Gå til innhold

Hvis ikke denne saken viser hvordan eldreomsorgen vil kollapse uten bedre forhold for ansatte, så vet ikke jeg

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mQyQnl/to-maaneder-paa-madrass-paa-sykehus-gulvet-og-med-vekter-utenfor-doera

En 89 år gammel mann med demens har ligget 2 mnd på sykehus på en madrass på gulvet fordi kommunen ikke har plass til han. Hvorfor? De mangler helsepersonell. 

Tragisk og ufattelig. Tusener av utdannet helsepersonell er utenfor helsevesenet, de trengs sårt tilbake. Dette er bare begynnelsen på hva vi vil se hvis ikke vi utnytter den ressursen helsepersonell utenfor helsevesenet er. Da må man ga bedre lønns og arbeidsforhold

I mellomtiden burde kommunen pålegges å kjøpe tjenester av annen kommune, for dette er jo bare helt grotesk 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt grusomt! Han er garantert ikke den eneste heller, og flere slike skjebner skal det bli. 

Jeg ser ingen løsning på utfordringene i helsesektoren. Mer bruk av velferdsteknologi hjelper bare til en viss grad. Til syvende og sist trengs trente hender og omsorg, noe de umulig kan rekruttere i dagens marked. Da må de importere helsepersonell fra utlandet som en middels dårlig løsning.

Selv har jeg gått kraftig opp i lønn ved å bytte til en 8-16 jobb. Å gå tilbake til helse betyr lavere lønn, dårligere arbeidsforhold med mer stress og dårlig samvittighet, jobb i helger og på røde dager, osv. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Bare begynnelsen dette. Kommunen kan ikke trylle frem folk. 

• Liker 1
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
Bacteria skrev (22 timer siden):

Men det er også mer enn bare mangel på folk, det handler om å behandle de folkene som jobber med respekt og tillit for at de, vi, skal bli værende. Jeg hører om det igjen og igjen blant mine vikar-kollegaer, at det er en del ledelsesproblemer rundt omkring. Vi bemanningsykepleiere blir i det minste i yrket, men det er jo også en flukt av dem som ser at det er mange dårlige miljøer rundt omkring.

Gjest Albbas
Skrevet
On 4/22/2023 at 10:15 PM, Topsi said:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mQyQnl/to-maaneder-paa-madrass-paa-sykehus-gulvet-og-med-vekter-utenfor-doera

En 89 år gammel mann med demens har ligget 2 mnd på sykehus på en madrass på gulvet fordi kommunen ikke har plass til han. Hvorfor? De mangler helsepersonell. 

Tragisk og ufattelig. Tusener av utdannet helsepersonell er utenfor helsevesenet, de trengs sårt tilbake. Dette er bare begynnelsen på hva vi vil se hvis ikke vi utnytter den ressursen helsepersonell utenfor helsevesenet er. Da må man ga bedre lønns og arbeidsforhold

I mellomtiden burde kommunen pålegges å kjøpe tjenester av annen kommune, for dette er jo bare helt grotesk 

Korttidsplasser er vanskelig å kjøpe av andre kommuner fordi kommunene trenger de selv. Og hvis en kommune sliter med å få tak i helsepersonell sliter jo garantert nabokommunen også. Nesten alle kommuner sliter. Da nytter det ikke å kjøpe tjenestene av hverandre i stedet. 

Skrevet (endret)

Dårlig bemanning blir som en ond spiral med flere sykemeldinger, dårligere arbeidsmiljø og frafall av helsepersonell. Dette er selvsagt ikke enkelt å ordne, men det er helt klart både et økonomisk og et ledelse problem. Hvis det dag etter dag er underbemanning, så bygger man ikke akkuratt opp yrket. Det blir ikke mer attraktivt å begynne å jobbe innen helse.

Endret av frivis
  • Nyttig 1
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet

Det står i Aftenposten at Harstad kommune fikk hjelp til å løse denne vonde situasjonen med bemanningssykepleiere. Bra at kommunen skjønte de kunne finne en løsning som var til alles beste. 

Skrevet
Bacteria skrev (På 23.4.2023 den 22.40):

Dette er ikke begynnelsen. Slike skjebner i eldreomsorgen har eksistert i mange tiår for de som har fulgt med. Eller har vært bekjent eller pårørende.

• Liker 1
Gjest Albbas
Skrevet
14 hours ago, Vikarsykepleier said:

Det står i Aftenposten at Harstad kommune fikk hjelp til å løse denne vonde situasjonen med bemanningssykepleiere. Bra at kommunen skjønte de kunne finne en løsning som var til alles beste. 

Det er ikke en bærekraftige løsning, det er en spinndyr løsning som på sikt kan knekke økonomien fullstendig, med mindre folk flest skal begynne å skatte mer (for til syvende og sist er det skattepengene våre som finansierer kommunene). Det beste er selvfølgelig om kommunen selv kan lønne sykepleierne uten et fordyrende mellomledd. 

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
Albbas skrev (12 minutter siden):

Det er ikke en bærekraftige løsning, det er en spinndyr løsning som på sikt kan knekke økonomien fullstendig, med mindre folk flest skal begynne å skatte mer (for til syvende og sist er det skattepengene våre som finansierer kommunene). Det beste er selvfølgelig om kommunen selv kan lønne sykepleierne uten et fordyrende mellomledd. 

Jeg har bedt NSF om et detaljert regnskap på dette, men er så langt ikke blitt hørt. Grunnen til at jeg ønsker å diskutere tallene er en kritisk tanke om at hvis 130 000 sykepleiere skal få en lønnsøkelse på - la oss ta et tall - 50 000 blir det ekstremt dyrt. Av de samme 130 000 er sykmeldingene ca 10 %. Blant mine bemanningskollegaer fins det ikke tall, men min observasjon er omtrent 1-2 %. Og det et litt mye. Kommunene sparer voldsomme utgifter både på å holde pensjonsutgifter og arbeidsgiveravgifter nede, i tillegg til å holde antallet bemannet nede på lavest mulig antall. I tillegg til alt dette, så vil det alltid være behov for vikarer, og vi dom reiser rundt er både dyktige, fleksible og så få at selv om lønn ser voldsomt ut, så glemmer mange at det også inneholder lege- og helsefagarbeiderlønning. Med andre ord, det er veldig gode grunnet for å få et regnskap som speilet virkeligheten, ikke deler av den. 

Gjest Albbas
Skrevet
18 minutter siden, Vikarsykepleier said:

Jeg har bedt NSF om et detaljert regnskap på dette, men er så langt ikke blitt hørt. Grunnen til at jeg ønsker å diskutere tallene er en kritisk tanke om at hvis 130 000 sykepleiere skal få en lønnsøkelse på - la oss ta et tall - 50 000 blir det ekstremt dyrt. Av de samme 130 000 er sykmeldingene ca 10 %. Blant mine bemanningskollegaer fins det ikke tall, men min observasjon er omtrent 1-2 %. Og det et litt mye. Kommunene sparer voldsomme utgifter både på å holde pensjonsutgifter og arbeidsgiveravgifter nede, i tillegg til å holde antallet bemannet nede på lavest mulig antall. I tillegg til alt dette, så vil det alltid være behov for vikarer, og vi dom reiser rundt er både dyktige, fleksible og så få at selv om lønn ser voldsomt ut, så glemmer mange at det også inneholder lege- og helsefagarbeiderlønning. Med andre ord, det er veldig gode grunnet for å få et regnskap som speilet virkeligheten, ikke deler av den. 

Jeg sitter på tallgrunnlaget for min virksomhet, og jo, det er dyrt. Det er en nødløsning som spiser oss opp økonomisk, men det må selvfølgelig til når folk MÅ ha tjenester. Vi kan lønne 2-3 sykepleiere for prisen av én som er innleid. 

Vi sparer ikke arbeidsgiveravgift og pensjon, vi faktureres jo for hele timekostnaden inkludert sosiale kostnader, overhead og profitt. De dyreste timene er 1800 kr for ÉN time. Da får vi gjerne en sykepleier som ikke snakker norsk en gang, og som ikke kjenner rutinene eller er interessert i å lære seg rutinene. Kvalitet er overhodet ikke det som kjennetegner vikarene fra byrå. 

Dette er så klart kun våre erfaringer, men vår erfaring er helt tydelig - vikarbyrå er svindyrt og man leverer en dårligere tjeneste. Etterhvert sier de fast ansatte opp fordi de er lei av å jobbe med vikarer som gjør en dårlig jobb, og behovet for vikarer blir enda større. En svært ond sirkel. Noen av de forsvinner inn i vikarbyrå og kan leies tilbake for trippel pris. Kommunene har et godt "race to the bottom" på gang. 

Kostnaden må til syvende og sist dekkes med høyere inntekter. For en kommunes del betyr det helt konkret økt eiendomsskatt, frem til staten innser at skattenivået må opp for å dekke kostnaden som følger med en eldre befolkning og færre i arbeid. 

Vikarbyrå er gode løsninger når det er nød eller man er i en overgangsfase. Problemet er at mange kommuner og sykehus er helt avhengig av disse i langvarig drift fordi markedet er rensket for sykepleiere. Det er ikke bærekraftig over tid. 

Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
Albbas skrev (7 timer siden):

Jeg sitter på tallgrunnlaget for min virksomhet, og jo, det er dyrt. Det er en nødløsning som spiser oss opp økonomisk, men det må selvfølgelig til når folk MÅ ha tjenester. Vi kan lønne 2-3 sykepleiere for prisen av én som er innleid. 

Det er et falsk argument. Det er ikke mulig både å være for å gi faste sykepleiere bedre lønn og samtidig argumentere for at en utgift skal sammenlignes med aktuelt lønnsnivå som alle mener er for dårlig.

Sitat

Vi sparer ikke arbeidsgiveravgift og pensjon, vi faktureres jo for hele timekostnaden inkludert sosiale kostnader, overhead og profitt. De dyreste timene er 1800 kr for ÉN time.

En fast ansatt har pensjon fra kommunene over flere tiår, en vikar blir betalt en engangssum. Og du overså at jeg også nevnte sosiale utgifter, les de høye sykdomspengeutbetalingene som preger det offentlige, og som ikke på samme måte preger det private. Jeg innrømmer jeg er anekdotisk, det kan være at vi som velger å bli bemanningsvikarer i utgangspunktet er friskere enn de faste, men igjen, et regnskap hadde gjort seg. 

Sitat

Dette er så klart kun våre erfaringer, men vår erfaring er helt tydelig - vikarbyrå er svindyrt og man leverer en dårligere tjeneste. Etterhvert sier de fast ansatte opp fordi de er lei av å jobbe med vikarer som gjør en dårlig jobb, og behovet for vikarer blir enda større. En svært ond sirkel. Noen av de forsvinner inn i vikarbyrå og kan leies tilbake for trippel pris. Kommunene har et godt "race to the bottom" på gang. 

Jeg kjenner ikke igjen det du sier med at vikarene som leveres rundt omkring er dårligere enn de faste. Jeg tenker at det fins gode og dårlige egg overalt. Jeg har selv jobbet mye med spanske, portugisiske, svenske og danske sykepleiere, og min erfaring er at de har en mye sterkere utdannelse og er tryggere i yrkesutøvelsen sin enn mange norske jeg har jobbet med. Det er alltid de beste som drar, er min mening om saken.

Vi blir anekdotiske på dette området begge to.

En sykepleier er en utgift uansett om hen leverer dårlig eller bra tjeneste; har noen tallfestet noe sted om en bemanningsvikar er i den ene eller andre enden av skalaen, eller er det basert på synsing? Litt utenfor debatten, men også et godt tema for et helhetlig regnskap, syns jeg

Sitat

Kostnaden må til syvende og sist dekkes med høyere inntekter. For en kommunes del betyr det helt konkret økt eiendomsskatt, frem til staten innser at skattenivået må opp for å dekke kostnaden som følger med en eldre befolkning og færre i arbeid. 

Som nevnt, det vil bli dyrere uansett å ha sykepleiere i jobb framover fordi vi forventer og krever høyere lønn. Som bemanningssykepleier tjener jeg veldig mye bedre enn som fast i tillegg til at jeg blir i yrket fordi jeg er kommet i den posisjonen at jeg blir mer fornøyd - jeg har fått høyere lønn enn om jeg jobbet i det offentlige. Oppsummert, jeg er en veldig fornøyd sykepleier som håper å kunne få være en utgift for Norge til langt over 67.

Sitat

Vikarbyrå er gode løsninger når det er nød eller man er i en overgangsfase. Problemet er at mange kommuner og sykehus er helt avhengig av disse i langvarig drift fordi markedet er rensket for sykepleiere. Det er ikke bærekraftig over tid. 

Det er selvfølgelig dyrest å betale for meg, jeg produserer ingenting og er bare et minus i det store regnskapet, og alternativet for meg ville vært å slutte som sykepleier. Dét vil være det absolutt rimeligste alternativet, er det 63 % man får av tidligere lønn hvis man går ut av jobb og inn i sykmelding eller pensjon eller AAP? 

Jeg kan absolutt være med deg og diskutere om vi trenger mellomleddet av bemanningsbyråene, men sammenlignet med det enorme kremlaget av ledere og direktører i det offentlige helsevesenet må i så fall også være en del av regnestykket. Jeg ønsker meg virkelig et regnskap, ikke bare løse utsagn basert på tro og cherry picking.

Gjest Albbas
Skrevet
8 hours ago, Vikarsykepleier said:

Det er et falsk argument. Det er ikke mulig både å være for å gi faste sykepleiere bedre lønn og samtidig argumentere for at en utgift skal sammenlignes med aktuelt lønnsnivå som alle mener er for dårlig.

En fast ansatt har pensjon fra kommunene over flere tiår, en vikar blir betalt en engangssum. Og du overså at jeg også nevnte sosiale utgifter, les de høye sykdomspengeutbetalingene som preger det offentlige, og som ikke på samme måte preger det private. Jeg innrømmer jeg er anekdotisk, det kan være at vi som velger å bli bemanningsvikarer i utgangspunktet er friskere enn de faste, men igjen, et regnskap hadde gjort seg. 

Jeg kjenner ikke igjen det du sier med at vikarene som leveres rundt omkring er dårligere enn de faste. Jeg tenker at det fins gode og dårlige egg overalt. Jeg har selv jobbet mye med spanske, portugisiske, svenske og danske sykepleiere, og min erfaring er at de har en mye sterkere utdannelse og er tryggere i yrkesutøvelsen sin enn mange norske jeg har jobbet med. Det er alltid de beste som drar, er min mening om saken.

Vi blir anekdotiske på dette området begge to.

En sykepleier er en utgift uansett om hen leverer dårlig eller bra tjeneste; har noen tallfestet noe sted om en bemanningsvikar er i den ene eller andre enden av skalaen, eller er det basert på synsing? Litt utenfor debatten, men også et godt tema for et helhetlig regnskap, syns jeg

Som nevnt, det vil bli dyrere uansett å ha sykepleiere i jobb framover fordi vi forventer og krever høyere lønn. Som bemanningssykepleier tjener jeg veldig mye bedre enn som fast i tillegg til at jeg blir i yrket fordi jeg er kommet i den posisjonen at jeg blir mer fornøyd - jeg har fått høyere lønn enn om jeg jobbet i det offentlige. Oppsummert, jeg er en veldig fornøyd sykepleier som håper å kunne få være en utgift for Norge til langt over 67.

Det er selvfølgelig dyrest å betale for meg, jeg produserer ingenting og er bare et minus i det store regnskapet, og alternativet for meg ville vært å slutte som sykepleier. Dét vil være det absolutt rimeligste alternativet, er det 63 % man får av tidligere lønn hvis man går ut av jobb og inn i sykmelding eller pensjon eller AAP? 

Jeg kan absolutt være med deg og diskutere om vi trenger mellomleddet av bemanningsbyråene, men sammenlignet med det enorme kremlaget av ledere og direktører i det offentlige helsevesenet må i så fall også være en del av regnestykket. Jeg ønsker meg virkelig et regnskap, ikke bare løse utsagn basert på tro og cherry picking.

Det er ikke et argument at vi kan lønne 2-3 sykepleiere for prisen av én innleid, det er faktum. Det betyr at vikarbyrået fakturerer oss 2-3 ganger timeprisen av våre egne sykepleiere. Da vil vi gjerne heller ansette 2 sykepleiere enn å leie inn én, men vi får jo ikke tak i de to sykepleierne da, for det er ikke nok sykepleiere på det norske markedet. Det er det underliggende problemet her. 

Jeg er fullstendig uenig i at det er et kremlag av ledere i kommunalt helsevesen. Tvert imot er ledertettetheten mye lavere enn i det private, og det fører til at lederne ikke har sjans til å gjennomføre medarbeidersamtaler med alle sine ansatte, bare er på hvert lokale én gang i uken, ikke er synlig for sine ansatte, og bruker mesteparten av sin arbeidstid til å ringe etter (tamtamtaaa) vikarer. 

Det er helt klart at vi begge blir anekdotiske, men i min region er lederne enige om at vikarbyråene leverer dårligere kvalitet enn de fast ansatte. Det er ikke fordi det er noe galt med kompetansen til sykepleierne, de er garantert dyktige, men når de ikke har en lojalitet til arbeidsplassen, ikke kan språket, ikke blir en del av kulturen fordi de snart skal videre, så går kvaliteten ned. Det gir alvorlige konsekvenser for demente Martha å ikke kunne kommunisere med sin pleier. Jeg har selv vært vikar i et byrå i en helt annen bransje. Selve den faglige jobben jeg gjorde var god, men det er klart jeg ikke ble kjent med verken lokaler, kunder eller kolleger på en god måte når jeg stadig skiftet arbeidsplass. 

Sykefraværet kan heller ikke sammenlignes, det er jo vikarbyråets art at de med langtidsplager ikke melder seg som vikarer. Men det offentlige må selvfølgelig ta ansvar for å også la gravide Mia ha jobb, eller Jenny på 67 som ennå ikke vil pensjonere seg men har vond rygg. Og paradoksalt nok øker tilstedeværelsen av vikarer sykefraværet blant de fast ansatte. Korttidsfraværet er ikke så høyt, det er langtidsfraværet som er problematisk. 

De sosiale kostnadene forsvinner ikke gjennom vikarbyrå, vikarbyrået betaler dem ut og kommunen belastes for dette gjennom timeprisen. Du må huske at kommunen får én faktura fra bemanningsbyrået for alle vikarer som er levert i en periode, der kommer timeprisen frem inkludert en påslag for AGA, pensjon, overhead og profitt. Hva den enkelte vikar får utbetalt fra sitt byrå vet vi ingenting om. Det er sikkert mange forskjellig måter dette faktureres på. Det er mange ulike byråer der ute, og av og til sliter de også med å ha nok folk så vi må ty til de uten rammeavtale som er enda dyrere. 

Skrevet

Alt dette løses når den faste bemanningen blir tilstrekkelig antall. Ser mange sykemelder seg pga utbrenthet av å jobbe med for lite personal eller alene med praksis/lærlinger som enda ikke teller som 1. Dette har skjedd så mange ganger at det er bare spørsmål om tid før de mister flere dyktige faste ansatte. Hva skjer da, jo da må de leie inn fra vikarbyrå til 3 ganger prisen. Fin bruk av penger det! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...