AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #1 Skrevet 23. april 2023 Jeg ble fostermor for et år siden. Gutten har vært overlatt til seg selv i stor grad siden han var rundt 9 år, og har dermed gjort mye til alle døgnets tider fordi ingen brydde seg om hvor han var eller hva han gjorde. Nå når han er hos meg så sliter jeg med å tillate han å være for lenge ute, overnatte borte ofte osv. Jeg har to barn fra før som nå er voksne. Jeg har aldri hørt at jeg er streng, men har i dag fått høre at mine inneregler er vanskelig for han å venne seg til fordi han har levd som han har gjort. Han er ikke flink å holde avtaler og vi har snakket mye om det. For 6 uker siden fikk han lov å overnatte hos bestekompisen som er 16, men det endte med fest og han og flere mindreårige satt på en eldre gutt i bil som ikke hadde lappen. Jeg ble oppringt tidlig om morgenen og kjørte da for å hente han hjem. Jeg sliter dermed med å stole på han og kjenner at det sitter langt inne å tillate andre lignende ting nå. Vi har hatt en enighet om at han i ukedager skal være hjemme 23 for å klare å komme seg på skolen. I helgene har han fått være lenger ute når jeg vet hvor han er. Vi bor i en liten bygd og det er ganske stille og oversiktlig, selv om det kan skje ting også her. Han er som nevnt 15, blir 16 til høsten og skal da også flytte på hybel pga videregående. Han har nå fått seg eldre kjæreste og de siste ukene har det vært mye diskusjon om mine «strenge» regler. «Jeg må jo forstå at han alltid har gjort som han sjøl vil» og plutselig ser han ingen grunn til at det bør endre seg. Jeg har lyttet, og forklart hvorfor vi må være enige om de reglene som er. Jeg har et ansvar som fostermor og kan ikke legge til rette for noe ulovlig så lenge han er under min omsorg. Hans kjæreste er faktisk 19 år og bare det er for meg noe utfordrende. Mens han ikke forstår hvorfor jeg ikke tillater overnatting og festing. Jeg er ganske klar på at jeg ikke tillater det, og har også tatt praten om seksuell lavalder, prevensjon, ulikt ståsted i livet. Jeg synes det er greit (og lov) at han har kjæreste, men synes ikke jenta har så positiv innvirkning fordi hun presser på og skal ha han med på fest osv. Har sagt at han må klare å holde seg til noen regler ettersom han faktisk er mitt ansvar, men vi sliter med å finne en «mellomting» som begge er fornøyde med. Jeg synes ikke innetid klokka 23 i ukedager og 02 i helger er strengt. Men tar jeg feil? Er jeg for streng? Anonymkode: b35e1...e87
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #2 Skrevet 23. april 2023 Syns ikke det er strengt, min 15åring legger seg mellom 22-2230 når det er skole, og innetid i helgene er som regel 2100, om bare driver rundt i sentrum, senere om er inne hos venner hvor foreldrene også er hjemme, eller kino. Har drevet med ugreie ting så jeg er kanskje litt strengere Anonymkode: 82304...adf
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #3 Skrevet 23. april 2023 Min 15 åring får ikke være ute til kl 2. Men han vil ikke det heller. Er heldigvis mest opptatt av fotball og trening og ikke festing, ennå. Jeg synes ikke du er streng Anonymkode: 0a6c0...e41
Phoenix Heart Skrevet 23. april 2023 #4 Skrevet 23. april 2023 Jeg syns du er for slepphendt. Hadde aldri latt en 15 åring være ute til klokken 2 om natten. Og klokken 23, er alt for sent når det er skole neste dag.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #5 Skrevet 23. april 2023 21-22 har jeg for min 15-åring. Anonymkode: f0f0e...06f
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #6 Skrevet 23. april 2023 Min 15 åring er hjemme til senest kl 23 i helgene, tidligere i ukedagene. Jeg er usikker på hvordan det blir etterhvert når han begynner å feste, da er det vel naturlig ar han får være lenger enn til kl 23. Dette må vi ta etterhvert. Jeg hadde heller ikke likt det om jeg opplevde det samme som deg. Jeg tror jeg da hadde sagt at om det skjer en gang til, så blir det ikke overnatting på en stund. Det er enklere når vi har kontroll selv og henter de/de kommer hjem på kvelden. De er ikke SÅ store når de er 15 og jeg tenker det er bra å sette grenser og vise at handlinger kan få konsekvenser. Man bør også vise de tillit og gi de sjanser og det er vanskelig å vite helt hvordan man skal praktisere det. Anonymkode: 6c6e0...dff
13en Skrevet 23. april 2023 #7 Skrevet 23. april 2023 (endret) Gutten er åpenbart vant til å gå på selvstyr og unndra seg voksenkontroll. Du skal ha ros for at du snakker så åpent med han som du gjør i forhold til at dette ikke handler om at du er kjip, men at du har et ansvar for å beskytte han. Du er overhode ikke for streng. Han har tidligere vist at han ikke er til å stole på og du må formidle til han at det er han sin jobb å bygge opp den tilliten igjen. Det er noe som heter frihet under ansvar! Des mer pålitelig han viser seg, des mer frihet (ansvar) får han. Han er 15 år og alt som heter fest med alkohol er uaktuelt! Sånn er det bare! 2 i helgene er alt for sent! Han er ikke 18 og skal komme hjem når uteplassen stenger! Så lenge du ikke vet hvor han er og hvem han oppholder seg sammen med, så skal han være hjemme til senest 12! Ingen 15 åringer bør reke rundt gatelangs og i biler til sent på natt. Lett for meg å si kanskje, men jeg veit fosterbarn har bagasje med seg. La saksbehandler i barneverntjenesten ta den kampen og ikke du. La det være de som setter innetiden. Da ødelegger ikke det relasjonen mellom dere og du kan si at du på lik linje som han må forholde deg til de vurderingene som barneverntjenesten gjør. Det er ut ifra min erfaring mitt beste tips! Masse lykke til❤️ Du gjør en fantastisk og viktig jobb❤️ Heia deg!! Endret 23. april 2023 av 13en 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #8 Skrevet 23. april 2023 Min blir også 16 til høsten. innetid 21.30-22.00 på hverdager, i seng til 22.30-23.00. i helgene må han som regel være hjemme til 00.00 Anonymkode: 7582c...242 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #9 Skrevet 23. april 2023 Athena Freyja skrev (12 timer siden): Jeg syns du er for slepphendt. Hadde aldri latt en 15 åring være ute til klokken 2 om natten. Og klokken 23, er alt for sent når det er skole neste dag. I ukedager er han ofte hjemme før 23 uansett. I perioder legger han seg i 22-tiden og som oftest er han heller ikke ute. I begynnelsen trodde han at det var frie tøyler og at han kunne fortsette i samme tralten (merkelig ord) som før. Vi møttes litt på halvveien med å si kl 23. Men når han forsto at det var trygt å være hjemme og å komme hjem, så vil han heller det. Det gjelder ofte i helgene også, vi har i grunn hatt det veldig «rolig» lenge. Men nå har han funnet kjæreste, og det er vår, og ungdommene vil være ute og sammen. DA er jeg plutselig altfor streng 😅 TS Anonymkode: b35e1...e87
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #10 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Min 15 åring er hjemme til senest kl 23 i helgene, tidligere i ukedagene. Jeg er usikker på hvordan det blir etterhvert når han begynner å feste, da er det vel naturlig ar han får være lenger enn til kl 23. Dette må vi ta etterhvert. Jeg hadde heller ikke likt det om jeg opplevde det samme som deg. Jeg tror jeg da hadde sagt at om det skjer en gang til, så blir det ikke overnatting på en stund. Det er enklere når vi har kontroll selv og henter de/de kommer hjem på kvelden. De er ikke SÅ store når de er 15 og jeg tenker det er bra å sette grenser og vise at handlinger kan få konsekvenser. Man bør også vise de tillit og gi de sjanser og det er vanskelig å vite helt hvordan man skal praktisere det. Anonymkode: 6c6e0...dff Han hadde en måned husarrest etter den hendelsen der. Ikke direkte husarrest, men ikke lov å overnatte hos kompiser på en måned. Noe han tok med fatning. Han er familie, så kjenner han heldigvis litt fra før. Det var hans ønske å bo hos meg da barnevern ble involvert. Så vi har stort sett god dialog og han vet at jeg har endret på livsplaner for å ta imot han. Han har selv sagt at det derfor er viktig å holde avtaler vi har. Jeg er alene om omsorgen, så er ikke mange jeg kan sparre med. Men det er i alle fall enda viktigere nå når de er i den alderen å ikke slippe taket, mener jeg TS. Anonymkode: b35e1...e87
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #11 Skrevet 23. april 2023 13en skrev (12 timer siden): Gutten er åpenbart vant til å gå på selvstyr og unndra seg voksenkontroll. Du skal ha ros for at du snakker så åpent med han som du gjør i forhold til at dette ikke handler om at du er kjip, men at du har et ansvar for å beskytte han. Du er overhode ikke for streng. Han har tidligere vist at han ikke er til å stole på og du må formidle til han at det er han sin jobb å bygge opp den tilliten igjen. Det er noe som heter frihet under ansvar! Des mer pålitelig han viser seg, des mer frihet (ansvar) får han. Han er 15 år og alt som heter fest med alkohol er uaktuelt! Sånn er det bare! 2 i helgene er alt for sent! Han er ikke 18 og skal komme hjem når uteplassen stenger! Så lenge du ikke vet hvor han er og hvem han oppholder seg sammen med, så skal han være hjemme til senest 12! Ingen 15 åringer bør reke rundt gatelangs og i biler til sent på natt. Lett for meg å si kanskje, men jeg veit fosterbarn har bagasje med seg. La saksbehandler i barneverntjenesten ta den kampen og ikke du. La det være de som setter innetiden. Da ødelegger ikke det relasjonen mellom dere og du kan si at du på lik linje som han må forholde deg til de vurderingene som barneverntjenesten gjør. Det er ut ifra min erfaring mitt beste tips! Masse lykke til❤️ Du gjør en fantastisk og viktig jobb❤️ Heia deg!! Takk for gode råd. Ja 2 er altfor sent. Men vi måtte møtes litt på halvveien med regler da han kom til meg. Fram til for noen uker siden har han alltid stort sett vært hjemme mye tidligere eller ikke vært ute i det hele tatt. Han har forstått at det ikke er noen grunn til å ikke komme hjem, at det er trygt og at jeg er der for han. Hans oppvekst har nok ført til at han ikke ville være hjemme. Tusen takk for konstruktivt svar ❤️ TS Anonymkode: b35e1...e87 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå