Gå til innhold

På stedet hvil i 10 dager, etter jevn nedgang

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått ned i vekt i en måneds tid. Endret kostholdet, trener (noe jeg aldri har gjort før).

Har BMI tilsvarende fedme, så har en god del å ta av.

Fører alt jeg spiser i Lifesum (hender jeg ikke fører salat/grønnsaker, av latskap, men det er umulig de som velter lasset her, de er ikke dynket i smør eller olje eller har mye dressing på seg).

De første fire ukene gikk jeg ned jevnt og trutt. Har gått ned 4-5 kilo. Vekta er en sånn som måler fettprosent, muskelprosent osv, garantert ikke HELT nøyaktig, men man ser jo trenden. Har gått ned nesten 5% i fettprosent, og omtrent tilsvarende opp i muskelprosent.

Men den siste halvannen uka står det stille. Jeg har aldri veid meg mye tidligere, men jeg vet nå at jeg har nådd det laveste tallet på vekta jeg har veid på en god del år. Kan det være at kroppen ønsker å holde seg der da?

I følge Lifesum skal jeg ha 1800-og-noe kalorier pr dag for å gå ned 0,7 kg i uka. Som regel ligger jeg 150-400 kcal under dette. Fredag og lørdag ligger jeg på fra 1800 til 2200. Altså "for mye" i forhold til det jeg skal ha, men snittet siste mnd er 1719 kcal pr dag.

Er dette et "platå" allerede etter en drøy måned, eller er det andre ting jeg kan gjøre om på? Jeg vet jeg burde drikke mer vann, og sikkert sove mer, men bortsett fra det føler jeg at jeg er på riktig vei bortsett fra at vekta plutselig står stille....

Anonymkode: 5c5a1...d0c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt. Kroppen er ingen kalkulator og den går ikke ned i vekt i en lineær linje. Den går ned i rykk og napp! Gi kroppen tid. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Opplevde det samme, vekta stod plutselig bom stille over en måned selvom jeg hadde lavt kaloriinntak. Vet ikke hvorfor det er sånn men fikk igang vektnedgangen igjen med eggdiett 

Men et tips er å ikke gå i kalorioverskidd i helgene, da hjelper det nemlig ikke at du ligger i underskudd i ukedagene

Anonymkode: 76531...6a3

AnonymBruker
Skrevet
Malindalin skrev (4 timer siden):

Helt normalt. Kroppen er ingen kalkulator og den går ikke ned i vekt i en lineær linje. Den går ned i rykk og napp! Gi kroppen tid. 

Vet det forsåvidt altså, synes bare det var så "tidlig" å stoppe opp, hvis du skjønner....

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Opplevde det samme, vekta stod plutselig bom stille over en måned selvom jeg hadde lavt kaloriinntak. Vet ikke hvorfor det er sånn men fikk igang vektnedgangen igjen med eggdiett 

Men et tips er å ikke gå i kalorioverskidd i helgene, da hjelper det nemlig ikke at du ligger i underskudd i ukedagene

Anonymkode: 76531...6a3

Satser på at det går seg til når man bare fortsetter som man gjør, men jeg synes det var litt "tidlig" å stoppe opp.

Passer på å ikke gå så mye i overskudd at det går opp i opp, men for å opprettholde nåværende vekt må jeg ha knappe 3000 kcal om dagen i følge diverse kalkulatorer (og når jeg tenker på hva jeg har spist før, helt ukritisk inntak, så stemmer det sånn omtrent), så jeg føler ikke at det er for mye når snittet på en måned er knappe 1800....

Skrevet

Helt vanlig at det stopper opp, men jeg er enig med deg, at det er tidlig å stoppe opp.. spis minst mulig karbohydrater, bytt ut de kcal med protein og fett. 

Skrevet

Så typisk at det stopper litt opp etter 4-5 kg. Det er der jeg har gitt opp hver eneste gang tidligere. Denne gangen sto jeg gjennom et 3 ukers vektplatå. Plutselig forsvant en kg nesten over natten. 8kg ned på 2 måneder nå. Bare stå på du! Du vil veldig snart se resultater 👍 Lykke til! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2023 den 10.24):

Jeg har gått ned i vekt i en måneds tid. Endret kostholdet, trener (noe jeg aldri har gjort før).

Har BMI tilsvarende fedme, så har en god del å ta av.

Fører alt jeg spiser i Lifesum (hender jeg ikke fører salat/grønnsaker, av latskap, men det er umulig de som velter lasset her, de er ikke dynket i smør eller olje eller har mye dressing på seg).

De første fire ukene gikk jeg ned jevnt og trutt. Har gått ned 4-5 kilo. Vekta er en sånn som måler fettprosent, muskelprosent osv, garantert ikke HELT nøyaktig, men man ser jo trenden. Har gått ned nesten 5% i fettprosent, og omtrent tilsvarende opp i muskelprosent.

Men den siste halvannen uka står det stille. Jeg har aldri veid meg mye tidligere, men jeg vet nå at jeg har nådd det laveste tallet på vekta jeg har veid på en god del år. Kan det være at kroppen ønsker å holde seg der da?

I følge Lifesum skal jeg ha 1800-og-noe kalorier pr dag for å gå ned 0,7 kg i uka. Som regel ligger jeg 150-400 kcal under dette. Fredag og lørdag ligger jeg på fra 1800 til 2200. Altså "for mye" i forhold til det jeg skal ha, men snittet siste mnd er 1719 kcal pr dag.

Er dette et "platå" allerede etter en drøy måned, eller er det andre ting jeg kan gjøre om på? Jeg vet jeg burde drikke mer vann, og sikkert sove mer, men bortsett fra det føler jeg at jeg er på riktig vei bortsett fra at vekta plutselig står stille....

det er neppe et platå. Vektnedgang skjer i rykk og napp.

Jeg synes denne artikkelen er nyttig å lese når jeg opplever dette:

https://legionathletics.com/water-retention-and-weight-loss/

Og de tallene du har på kalorier inn og ut, må du uansett ta med en stor klype salt. Selv om du måler, veier og logger pinlig nøyaktig, så er det mange, mange feilkilder som spiller inn.

AnonymBruker
Skrevet
Lucille skrev (55 minutter siden):

det er neppe et platå. Vektnedgang skjer i rykk og napp.

Jeg synes denne artikkelen er nyttig å lese når jeg opplever dette:

https://legionathletics.com/water-retention-and-weight-loss/

Og de tallene du har på kalorier inn og ut, må du uansett ta med en stor klype salt. Selv om du måler, veier og logger pinlig nøyaktig, så er det mange, mange feilkilder som spiller inn.

myMa skrev (På 27.4.2023 den 20.34):

Så typisk at det stopper litt opp etter 4-5 kg. Det er der jeg har gitt opp hver eneste gang tidligere. Denne gangen sto jeg gjennom et 3 ukers vektplatå. Plutselig forsvant en kg nesten over natten. 8kg ned på 2 måneder nå. Bare stå på du! Du vil veldig snart se resultater 👍 Lykke til! 

Tusen takk for innspill.

Løsnet litt igjen etter at jeg skrev innlegget, har gått ned 2 kg etter det. Men veldig greit å vite at det kan gå i rykk og napp og plutselig slippe igjen når det har stått stille en stund! Har ikke gjort noe annerledes da det plutselig slapp, så....

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...