Gå til innhold

Vegetarianer på besøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen som har erfaring med å få en vegetarianer på middagsbesøk? Andre kjøttetende gjester kommer også.Hva gjør man?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å lage vegetarisk mat til alle. Ingen har vondt av litt ekstra grønnsaker. ;)

Dvs. vegetarianeren jeg iblant har til middag, spiser også fisk, så det gjør jo det hele litt lettere (men betyr at alle får fisk i tillegg til grønnsaker! :ler: ). Husk også at ikke alle vegetarianere spiser egg og meieriprodukter.

Dessuten kommer det litt an på hvor avansert middagen må være - kan det være uformelt og ikke så pretensiøs mat, er pasta et godt alternativ. Jeg har feks servert pasta med tomat, chili, hvitløk, oliven, ruccola og chèvre i middagsselskap med kun en vegetarianer, det gikk helt fint. Godt brød, rødvin og en god dessert etterpå, og alle blir fornøyde. Evnt kan du ha to pastaretter, en vegetarisk og en med kjøtt eller fisk, og så kan folk velge.

Det går også an å satse på en form for gryte, og så ta av en porsjon før du tilsetter kjøtt. Feks en marokkansk gryte med kylling eller lam, kikerter og div andre grønnsaker, med couscous til. Eller du kan feks lage moussaka og lage en liten form uten kjøtt. I disse rettene vil jo henholdsvis kikertene og auberginen være ingredienser som gjør vegetarversjonen mettende. I begge tilfellene kan det forresten være greitt å ha litt grønnsakskraft eller -buljong i den vegetariske porsjonen, for å gi den mer smak.

Tapas eller andre småretter er en annen mulighet, da kan du ha både kjøttretter og vegetariske retter, og alle kan velge det de vil. :)

Skrevet

Er selv vegetarianer og synes Piaf høres ut som en person jeg har veldig lyst til å besøke! :-)

Det viktigste er at noe er vegatariansk, synes Piaf kom med mange gode ideer.

Det har ofte hendt at jeg har endt på kjøkkenet selv for å lage mat når jeg besøker kjøttetere, og det ser jeg humoristisk på.

Da jeg en gang bare fikk tomat- og agurkbiter, var jeg imidlertid ganske sur og ikke minst sulten etterpå. Sur særlig fordi noen uker tidligere hadde de besøkt meg (det var venner av kjæresten min som jeg møtte for første gang) og jeg hadde laget masse god mat som de spiste med god appetitt. Makan til uhøflighet! De hadde f.eks en pastasalat, men med skinke. Hadde vel ikke vært noe problem å ta av litt før de tilsatte skinken???

Gjest Catwoman
Skrevet
Dvs. vegetarianeren jeg iblant har til middag, spiser også fisk, så det gjør jo det hele litt lettere

Da er det ikke en vegetarianer ;)

Taco kan være greit. For da er jo alt atskilt - og man plukker det man har lyst itl å ha.

Eller så er jo Piaf sine tips gode.

Jeg er veganer, og jeg syns det er helt greit og bare spise grønnsakene og potetene når jeg er borte hos andre og spiser. Så slipper d eå lage noe ekstra styr for meg.

Skrevet

Jeg liker ikke at folk lager masse ekstra greier fordi jeg ikke spiser kjøtt, så jeg stokoser meg med grønnsaker, poteter osv.

Har noen søte venninner som alltid lager lasagne med grønnsaker osv., men det er ikke nødvendig for at jeg skal få i meg noe mat :)

Skrevet

Masse annen mat liker jeg ikke å få heller, men synes synd på den gjesten her som bare fikk tomat og agurk, særlig siden de hadde fått slik en oppvartning av henne (eller ham??). Av poteter blir man jo i alle fall mett. Synes det kommer an på anledningen.

Skrevet
Da er det ikke en vegetarianer  ;)

Det har du selvsagt rett i.

Imidlertid finnes det stadig flere av denne ikke-kjøttspisende arten, særlig blant kvinner, og de kalles, med et noe selvmotsigende uttrykk, for pesco-vegetarianere (et søk på Google på "pesco-vegetarian" ga over 28 000 treff. Snublet forresten i den forbindelse også over ordet "pollo-vegetarian" :overrasket: ).

Forøvrig: Alle er selvsagt velkommen på middag til meg! Bare å komme, det! :ler:

Skrevet (endret)

Linsepostei, nøttestek, er vel de to greieste tingene jeg kommer på i farten som og de fleste kjøttetere spiser uten å tenke seg om to ganger.

Men spør personen hvor striks hun eller han er. Jeg har hatt et par "ubehagelige" episoder pga melkepulver og lignende (som jeg unngår dels pga at det er regelrett ekkelt i mine øyne, men og pga at jeg får mageproblemer), men så er jeg definitivt en av de strikseste i kosten :)

Endret av Iceglow
Gjest *Snart medlem*
Skrevet

Jeg er også vegetarianer, og har ikke noe mot å spise tilbehør når jeg kommer på middagsbesøk. Blir forlegen hvis noen har disket opp med egen rett til ære for meg (slik som svigermor gjør). Ofte er det slik at jeg spiser salat og brød mens de andre spiser kjøtt og salat som tilbehør, og dette synes jeg er helt topp.

Trådstarter: Dette med å lage en fyldig salat som tilbehør til det du serverer de kjøttetende, funkerer sikkert topp for vegetarianeren. Men hvis du synes dette er kjedelig og helst vil ha noe som alle kan spise, er et godt forslag vegetarlasagne.

Skrevet

Det finnes mange gode vegetaroppskrifter på nettet, hvis du ønsker å lage noe ekstra til gjesten din. Hvor mange er det som kommer? Det viktigste er jo allikevel at du har noe vegetarisk som gjesten kan bli mett av. Så lenge det ikke er snakk om en veganer, kan du jo servere gratinerte poteter og salat som tilbehør til kjøtt eller fisk. Godt og mettende! Ta ellers utgangspunkt i det du ønsker å servere de andre, og gjør tilbehøret litt ekstra spennende og mettende.

Iceglow, du foreslo linsepostei eller nøttestek. Har du noen gode oppskrifter på det?

Skrevet

Takk iceglow, skal forsøke nøttesteken en dag!

Skrevet

Hva med å lage små pizzadeiger, og forsteke dem. La deretter alle gjestene selv legge på det de vil ha på sin pizza. Små pizzaer hvor bunnen er forstekt trenger ikke steke så lenge..Alle ingrediensene ligger i ulike skåler, og da kan den som er vegetarianer selv velge hva han/hun skal spise...

Eller lag en hjemmelaget lasagne, og lag en egen form til vegetarianeren, hvor du legger i litt ulike grønnsaker...

Skrevet

Vi har brukt å ha vegetar forrett og deretter en hovedrett som kan spises både av kjøttsultne jenter, som meg selv, og vegeterianere. Det som er viktig for meg som vertinne er at alle blir skikkelig mette, og at det ikke blir masse styr rundt at det er en som ikke spiser kjøtt og fisk. Flere typer tilbehør med gode friske ingredienser bruker å bli vellykket. Har også hatt en vegeterianer og en med glutenallergi til middag samtidig... Det ble en utfordring, men endte med tapas og fornøyde og mette gjester.

Gjest gjest1
Skrevet

Vi bruker å lage en vegetarlazagne, og har servert den mange ganger når vi har besøk av kjøttspisende mennesker. Den er så god og umulig å kjenne at det ikke er kjøtt i den, at en gang spurte en kompis av meg, er det kjøttdeig av lam i denne?

Sannheten var at det er bønner i stedet for kjøttdeig, ellers en helt vanlige lazagneingredienser gulrot,selleri, løk tomat, hvitløk, chili finhakket og kokt i kraft, hemmligheten ligger i kraften. Som jeg lager på kraft etter bølting av tørket skogssopp balndet med litt grønnsaksbuljong og hvitvin eller øl.

Skrevet

Vi lager ofte pizza uten kjøtt, men med sopp, chilli og tørkede tomater... mmmm...

Skrevet

Jeg har ingen vegetarianer-venner, men snuppen og jeg lager oss ofte grønnsakswok, vi. Synes en wok med kun grønnsaker er vel så godt som kjøttwok :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...