annen tid. Husker en eldre dame som spurte en mørkhudet hun fikk en klem av om hun nå ville bli svart selv, altså om fargen smittet av. Det skulle være morsomt, og hun eldre var i utgangspunktet klar, men hun hadde likevel vokst opp i annen tid, og var jo eldre osv. Jeg opplevde som assistent og «potet» som var overalt på huset, og likevel bli foretrukket av enkelte fordi jeg var «norsk». Det til tross for at en del av de som ikke så ut som meg, var født og oppvokst i Norge og like norske som meg sånn egentlig. Var selvsagt en del som faktisk var invadere også, som jeg jobbet med, og språket var til tider en utfordring, og da lettere med meg. Anonymkode: bca4f...e74
Arild37 Skrevet 23. april 2023 #18 Skrevet 23. april 2023 Mye rasisme og seksuell trakassering på arbeidsplassen til kjæresten min, men hva kan man egentlig forvente av demente som er vokst opp med helt andre holdninger enn oss, de er jo ikke klare i toppen på noen som helst måte
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #19 Skrevet 23. april 2023 Jeg bruker en pastasil på hodet, og får mange stygge kommentarer for det Anonymkode: 7bab9...6b5 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #20 Skrevet 23. april 2023 Fighter83 skrev (9 timer siden): Sant! Mange små barn og syke har nedsatt selvregulerende adferd i forhold til vi som er friske og voksne. Små barn er som regel ikke modne nok i hjernen til å håndtere det å regulere seg selv. Samme gjelder ofte barne med ADHD. Men de vil modnes og lære å regulere seg, hvis ikke må de ikke gå uten assistent som kan passe på tenker jeg. Så man må nesten se om dette faktisk handler om å være rasistisk eller om det handler om f.eks langtkommen kognitiv svikt som fører til nedsatt evne til å selvregulere seg. Dette gjelder også små barn, uansett om de ikke har noen diagnose Anonymkode: e1f83...2bc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå