Gå til innhold

Hvorfor er det konsensus at byfolk er smarte, mens de på landet er dumme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For ofte er det jo motsatt!

Anonymkode: c2ccd...478

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Erm, de på landet har nok med å prate om bilen sin. De i byene har intelektuelle samtaler i tillegg.

Anonymkode: 52ab9...926

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor har du dette fra?

Det er jo ikke noe konsensus om det. 
Om du bygger dette på Kvinneguiden,no, må jeg dessverre skuffe deg om at det ikke er reellt.

Anonymkode: fe7ca...2df

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hva faen er det for noe tull?! Hvorfor skal man bli sett på som dummere bare fordi man kommer fra landet? Det er jo helt latterlig! Jeg har bodd hele livet mitt på landet, og jeg kan love deg at jeg er ikke dummere enn noen som kommer fra byen. Det er massevis av smarte folk her ute på landet også, og jeg kjenner personlig flere som har en utdannelse og jobber innen høyt utdannede yrker.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er denne fordommen om at byfolk er smarte og de på landet er dumme. Det er jo ikke sånn i det hele tatt! Folk fra forskjellige steder kan være like smarte eller dumme, uansett om de kommer fra byen eller landet. Det er så urettferdig å generalisere og sette folk i båser på denne måten.

Så jeg sier faen til alle som tror de er bedre enn meg eller andre på landet bare fordi de kommer fra byen. Vi er like mye verdt som alle andre, og det er på tide å slutte å dømme folk basert på hvor de kommer fra.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Konsensus er det nok ikke, men for de som fortsatt tenker sånn, er det nok kulturelt betinget.

Historisk sett, levde folk på bygda enklere liv enn de gjorde i byene, det var større andel analfabetisme blant landbruks- og fiskerifamilier, selv om det var en relativt stor andel analfabeter i byene også avhengig av hvor langt tilbake i tid man går og hvilke samfunnslag man ser på.

Det er ikke dermed sagt at folk som ikke bor i byene er mindre intelligente enn de som bor i byene. Det er like mye variasjon både på landet og i byen som ellers i verden.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Der jeg har vokst opp er det ikke jobber for de med høyere utdannelse, med mindre man vil pendle langt. Så alle jeg kjenner som har utdannelse ut over videregående har flyttet til Oslo, eller tilsvarende. Slik sett blir det en skjevhet. 

Anonymkode: f3a48...cd1

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Der jeg har vokst opp er det ikke jobber for de med høyere utdannelse, med mindre man vil pendle langt. Så alle jeg kjenner som har utdannelse ut over videregående har flyttet til Oslo, eller tilsvarende. Slik sett blir det en skjevhet. 

Men må en ta høy utdannelse for å være intelligent?

Det handler jo litt om hva en satser på. En kan være svært sosialt intelligent uten mye utdanning. Og en kan være veldig handy. Det er mange med lav utdanning som er grundere og har startet en millionbedrift, mens det gjerne sitter høyt utdannede ugifte og sære professorer på universitetet som er sinnsykt god på et marginalt felt.

Men tror folk fra bygda er generelt mer handy og har flere yrker rundt seg som krever lavere utdanning. Det betyr langt ifra at de er mindre begavet.

hvor mye husker du fra høyskolen når du har passert 40?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Bumoa skrev (Akkurat nå):

Men må en ta høy utdannelse for å være intelligent?

Det handler jo litt om hva en satser på. En kan være svært sosialt intelligent uten mye utdanning. Og en kan være veldig handy. Det er mange med lav utdanning som er grundere og har startet en millionbedrift, mens det gjerne sitter høyt utdannede ugifte og sære professorer på universitetet som er sinnsykt god på et marginalt felt.

Men tror folk fra bygda er generelt mer handy og har flere yrker rundt seg som krever lavere utdanning. Det betyr langt ifra at de er mindre begavet.

hvor mye husker du fra høyskolen når du har passert 40?

I gamledager, nei. 

Men nå har jo utviklingen gått den veien at så godt som alle som presterer bra og får gode karakterer velger den karriereveien. Så jeg ser jo et klart skille mellom de som ble igjen i hjembygda, og de som dro ut og studerte. 

Jeg har passert 40, og har mastergrad. Jeg kunne aldri gjort jobben min uten teknikkene høyskolen lærte meg, evnen til akademisk tankegang, bruk av oppslagsverk og teoretisk kunnskap, nei. Der jeg jobber har alle samme grad. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror dessverre ts til en viss grad har rett. Jeg selv bor på landet, og her er en del rariteter. Men mye bra folk også.

Anonymkode: df562...18f

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I Norge er jo stort sett folk bygdefolk. Vi er et lite land ,og det er stort sett på bygda, på landet og på fjellet. Det er ikke mange store byer. Det er egentlig mange bygder som bare har fått bystatus.

Anonymkode: 76e82...246

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Rebecca30 skrev (7 timer siden):

Hva faen er det for noe tull?! Hvorfor skal man bli sett på som dummere bare fordi man kommer fra landet? Det er jo helt latterlig! Jeg har bodd hele livet mitt på landet, og jeg kan love deg at jeg er ikke dummere enn noen som kommer fra byen. Det er massevis av smarte folk her ute på landet også, og jeg kjenner personlig flere som har en utdannelse og jobber innen høyt utdannede yrker.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er denne fordommen om at byfolk er smarte og de på landet er dumme. Det er jo ikke sånn i det hele tatt! Folk fra forskjellige steder kan være like smarte eller dumme, uansett om de kommer fra byen eller landet. Det er så urettferdig å generalisere og sette folk i båser på denne måten.

Så jeg sier faen til alle som tror de er bedre enn meg eller andre på landet bare fordi de kommer fra byen. Vi er like mye verdt som alle andre, og det er på tide å slutte å dømme folk basert på hvor de kommer fra.

Dette svaret illustrerer jo bare hele «by mot land»-konflikten perfekt: Én anonym bruker på et forum, som antakelig ønsker å polarisere og vekke sterke følelser hos andre, kommer med en provoserende og ubegrunnet påstand, som ikke en gang har rot i virkeligheten. Deretter hisser både denne og andre brukere seg opp i irritasjon mot «sannheten» TS har diktet opp. Er så unødvendig å la seg bruke på den måten. 

Anonymkode: 43b21...442

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Dette svaret illustrerer jo bare hele «by mot land»-konflikten perfekt: Én anonym bruker på et forum, som antakelig ønsker å polarisere og vekke sterke følelser hos andre, kommer med en provoserende og ubegrunnet påstand, som ikke en gang har rot i virkeligheten. Deretter hisser både denne og andre brukere seg opp i irritasjon mot «sannheten» TS har diktet opp. Er så unødvendig å la seg bruke på den måten. 

Anonymkode: 43b21...442

Hva i helvete mener du med at mitt svar illustrerer en by mot land konflikt? Jeg er en kvinne med lav utdanning som bor på landet, og jeg vet faen meg hva som skjer her! Jeg skrev et ærlig og følelsesladet svar på et innlegg som betydde mye for meg, og nå skal du fortelle meg at jeg er en del av et politisk spill?! Du kan ta din jævla arroganse og stikke den opp ditt egen rumpehull! Jeg har opplevd ting her som du aldri kunne forestilt deg, og du har ingen rett til å fortelle meg hva jeg kan eller ikke kan si. Så ikke fortell meg hva som er sant eller ikke, når du ikke engang har peiling på hva som foregår her ute i virkeligheten!

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Erm, de på landet har nok med å prate om bilen sin. De i byene har intelektuelle samtaler i tillegg.

Der beviste du at byfolk er mindre intelligente.

Endret av Adrenalina1
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rebecca30 skrev (2 minutter siden):

Hva i helvete mener du med at mitt svar illustrerer en by mot land konflikt? Jeg er en kvinne med lav utdanning som bor på landet, og jeg vet faen meg hva som skjer her! Jeg skrev et ærlig og følelsesladet svar på et innlegg som betydde mye for meg, og nå skal du fortelle meg at jeg er en del av et politisk spill?! Du kan ta din jævla arroganse og stikke den opp ditt egen rumpehull! Jeg har opplevd ting her som du aldri kunne forestilt deg, og du har ingen rett til å fortelle meg hva jeg kan eller ikke kan si. Så ikke fortell meg hva som er sant eller ikke, når du ikke engang har peiling på hva som foregår her ute i virkeligheten!

Hva i alle dager. Tror du må puste med magen og lese hva AB 442 skrev en gang til, hvis ikke understreker du poenget til TS. 

Jeg kommer fra Oslo og bor nå på den bygdeste bygda. Her finnes det smarte folk, men også en del "analfabeter". Men de er da lykkelige lell, så why bother. Tipper de ofte er lykkeligere enn de med topp utdanning og store karrierer i storbyen. 

Anonymkode: f0ba9...95a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Rebecca30 skrev (11 minutter siden):

Her understreker du jo bare poenget til TS. 

Jeg har bodd både på bygda og i byen og ser de samme tendensene som TS skriver om, så klart ikke uten unntak. I den bygda jeg bodde i var den største krisen i hele verden at politikerne ønsket å regulere rånestripa 🤷‍♀️ At det er krig, elendighet og ekte katastrofer ellers i verden brydde de seg ingenting om, for det angikk ikke dem. Bare de fikk råne og forstyrre nattesøvnen til folk som bodde i bygda så var det det eneste som betydde noe. I denne saken engasjerte folk seg i alle aldre.

De som var litt oppegående i denne bygda var innflyttere. Aldri igjen.

Anonymkode: 3293f...d4f

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor i all verden har du vokst opp? Det finnes ikke en eneste kommune i Norge der det ikke finnes jobber for høyt utdannede.

AnonymBruker
Skrevet

BS. Bla. kan en oftest snakke med folk på landet om det meste av praktiske gjøremål, selv om de ikke har utdannelse innen dette. I tillegg kan de være en gullgruve for oss som driver med friluft, jakt og fiske.

Hva er intellektuell samtaler? Eksistensielle spørsmål? Ideologiske spørsmål? Du overdriver nivået på samtalene i byen. I min omgangskrets er det både doktoringeniører, psykologer, jurister, leger, og sivilarkitekter. Kan ikke si at disse skiller seg noe nevneverdig ut når de beveger seg ut av de smale fagfeltene sine.

Anonymkode: c9ee1...d49

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Kokeplate skrev (1 minutt siden):

Hvor i all verden har du vokst opp? Det finnes ikke en eneste kommune i Norge der det ikke finnes jobber for høyt utdannede.

Indre østlandet. 2 timer å kjøre til Oslo. 

Jobb hadde jeg fått. Men offentlig, og lavtlønnet, og lite spennende, og mye tid i bil. 

Mannen derimot må/vil være på et universitetssykehus. Han kunne nok blitt fastlege et sted, men ville vært lang pendlevei det og om vi skulle flyttet helt hjem, og få stillinger å velge i. 

AnonymBruker
Skrevet
Rebecca30 skrev (8 timer siden):

Nå gjorde du hele poenget da.. «du kjenner flere som har utdannelse» 🤦‍♀️😂😂 

Vel i byene har omtrent alle utdannelse. Det er ikke noe spesielt i å kjenne noen som har utdannelse 😂😂😂😂

Anonymkode: 272c2...e10

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Når man er helt uten kunnskap om livet på landet så kan man gå rundt og tro slikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...