Gå til innhold

Hvordan leker ditt barn på under 2 år?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn på 20 mnd har blitt ganske avansert i leken føler jeg. Hun har holdt på med enkel late-som en stund (gi mat til dukka, dukka sover osv). I dag latet hun som hun hadde en butikk og jeg skulle kjøpe banan. Så ga hun meg en usynlig banan og jeg ga "penger"tilbake. Hun har det sikkert fra barnehagen. 

Hun liker veldig godt gjemme-seg lek, banke på døra og komme inn og selvfølgelig herjelek. 

Jeg føler jeg leker VELDIG mye med henne. Typ flere timer om dagen. Fordi hun krever så veldig at jeg skal leke med henne, og hun leker veldig sjeldent alene. I beste fall kan det være i 2 minutter (noen få ganger har hun underholdt seg selv ganske lenge med "dukka sover", men det er veldig lenge sida). 

Hvor mye kan man forvente at en på 20 mnd kan leke alene? 

Hvis jeg skal få gjort noe husarbeid så må hun enten hjelpe meg, eller klamre seg til benet mitt og sutre mens jeg prøver å få gjort noe. 

Jeg leste at det holder at foreldre leker med barna 15 min om dagen. Men hva søren gjør dere resten av dagen da? 😂 vi leker seriøst nesten hele tida og jeg syns det er kjedelig, men særlig på sutredager er det nesten umulig å "komme seg unna" uten at det blir fullstendig krise... ja, har prøvd en del metoder for å få henne til å leke litt mer alene også, men det er kanskje mye å forvente av en så liten unge?

Anonymkode: 1f25c...ed8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hun alltid vært sånn?

Anonymkode: a322e...5df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Har hun alltid vært sånn?

Anonymkode: a322e...5df

Har alltid villet være nær meg ja. Men i noen perioder er hun mer fornøyd med å være alene på gulvet, om jeg er i samme rom. Tror kanskje hun er i en "sutre" periode nå, og har vært det en god stund. Det er litt vanskelig å huske tilbake til bedre tider😅

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Uff kjenner meg igjen. Litt lek er koselig men timesvis hver dag er dørgende kjedelig.

Her ble det dessverre ikke mer selvstendig lek før han bikka 4… Først nå han leker lengre perioder på egenhånd og aksepterer på en ok måte at jeg ikke alltid kan være med.  Men tror dette varierer mye fra unge til unge. Vet om noen unger som leker alene i timesvis omtrent fra de er pittesmå. 

Anonymkode: cb8b2...1c0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har to helt ulike.

Eldste er veldig selvstendig i lek og har vært det siden hun var baby. Kan styre lenge alene - både med rollelek og konsentrasjonslek.

Når hun var baby kunne jeg f.eks. sitte på gulvet å lese bok eller blad mens hun lekte ved siden av. 

Yngste har først nå som hun har passert 2,5 begynt å leke litt alene, da i hovedsak med lekemat eller babydukke. Hun har ikke vært interessert i å leke alene og vi har måttet delta aktivt i leken sammen med henne. Vi har ikke kunnet sette henne igang med leking for så å gjøre noe annet selv - da skal hun opp i armene umiddelbart.

Hun har heller ikke vært interessert i å hjelpe til med husarbeid som eldste har vært. Hun er tvert i mot en sabotør 😅

Anonymkode: c4809...795

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har to helt ulike.

Eldste er veldig selvstendig i lek og har vært det siden hun var baby. Kan styre lenge alene - både med rollelek og konsentrasjonslek.

Når hun var baby kunne jeg f.eks. sitte på gulvet å lese bok eller blad mens hun lekte ved siden av. 

Yngste har først nå som hun har passert 2,5 begynt å leke litt alene, da i hovedsak med lekemat eller babydukke. Hun har ikke vært interessert i å leke alene og vi har måttet delta aktivt i leken sammen med henne. Vi har ikke kunnet sette henne igang med leking for så å gjøre noe annet selv - da skal hun opp i armene umiddelbart.

Hun har heller ikke vært interessert i å hjelpe til med husarbeid som eldste har vært. Hun er tvert i mot en sabotør 😅

Anonymkode: c4809...795

Godt å høre at flere er like😅

Min liker heldigvis godt å hjelpe til ("saboterer" også av og til da😅) i dag fikk jeg henne til å plukke opp mat på gulvet og kaste i matsøppel. Bra når de kan brukes til noe vettugt haha

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...