AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #1 Skrevet 22. april 2023 En ting er å ha et trygt sted å søke tilflukt en periode, men hvor mye hjelp får man til å komme videre? Til å ordne praktiske ting, så man ikke ender opp med å dra tilbake til helvetet man kom fra, fordi man ikke klarer å stable seg på beina og gjøre alt som kreves for å starte et nytt liv? Hvor lenge kan man bli der? Kan man få hjelp til å finne et nytt sted å bo? Har man rett på noe ekstra økonomisk støtte om man sliter økonomisk pga brudd fra en voldelig partner? Bistand i forbindelse med å få solgt felles bolig når det er umulig å samarbeide med expartner, til å få det man har krav på? Kan man få sykemelding mens dette pågår, eller må man regne med en lengre periode med tapt arbeidsfortjeneste? Er det noen som har erfaring? Anonymkode: ddb93...2cf 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #2 Skrevet 22. april 2023 Du får hjelp med å bygge deg et nytt nettverk via nettverksgrupper med andre kvinner som har vært gjennom det samme, f eks kino en gang i uken eller malekveld for å få nye venner. Å ha et nettverk rundt seg er veldig viktig for å komme seg ut og starte et nytt liv. Du får hjelp med advokat til anmeldelse av volden og rådgivning om barna og evn barnevern og barnefordeling. Samt voldsalarm, besøksforbud osv Du har ikke krav på noe ekstra økonomisk støtte pga vold desverre men kan søke nav om etableringstilskudd, sosialstønad og bostøtte på lik linje med andre med dårlig økonomi og søke kommunen om startlån for vanskeligstilte om du ikke får boliglån i vanlig bank. Enslige med barn prioriteres. Du kan få hjelp med å finne ny bolig og hjelp med flyttelass ved kapasitet. Du får hjelp av voldsadvokaten med det juridiske om du trenger å bo på kode rød hemmelig adresse som ikke kan være sporbar eller registrert noe sted. Trenger du advokat i forhold til fordeling av bolig og salg kan ikke voldsadvokaten bistå gratis med dette. Fri rettshjelp gjelder kun for partnervold og anmeldelse i forbindelse med det. Du kan få sykemelding av legen din mens dette pågår. Åpen dialog er viktig. Anonymkode: e6cc6...feb 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #3 Skrevet 22. april 2023 Glemte å skrive du kan også få hjelp med støttesamtaler Samtaletilbudet og fri rettshjelp med advokat for å anmelde volden gjelder for alle. Hvor mye hjelp du får ellers med det praktiske kommer mer an på forutsetningene dine og situasjonen. Anonymkode: e6cc6...feb 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2023 #4 Skrevet 22. april 2023 En får hjelp til å finne fram i det offentlige systemet, og søke på de støtteordninger og tiltak som kan være aktuelle. Har en ikke bolig eller mulighet til å skaffe seg bolig skal kommunen bistå. Men en vil nok også få hjelp på krisesenteret til å orientere seg på leiemarkedet. Har en ikke inntekt selv, så får en hjelp til å søke sosialstønad, overgangsstønad , bostøtte og sikkert andre ting jeg ikke kommer på i farta. Trenger en sykemelding er det selvfølgelig fastlegen, kan få følge til legen om det er for vanskelig å fortelle alt selv. Om det er nødvendig avhenger jo av situasjonen en står i. Anonymkode: 217d7...380 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #5 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): En får hjelp til å finne fram i det offentlige systemet, og søke på de støtteordninger og tiltak som kan være aktuelle. Har en ikke bolig eller mulighet til å skaffe seg bolig skal kommunen bistå. Men en vil nok også få hjelp på krisesenteret til å orientere seg på leiemarkedet. Har en ikke inntekt selv, så får en hjelp til å søke sosialstønad, overgangsstønad , bostøtte og sikkert andre ting jeg ikke kommer på i farta. Trenger en sykemelding er det selvfølgelig fastlegen, kan få følge til legen om det er for vanskelig å fortelle alt selv. Om det er nødvendig avhenger jo av situasjonen en står i. Anonymkode: 217d7...380 Kan tenke meg at det er vanskelig å skulle konsentrere seg om jobb samtidig med alt det andre som må ordnes, å klare å være mentalt til stede på jobb, samtidig som det også er mye praktisk som må ordnes i arbeidstiden. Sist jeg ønsket å forlate mannen min ga jeg opp delvis fordi jeg ikke fikk sykemelding lenger. Var ikke på krisesenter, bodde hos familie en stund. Jeg trenger sykemelding til jeg har ordnet det praktiske, og så en liten stund etterpå for å hvile og komme litt til hektene, tror jeg. Jobber med barn, de fortjener at jeg er mentalt til stede. Anonymkode: ddb93...2cf
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #6 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): En får hjelp til å finne fram i det offentlige systemet, og søke på de støtteordninger og tiltak som kan være aktuelle. Har en ikke bolig eller mulighet til å skaffe seg bolig skal kommunen bistå. Men en vil nok også få hjelp på krisesenteret til å orientere seg på leiemarkedet. Har en ikke inntekt selv, så får en hjelp til å søke sosialstønad, overgangsstønad , bostøtte og sikkert andre ting jeg ikke kommer på i farta. Trenger en sykemelding er det selvfølgelig fastlegen, kan få følge til legen om det er for vanskelig å fortelle alt selv. Om det er nødvendig avhenger jo av situasjonen en står i. Anonymkode: 217d7...380 Kan man bo på krisesenteret til man finner et egnet sted å bo? Anonymkode: ddb93...2cf
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #7 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du får hjelp med å bygge deg et nytt nettverk via nettverksgrupper med andre kvinner som har vært gjennom det samme, f eks kino en gang i uken eller malekveld for å få nye venner. Å ha et nettverk rundt seg er veldig viktig for å komme seg ut og starte et nytt liv. Du får hjelp med advokat til anmeldelse av volden og rådgivning om barna og evn barnevern og barnefordeling. Samt voldsalarm, besøksforbud osv Du har ikke krav på noe ekstra økonomisk støtte pga vold desverre men kan søke nav om etableringstilskudd, sosialstønad og bostøtte på lik linje med andre med dårlig økonomi og søke kommunen om startlån for vanskeligstilte om du ikke får boliglån i vanlig bank. Enslige med barn prioriteres. Du kan få hjelp med å finne ny bolig og hjelp med flyttelass ved kapasitet. Du får hjelp av voldsadvokaten med det juridiske om du trenger å bo på kode rød hemmelig adresse som ikke kan være sporbar eller registrert noe sted. Trenger du advokat i forhold til fordeling av bolig og salg kan ikke voldsadvokaten bistå gratis med dette. Fri rettshjelp gjelder kun for partnervold og anmeldelse i forbindelse med det. Du kan få sykemelding av legen din mens dette pågår. Åpen dialog er viktig. Anonymkode: e6cc6...feb Om man ikke får ordnet med boligsalg og praktiske ting uten å selv koste en rettsak, kan det bety økonomisk ruin. Og en viktig faktor til at man kvier seg for å bryte opp, eller drar tilbake.... Anonymkode: ddb93...2cf 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2023 #8 Skrevet 23. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om man ikke får ordnet med boligsalg og praktiske ting uten å selv koste en rettsak, kan det bety økonomisk ruin. Og en viktig faktor til at man kvier seg for å bryte opp, eller drar tilbake.... Anonymkode: ddb93...2cf Det stemmer, men dette er ikke krisesenteret sitt ansvarsområde. De har begrenset med ressurser men det er et emne du definitivt bør skrive til politikerne om så de skjønner at det må settes mer ressurser inn i krisesenterne og ikke kutte i ressursene som de gjør! Ta kontakt med Jussbuss og JURK for problemstillingen, mulig de kan hjelpe deg med dette eller hvertfall gi råd Anonymkode: e6cc6...feb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå