kat-e Skrevet 23. april 2023 #1 Skrevet 23. april 2023 I Norge prøvde man for 10-15 år siden å få strenge straffer for overlagt drap, det ser ikke ut til at de lykkes med dette, snarer tvert i mot, ingen dømmes til maks straff på 18 år. Jeg har ei britisk venninne som har bod i flere land som sier at Skandinavia er kjent over hele verden for latterlig lave straffer. I Sverige derimot har myndighetene i en lenger periode prøve å skjerpe straffene, nylig ble to veldig unge jenter dømt for drap. De fikk begge livsvarig fengsel. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Llmv8P/dom-faller-om-mordet-pa-tove-i-vetlanda
Topsi Skrevet 23. april 2023 #2 Skrevet 23. april 2023 (endret) Ja, det er lave straffer for drap i Norge. Jeg fikk sjokk da jeg så han som skyldte en kvinne flere millioner og drepte henne på åpen gate i Oslo fikk mindre enn 14 års fengsel. https://www.nrk.no/osloogviken/domt-til-13_5-ars-fengsel-for-drap-pa-frogner-1.16380199 Endret 23. april 2023 av Topsi Link 1
Bombasi Skrevet 23. april 2023 #3 Skrevet 23. april 2023 Ja, jeg så nettopp en mann ble dømt for drap, og fikk 12 usle år i fengsel. Og det verste av alt så slipper han vel ut etter 7-8 år pga "god oppførsel", og kanskje før det med fotlenke pga "kapasitetproblemer" eller "forbedring" o.l.. En skam! Det skulle ha blitt gitt ubetinget maksstraff momentant!!
Phoenix Heart Skrevet 23. april 2023 #4 Skrevet 23. april 2023 Ja, straffene for drap i Norge er latterlig lave, syns i grunn, straffer i Norge generelt er lave.
Duff Skrevet 23. april 2023 #5 Skrevet 23. april 2023 To lokale unge menn fikk hhv 13 og 14 år, to ulike drapsepisoder. Den ene kom ut etter 7 år, den andre har sittet 10 år og vet ikke når han kommer ut. Det rare er at den som sitter lengst hadde en historie bak drapet hvor han ble truet over tid og var redd for å bli drept selv. Den som kom ut etter 7 år drepte kjæresten, hun løp og han løp etter... Ja straffene er latterlig lave og gir heller ikke mening.
Kalmusrot Skrevet 24. april 2023 #6 Skrevet 24. april 2023 Jeg tror egentlig ikke vi lovlydige og arbeidende, normale borgere betyr stort. Om vi blir ranet, voldtatt, slått ned eller drept, hva betyr det egentlig for rettssystemet eller staten? Kun en sak med et nummer, noe som må håndteres av et byråkratisk system laget av jurister, psykiatere, sosionomer og naive politikere. Vi blir bare et «problem» i noens arbeidshverdag. Straffene er deretter. De er kun et visst antall års opphold i et sosionom-hotell vi av gammel vane kaller «fengsel». Vi later som om de som er der, stort sett er litt som B-gjengen i Donald Duck. Når de i virkeligheten ofte er narsissister, psykopater og drittsekker uten moral og gangsyn.
Hippogriff Skrevet 25. april 2023 #7 Skrevet 25. april 2023 Ut fra hevnperspektivet så er jo 12 år en ganske lang tidsperiode å være utestengt fra et normalt liv. Når det gjelder hensynet til vern av samfunnet, så er drap en forbrytelse som gjerningsmannen svært sjelden gjentar overfor et nytt offer. Jeg er enig i at 12 år høres lite ut sånn rent umiddelbart, men ut fra de to perspektivene over er jeg ikke så sikker på at straffene behøver være veldig mye lengre. 1
Brunello Skrevet 25. april 2023 #8 Skrevet 25. april 2023 kat-e skrev (På 23.4.2023 den 11.07): I Norge prøvde man for 10-15 år siden å få strenge straffer for overlagt drap, det ser ikke ut til at de lykkes med dette, snarer tvert i mot, ingen dømmes til maks straff på 18 år. Jeg har ei britisk venninne som har bod i flere land som sier at Skandinavia er kjent over hele verden for latterlig lave straffer. I Sverige derimot har myndighetene i en lenger periode prøve å skjerpe straffene, nylig ble to veldig unge jenter dømt for drap. De fikk begge livsvarig fengsel. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Llmv8P/dom-faller-om-mordet-pa-tove-i-vetlanda Samtidig har vi verdens laveste drapsstatistikk. Det viser at straffens lengde ikke har spesielt stor betydning for om drap utføres. 3
Brunello Skrevet 25. april 2023 #9 Skrevet 25. april 2023 Duff skrev (På 23.4.2023 den 11.22): To lokale unge menn fikk hhv 13 og 14 år, to ulike drapsepisoder. Den ene kom ut etter 7 år, den andre har sittet 10 år og vet ikke når han kommer ut. Det rare er at den som sitter lengst hadde en historie bak drapet hvor han ble truet over tid og var redd for å bli drept selv. Den som kom ut etter 7 år drepte kjæresten, hun løp og han løp etter... Ja straffene er latterlig lave og gir heller ikke mening. Selv om det for mange kan virke rart, er det større sjanse for at han med historie er farligst. 1
Bag Skrevet 25. april 2023 #10 Skrevet 25. april 2023 Jeg er vel betenkt av at folk får mindre straff for å drepe andre med bil enn med kniv. F.eks. promilleførere og de som kjører for fort bør tas mye strengere.
PITTY Skrevet 25. april 2023 #11 Skrevet 25. april 2023 Det er langt billigere å ha gærningene ute blant folk. Jeg så prisen pr.år for en fange, husker ikke tallet, men hinsides pris var det. Så kanskje mye av greia munner ut i samfunnsøkonomi?
Gjest GP950mAh Skrevet 25. april 2023 #12 Skrevet 25. april 2023 Bag skrev (13 minutter siden): Jeg er vel betenkt av at folk får mindre straff for å drepe andre med bil enn med kniv. F.eks. promilleførere og de som kjører for fort bør tas mye strengere. Med bil er det gjerne et uhell, mens med kniv eller våpen er det planlagt. Det straffes ulikt.
sommermor Skrevet 25. april 2023 #13 Skrevet 25. april 2023 Hippogriff skrev (1 time siden): Ut fra hevnperspektivet så er jo 12 år en ganske lang tidsperiode å være utestengt fra et normalt liv. Når det gjelder hensynet til vern av samfunnet, så er drap en forbrytelse som gjerningsmannen svært sjelden gjentar overfor et nytt offer. Jeg er enig i at 12 år høres lite ut sånn rent umiddelbart, men ut fra de to perspektivene over er jeg ikke så sikker på at straffene behøver være veldig mye lengre. 12 år er ingenting. Straffene for overlagt drap burde virkelig være livsvarig fengsel eller 21 års forvaring. I Usa er enkelte dommer for overlagte drap livsvarig fengsel uten mulighet for prøveløslatelse og slik burde det virkelig være her også.
Duff Skrevet 25. april 2023 #14 Skrevet 25. april 2023 Brunello skrev (2 timer siden): Selv om det for mange kan virke rart, er det større sjanse for at han med historie er farligst. Begge har historie, ganske lik historie med rus men han som tok kjæresten hadde også histore med vold bak seg før drapet. Han andre hadde gått ut av rus og ble truet av noen som var redd han skulle tyste på de.
kraftwerk Skrevet 25. april 2023 #15 Skrevet 25. april 2023 GP950mAh skrev (50 minutter siden): Med bil er det gjerne et uhell, mens med kniv eller våpen er det planlagt. Det straffes ulikt. Kjører man i 200 km/t i en tunnel er det egentlig samme faen om det er et «uhell». En bil er et mye kraftigere våpen. Det blir som å tenke at man står å lager mat med en stor kniv, så snur jeg meg litt kjapt - oi beklager, ble du stukket? Det var et uhell. Man er grov uaktsom og det burde ha lik straff. Punktum. 2
kraftwerk Skrevet 25. april 2023 #16 Skrevet 25. april 2023 Duff skrev (21 minutter siden): Begge har historie, ganske lik historie med rus men han som tok kjæresten hadde også histore med vold bak seg før drapet. Han andre hadde gått ut av rus og ble truet av noen som var redd han skulle tyste på de. De aller fleste som dreper noen har en (omfattende) historikk med vold. Hvis ikke så kan man vedde på at det er noe psykiatri inne i bilde, noe det som oftest er med de som blir avhengige av rus (flere diagnoser inkl avhengighetslidelse).
Gjest GP950mAh Skrevet 25. april 2023 #17 Skrevet 25. april 2023 kraftwerk skrev (27 minutter siden): Kjører man i 200 km/t i en tunnel er det egentlig samme faen om det er et «uhell». En bil er et mye kraftigere våpen. Det blir som å tenke at man står å lager mat med en stor kniv, så snur jeg meg litt kjapt - oi beklager, ble du stukket? Det var et uhell. Man er grov uaktsom og det burde ha lik straff. Punktum. Uaktsomt og overlagt straffes ulikt. Man kan være uaktsom og kjøre over noen med bil eller kolidere som ender med at noen dør, da får man lavere straff enn om man planlegger å kjøre ned noen. Det trenger ikke være råkjøring for at det kan ende på stygt, men kan være forskjellen på om det er uaktsom eller grovt uaktsomt.
Brutex Skrevet 26. april 2023 #18 Skrevet 26. april 2023 10 hours ago, GP950mAh said: Med bil er det gjerne et uhell, mens med kniv eller våpen er det planlagt. Det straffes ulikt. Du tenker det er et uhell at man kjører med promille eller bryter fartsgrensene?
Hippogriff Skrevet 26. april 2023 #19 Skrevet 26. april 2023 sommermor skrev (10 timer siden): 12 år er ingenting. Straffene for overlagt drap burde virkelig være livsvarig fengsel eller 21 års forvaring. I Usa er enkelte dommer for overlagte drap livsvarig fengsel uten mulighet for prøveløslatelse og slik burde det virkelig være her også. 12 år er ikke ingenting. Det er faktisk ganske lang tid. Man kan gjerne mene det burde vært lenger, men man kan ikke påstå at det er ingenting.
sommermor Skrevet 26. april 2023 #20 Skrevet 26. april 2023 Hippogriff skrev (4 timer siden): 12 år er ikke ingenting. Det er faktisk ganske lang tid. Man kan gjerne mene det burde vært lenger, men man kan ikke påstå at det er ingenting. Når du med viten og vilje tar et uskyldig menneskes liv, så er 12 års fengsel en hån mot de etterlatte. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå