Gå til innhold

Kan jeg flytte ut i Østmarka hvis jeg vil? F eks ved Nøklevann/Sagabråten.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bo i telt og leve i pakt med naturen. Dra på jakt og fiske. Har jeg lov til det?

Anonymkode: 9bafd...97d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men bare Max to netter på samme sted så du må gå og campe/forflytte deg. 

Anonymkode: f0cdb...063

• Liker 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Da friluftsloven kom i 1957 ble det å telte for første gang lovregulert. Som hovedregel, etter friluftslovens §9, heter det at man i utmark kan slå opp telt når det er minst 150 meter til nærmeste bebodde hus eller hytte, og oppholde seg der i inntil 2 døgn.

Anonymkode: f0cdb...063

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må også kjøpe fiskekort dersom du er over 18 år og vil fiske i Østmarka. 

Anonymkode: fae09...d7b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Marka er for alle, men vi har regler for både jakt, fiske, telt og bålbrenning. I tillegg er vinteren lang og kald her i landet, usikker på om jeg hadde satset på å bo i telt i -20 som det kan bli på natta.
La oss si du hadde fått jaktkort og klart å skyte et villt dyr. Hva skulle du gjort med det? Kan du tilberede det? Hvor skulle du lagret det kjøttet som ikke ble spist første dagen? Uten fryser vil jo dette råtne og tiltrekke seg både hunder, rovdyr og insekter ganske raskt.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er hvert år noen som gjør dette men de er som regel ikke selvforsynte med mat. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sikkert jævlig spennende å sitte ute i skauen der i et år. Men vet det er et par stykker som har bygd seg hytter der inne, på svært ukurante deler av skauen. På et sted så stygt og lite tiltalende at ingen gidder å komme forbi, og der bor de i to-tre uker om gangen. Sitter inne i den koia som er bygget inntil en svær stein, og de har båret inn en liten kamin og greier. Trygda folk, men med veldig god økonomi. 

Anonymkode: e5272...cee

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2023 den 23.11):

Du må også kjøpe fiskekort dersom du er over 18 år og vil fiske i Østmarka. 

Anonymkode: fae09...d7b

Må man det? Om man bare er der en gang hver femte år? Er det noen som sjekker og kontrollerer sånt? 

Anonymkode: 4bc9b...6b8

AnonymBruker
Skrevet
Nutz skrev (På 22.4.2023 den 23.19):

Marka er for alle, men vi har regler for både jakt, fiske, telt og bålbrenning. I tillegg er vinteren lang og kald her i landet, usikker på om jeg hadde satset på å bo i telt i -20 som det kan bli på natta.
La oss si du hadde fått jaktkort og klart å skyte et villt dyr. Hva skulle du gjort med det? Kan du tilberede det? Hvor skulle du lagret det kjøttet som ikke ble spist første dagen? Uten fryser vil jo dette råtne og tiltrekke seg både hunder, rovdyr og insekter ganske raskt.

Beste er og være hjemme, ikke gjøre noenting nytt. Bare vente på demens/kreft.

Anonymkode: 75645...696

AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg kan finne hundre historier til deg fra de siste ti årene -vet selv om mange. I utlandet, hvor dette er ulovlig eller delvis ulovlig, er det enda flere mest pga av varmen kanskje. I Norge er det jo faktisk lov, men litt tøffere på vinteren :)

Anonymkode: f8cbd...c1e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Må man det? Om man bare er der en gang hver femte år? Er det noen som sjekker og kontrollerer sånt? 

Det koster vel ikke mye, og det er greit at det finnes statistikk for å kunne følge med og drive naturvern. Må jo også ha lisens for våpen og jakt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Spiller ingen rolle hvor ofte eller sjeldent man er der. Som oftest kan man kjøpe kort for en dag, en uke eller en sesong

Jeg kjenner ikke til det området så godt, men min erfaring fra andre steder er at ja, sånt blir sjekket opp

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.4.2023 den 23.05):

Bo i telt og leve i pakt med naturen. Dra på jakt og fiske. Har jeg lov til det?

Anonymkode: 9bafd...97d

Kjør på! Men hvorfor ikke heller kjøpe seg en billig koie et sted?

Anonymkode: e37ac...9ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det koster vel ikke mye, og det er greit at det finnes statistikk for å kunne følge med og drive naturvern. Må jo også ha lisens for våpen og jakt.

Hvor får man kjøpt det da? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvor får man kjøpt det da? 

På nett… tror jeg…?

Anonymkode: 9a99c...8b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

På nett… tror jeg…?

Fiskekort 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fiskekort 

Fiskekort

Anonymkode: e37ac...9ca

Skrevet (endret)

Du kan jo, men må flytte campen annenhver dag (max to netter på samme sted), og du må ha fiskekort for fiske, jegerprøve+betalt jegeravgift  og tillatelse fra grunneier for jakt på småvilt. EDIT: så kan du kun jakte i jaktsesongen.

En kompis av meg levde slik et år (et prosjekt for en bok som aldri ble noe av såvidt jeg vet) og det var et HEL-VE-TE.

Endret av Alice123
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...