AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #1 Skrevet 23. april 2023 Dere som har gått ut av voldelige forhold, hva slags hjelp har dere fått? Måtte du selv finne ut av hva slags hjelp du kunne få, eller var det noen som hjalp deg? Anonymkode: 41ea1...a79
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #2 Skrevet 23. april 2023 Du må selv be om hjelp. Anonymkode: ef2c5...8a7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #3 Skrevet 23. april 2023 For å presisere: du prater med fastlegen som henviser til psykolog . Anonymkode: ef2c5...8a7 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #4 Skrevet 23. april 2023 Man får ingen hjelp. Det kvalifiserer ikke til henvisning til psykolog heller i de fleste tilfeller. Selvom man absolutt burde fått det. Man får beskjed om å ta seg sammen og se fremover og så står du der da og er fortvilet og ødelagt, men det synes ikke på utsiden, så da er det «greit». Anonymkode: d3ab4...4b6 5 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #5 Skrevet 23. april 2023 Terapi for å bearbeide hvordan det gikk til så det ikke skjer igjen. Anonymkode: 60d99...7a5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #7 Skrevet 23. april 2023 Du får ingen hjelp. Anonymkode: ada37...5d3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #8 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): For å presisere: du prater med fastlegen som henviser til psykolog . Anonymkode: ef2c5...8a7 Og man får henvisning og psykolog basert på det? Er det noe du vet? AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Terapi for å bearbeide hvordan det gikk til så det ikke skjer igjen. Anonymkode: 60d99...7a5 Du vet at man får det? Eller skriver du hypotetisk, sånn typ i en ideell verden? Anonymkode: 41ea1...a79 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #9 Skrevet 23. april 2023 Det kommer vel an på hvem man er i kontakt med? Noen kan henvise eller tipse. Men man må uansett ta initiativ selv. Sånn er det jo med det meste av helsetjenester. Selv om mange i en vanskelig situasjon kunne ha trengt en koordinator. Anonymkode: 5af79...255
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #10 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Du vet at man får det? altså.... du jo ikke henvist til psykolog bare fordi du har vært i et voldelig forhold, dersom du har vært/er istand til å bearbeide det sjøl! Det skjønner vel du også? Der er forskjell på folk Anonymkode: e7d5c...e98
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #11 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Og man får henvisning og psykolog basert på det? Er det noe du vet? Du vet at man får det? Eller skriver du hypotetisk, sånn typ i en ideell verden? Anonymkode: 41ea1...a79 Jeg vet, som i, at det er det jeg fikk tilbud og råd om når jeg søkte hjelp. Vi fokuserte ikke så mye på forholdet, bare på meg. Hvordan og hvorfor. Anonymkode: 60d99...7a5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #12 Skrevet 23. april 2023 Du bør ta kontakt med krisesenter. De har grupper De har grupper med mennesker som har opplevd lignende forhold, og det kan gi deg mye kunnskap og forståelse for hva som har skjedd og det kan hjelpe deg å få det bedre i hverdagen. Fastlegen kan også være en god samtalepartner, og gi deg henvisning til kommunalt hjelpetilbud for psykisk helse. Jeg møtte mennesker der som forstod og hjalp meg bedre enn psykologen jeg snakket med. Det er også lurt/viktig at det kommer i journalen din i tilfelle du får ettervirkninger og f.eks. trenger overgansstønad eller annen økonomisk støtte fra Nav (etter) en stund. Anonymkode: 1ee82...1f9
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #13 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): altså.... du jo ikke henvist til psykolog bare fordi du har vært i et voldelig forhold, dersom du har vært/er istand til å bearbeide det sjøl! Det skjønner vel du også? Der er forskjell på folk Anonymkode: e7d5c...e98 Dette er jo ikke er svar på det jeg spør om. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du bør ta kontakt med krisesenter. De har grupper De har grupper med mennesker som har opplevd lignende forhold, og det kan gi deg mye kunnskap og forståelse for hva som har skjedd og det kan hjelpe deg å få det bedre i hverdagen. Fastlegen kan også være en god samtalepartner, og gi deg henvisning til kommunalt hjelpetilbud for psykisk helse. Jeg møtte mennesker der som forstod og hjalp meg bedre enn psykologen jeg snakket med. Det er også lurt/viktig at det kommer i journalen din i tilfelle du får ettervirkninger og f.eks. trenger overgansstønad eller annen økonomisk støtte fra Nav (etter) en stund. Anonymkode: 1ee82...1f9 Ikke les mellom linjene. Jeg har ikke nevnt meg selv med et ord. Så svaret ditt er at man får god hjelp på krisesenter og hos kommunen, men at man må oppsøke og finne ut av hjelpetilbudet selv. Anonymkode: 41ea1...a79
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #14 Skrevet 23. april 2023 Jeg har fått fantastisk hjelp fra Alternativ til vold. Jeg bor i Finnmark, så kanskje ikke alle har samme mulighet Anonymkode: 8fe8f...eb7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #15 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Man får ingen hjelp. Det kvalifiserer ikke til henvisning til psykolog heller i de fleste tilfeller. Selvom man absolutt burde fått det. Man får beskjed om å ta seg sammen og se fremover og så står du der da og er fortvilet og ødelagt, men det synes ikke på utsiden, så da er det «greit». Anonymkode: d3ab4...4b6 Dette er ikke sant! Jeg har fått god hjelp av psykolog og gått ukentlig siden jeg brøt ut. Nå er det flere år siden og jeg går enda ukentlig hos psykolog og har blitt utredet og diagnostisert med ptsd, vært innlagt på Modum bad hvor det også var flere med ptsd pga voldelig parforhold, og jeg har blitt veldig godt ivaretatt. Om du har fått avslag på dps så be om hevninsing til privat psykolog med statlig driftsavtale, der koster det ikke mer enn hos det offentlige. Anonymkode: 7dcc1...e62
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #16 Skrevet 23. april 2023 I tillegg til god helsehjelp og psykologisk hjelp fikk jeg god hjelp med å anmelde volden og hele den prosessen med rettssak Anonymkode: 7dcc1...e62 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå