Gå til innhold

Familie som ikke stiller opp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg og samboeren min har et barn på 15 mnd. Til tross for at vi har stor familie (på begge sider) så har vi aldri barnefri. Barnet vårt har i det siste vært veldig krevende, med lite søvn og mye skriking på dagtid (sannsynligvis grunnet tenner). Det går fort utover forholdet vårt og vi kjenner begge på at vi skulle ønske vi kunne prioritere forholdet en gang i blant (gå på date, eller kose oss hjemme bare vi to). Det hender vi spør besteforeldre om de kan passe barnet hvis vi skal noe vi ikke kan ha med barnet på, men føler hver gang at de ikke har lyst selv om de sier ja til slutt. De må alltid sjekke kalender først, eller er alltid usikre på om de kan akkurat den dagen (selv om de stort sett alltid er hjemme). De kommer heller aldri på besøk til oss, og inviterer aldri oss på besøk til dem. (Dem har til og med funnet på å lyve når vi har spurt om å komme på besøk) Dette gjelder altså besteforeldrene på begge sider.. vi (meg og samboer) kjenner det er slitsomt å hele tiden prøve å være den som opprettholder kontakten mellom besteforeldrene og barnet, og synes det er veldig trist at ikke besteforeldrene gjør mer for å få et godt forhold med barnebarnet sitt, og også at de ikke kan hjelpe til litt så vi kan få noen timer fri.. noen som har vært i samme situasjon som har noen tips å komme med? Det settes stor pris på.. 

Anonymkode: 8d7c0...c74

• Hjerte 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skaff dere barnevakt og betal for det

Anonymkode: cbada...402

• Liker 18
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Rart at ALLE lyver.

Anonymkode: 0235b...3c5

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har dere spurt rett ut? Type; "Vi er ganske slitne for tiden og hadde trengt noen par timer for oss selv, bare å dra på kino eller spise ute eller noe, har dere mulighet til å passe barnet vårt i 2-3 timer?"

Anonymkode: 50adf...324

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har dere spurt rett ut? Type; "Vi er ganske slitne for tiden og hadde trengt noen par timer for oss selv, bare å dra på kino eller spise ute eller noe, har dere mulighet til å passe barnet vårt i 2-3 timer?"

Anonymkode: 50adf...324

Og det er innafor å svare: 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skaff dere barnevakt og betal for det

Anonymkode: cbada...402

Anonymkode: 6ddb4...ec4

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

en veldig krevende baby er det vel ingen som har særlig lyst å ha i hus

Anonymkode: b04ca...9a2

• Liker 31
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei. Jeg og samboeren min har et barn på 15 mnd. Til tross for at vi har stor familie (på begge sider) så har vi aldri barnefri. Barnet vårt har i det siste vært veldig krevende, med lite søvn og mye skriking på dagtid (sannsynligvis grunnet tenner). Det går fort utover forholdet vårt og vi kjenner begge på at vi skulle ønske vi kunne prioritere forholdet en gang i blant (gå på date, eller kose oss hjemme bare vi to). Det hender vi spør besteforeldre om de kan passe barnet hvis vi skal noe vi ikke kan ha med barnet på, men føler hver gang at de ikke har lyst selv om de sier ja til slutt. De må alltid sjekke kalender først, eller er alltid usikre på om de kan akkurat den dagen (selv om de stort sett alltid er hjemme). De kommer heller aldri på besøk til oss, og inviterer aldri oss på besøk til dem. (Dem har til og med funnet på å lyve når vi har spurt om å komme på besøk) Dette gjelder altså besteforeldrene på begge sider.. vi (meg og samboer) kjenner det er slitsomt å hele tiden prøve å være den som opprettholder kontakten mellom besteforeldrene og barnet, og synes det er veldig trist at ikke besteforeldrene gjør mer for å få et godt forhold med barnebarnet sitt, og også at de ikke kan hjelpe til litt så vi kan få noen timer fri.. noen som har vært i samme situasjon som har noen tips å komme med? Det settes stor pris på.. 

Barnet er bare 15 mnd og du snakker allerede om "hver gang" og " hele tiden" så dere har jo tydeligvis hatt masse hjelp og fri allerede. Det er faktisk ikke vanlig å ha hatt masse egentid som par, med familie som gratis barnevakt når man har et så lite barn.

Anonymkode: 227fb...5ef

• Liker 36
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og? Det er DERES barn, ikke besteforeldrenes sitt. 
Har aldri skjønt dette…at folk FORVENTER hjelp. Frekt! 

Sånne utsagn er bare triste :( Når man får barn, fatter jeg ikke at man ikke også ønsker å følge opp barnebarn. Heldigvis ikke slike triste og tragiske folk i min familie. Mine foreldre ser på barnebarna som sin største glede i livet, selv om de reiser og gjør mange andre ting. Her i vår familie er tantebarn også viktige. Elsker mine nieser og nevøer og har alltid sagt ja til pass innimellom/tilbudt meg pass. 

Anonymkode: 52c06...df2

• Liker 9
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Var besteforeldrene mye med dere før barnet kom og faktisk sa at de gledet seg til å ha masse tid med barnebarn?

Anonymkode: 795c2...9e0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Helsestasjonen og kanskje på sikt litt avlastning ❤️ ingen skam og be utenforstående om hjelp. Jeg har fått mye god støtte og hjelp av helsestasjon, barnevern og en fantastisk avlastningsfamilie. Finnes også mange "besteforeldre" der ute uten barnebarn som vil hjelpe men vet ikke hvordan finne de. Jeg hadde ikke turt sette inn annonse i avis eller lignende etter noe sånt. Kanskje frivillighetsentralen i kommunen deres kan sette dere i kontakt med noen?

• Nyttig 1
Skrevet

Selv måtte jeg heller si nei takk til at besteforeldrene fikk låne barna innimellom, så vi fikk ha de litt selv også. Men mine barn var veldig enkle å ha med å gjøre, ingen hyling og skriking, herjing eller slåssing. Samtidig som besteforeldrene ikke var i full jobb, så de hadde godt med overskudd til å ha barna.

Når dere ikke har familie som stiller opp så må en jo bare sjekke om en kan få betalt noen for å være barnevakt da noen timer nå og da.

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Barnet vårt er veldig krevende her hjemme, men hen er veldig snill når vi er på besøk hos andre, eller finner på andre ting. Alle vi kjenner rundt oss med barn har besteforeldre som stadig vil låne dem osv. Derfor er det vanskelig for oss at vårt barn sine besteforeldre aldri vil ha barnet vårt. Vi har heller ikke økonomi til å betale for barnepass til deg som skrev det.

• Liker 1
  • Hjerte 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår fullt ut deres frustrasjon. Men bare for å sette ting i perspektiv; jeg ble 100% alene da jeg var gravid med nr 2.

vært 100% alene hele veien og har betalt x antall unge jenter for å sitte barnevakt så jeg kunne jobbe og tjene til livets opphold. 
Å date kunne jeg se langt etter, og er derfor fortsatt singel 13 år senere… 

Min store familie bodde 5-10 minutter unna meg, men har så og si aldri passet  langt mindre på overnatting.

Man kan ikke sammenligne- og dere står i en tøff tid. Men dere har selv valgt å få barn og dermed må dere faktisk greie dette selv. Se på det som en bonus hvis dere får hjelp- ikke en forventning..

Anonymkode: 46b7a...9a7

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke 1950, ta vare på ungene dine selv.

Anonymkode: aa5e3...9d7

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir litt matt, og bekymret, for kommende generasjoner som ikke tåler noen ting.

Barnet er krevende og så forventer du st besteforeldre skal takle det.

Det er deres barn. Dere må finne lommer når barnet sover til kjærestetid slik de fleste må.

Egotiden er over når man får barn. 
Har selv 4, aldri forventet at besteforeldre stiller opp. De har hatt sine år med barn. 

Vi er selv ansvarlig for å skape egne gode luv.

Anonymkode: d698d...d5b

• Liker 24
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Var besteforeldrene mye med dere før barnet kom og faktisk sa at de gledet seg til å ha masse tid med barnebarn?

Anonymkode: 795c2...9e0

Ts. Ja, vi var mye med dem før vi fikk barn, og de gledet seg enormt til å få et barnebarn de skulle bruke masse tid sammen med. 

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sånne utsagn er bare triste :( Når man får barn, fatter jeg ikke at man ikke også ønsker å følge opp barnebarn. Heldigvis ikke slike triste og tragiske folk i min familie. Mine foreldre ser på barnebarna som sin største glede i livet, selv om de reiser og gjør mange andre ting. Her i vår familie er tantebarn også viktige. Elsker mine nieser og nevøer og har alltid sagt ja til pass innimellom/tilbudt meg pass. 

Anonymkode: 52c06...df2

Ut ifra besteforeldrenes reaksjon, er ts og samboeren virkelig masete 

• Liker 17
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts her. Barnet vårt er veldig krevende her hjemme, men hen er veldig snill når vi er på besøk hos andre, eller finner på andre ting. Alle vi kjenner rundt oss med barn har besteforeldre som stadig vil låne dem osv. Derfor er det vanskelig for oss at vårt barn sine besteforeldre aldri vil ha barnet vårt. Vi har heller ikke økonomi til å betale for barnepass til deg som skrev det.

Bruk pengene dere hadde tenkt å bruke på kino på en barnevakt. Så gjør dere noe gratis mens dere får barnevakt. 

Som alenemor med lav lønn hadde jeg heller ikke råd til barnevakt. Men måtte for å kunne dra på kveldsvakter. 
Handler bare om prioritering. Ja det er hardt- men mulig hvis dere virkelig vil!

Anonymkode: 46b7a...9a7

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Barnet er bare 15 mnd og du snakker allerede om "hver gang" og " hele tiden" så dere har jo tydeligvis hatt masse hjelp og fri allerede. Det er faktisk ikke vanlig å ha hatt masse egentid som par, med familie som gratis barnevakt når man har et så lite barn.

Anonymkode: 227fb...5ef

Nei vi har ikke hatt masse hjelp og fri. Tror det er mange her som misforstår. Det største problemet her er at besteforeldrene gir uttrykk for at de ikke vil ha noe med oss eller barnet å gjøre. Det er vondt da vi alltid har stått veldig samlet som familie på begge sider.

• Hjerte 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...