Gå til innhold

Min veninne skjuler sin lykke for meg

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun har alltid vært nøytral og aldri delt de gode ting om sin familie med meg.

Jeg klarte å få ut av henne at hun har en teori eller overbevisning om hvis andre folk får vite om hennes lykke , så kan deres sjalusi føre til at alt det gode hun har vil forvitre.

Jeg trodde jeg var hennes besteveninne. Nå vet jeg det er årsaken til at hun poster ingen ting i sosiale media. Hun har topp og kul mann og barn, hun forteller ingenting om de kule tingene de gjør. Hun poster aldri bilder av det fine huset sitt eller fra ferier.

Jeg føler meg dum. Jeg poster mye i sosiale media.  

Det at hun tror jeg kan bli sjalu, er veldig skuffende. Jeg føler meg lurt. 

Verdt å ha slik veninne?

Anonymkode: 3ffcf...d70

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Verdt å ha slik veninne?

Dere er forskjellige. Er det så utrolig vanskelig for deg å akseptere? Spesielt. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg klarte å få ut av henne at hun har en teori eller overbevisning om hvis andre folk får vite om hennes lykke , så kan deres sjalusi føre til at alt det gode hun har vil forvitre.

Jeg trodde jeg var hennes besteveninne. Nå vet jeg det er årsaken til at hun poster ingen ting i sosiale media. Hun har topp og kul mann og barn, hun forteller ingenting om de kule tingene de gjør. Hun poster aldri bilder av det fine huset sitt eller fra ferier.

Verdt å ha slik veninne?

Skjønner henne godt.. å dele lykke kan gjøre andre sjalu og bitter..

det har jeg lest om tusen ganger her inne. Folk svarer: hold det for det selv, ikke gni det inn hos andre.. tenk hvor såret de blir. Slike svar florerer det av her inne.. 

så da blir det vel slik da.. 

ikke sikkert din venninne har så stort behov for å «skryte» ? 
Jeg har også nytt og flott hus, mann og barn, god jobb, økonomi, venner og familie. 
Men jeg deler ikke på sosiale medier og skryter av hvor bra jeg har det til andre.. jeg har rett og slett ikke behov for det. Det er ikke viktig for meg. De som kjenner meg de kjenner meg, resten har jeg ikke behov for å imponere 

Anonymkode: b1fc3...584

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle har et behov for å dele livet sitt med resten av verden

Anonymkode: f9322...5bf

• Liker 1
Skrevet

Hva faen er det for en "venninne" som ikke kan dele de gode tingene i livet sitt med deg? Jeg skjønner godt at du føler deg lurt og føler deg dum nå. Det er helt for jævlig å ha en sånn person i livet ditt som tror at du kommer til å bli sjalu på henne hvis hun deler de fine tingene i livet sitt med deg.

Jeg mener, hallo? Er det ikke nettopp det venninner skal gjøre? Støtte og feire hverandres suksesser og glede? Jeg blir så forbanna når jeg hører om sånne folk som ikke kan være åpne og ærlige med de som står dem nær.

Og for hva? For å unngå at du skal bli sjalu? Det er så teit og egoistisk. Hvis hun virkelig var din bestevenninne, ville hun ikke tenkt på deg på den måten. Hun ville vært glad for å dele alt det fine i livet sitt med deg.

Jeg synes ikke det er verdt å ha en sånn venninne i livet ditt. Du fortjener noen som kan være åpne og ærlige med deg, og som ikke er redde for å vise frem det gode i livet sitt. Ikke la henne få deg til å føle deg mindreverdig eller sjalu. Du er like mye verdt som henne, uansett hvor mye eller lite du har i livet ditt.

AnonymBruker
Skrevet

Heller en nøytral vennine som deler lite, enn en vennine som poster mye i sosiale medier. Jeg er fornøyd med livet mitt jeg også, men har da ikke noe behov for å skryte over hvor bra jeg har det, eller dele ting på sosiale medier. Kanskje du har godt av å logge av sosiale medier for en stund? Lykken må du finne i deg selv.

Nå skal det sies at jeg verken har Facebook, Instagram, Tik Tok etc. Holder kontakten med venner over sms og Snapchat. Men det kan godt gå 2 måneder før jeg åpner eller sender en snap. Deler jo selvsagt noe når jeg er på besøk hos venner, men har som sagt ikke noe behov for å fremheve min egen tilfreds med livet på sosiale medier.

Men du kan også se det ifra en annen side: Mulig din vennine skjermer deg, hvis hun oppnår ting du føler at du ikke gjør, eller har mulighet til. Jeg ville ikke delt om at jeg har vært på den ferien, kjøpt nye ting etc - hvis jeg visste at min vennine ikke hadde de samme mulighetene. Det kan ligge en god intensjon bak det. Og ja, det kan oppstå en viss sjalusi hvis forskjellene er store. Selvsagt så unner man venner å ha det godt, men ikke alle klarer å se at venner opplever kule ting.

Anonymkode: 51ce1...61f

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rebecca30 skrev (29 minutter siden):

Hva faen er det for en "venninne" som ikke kan dele de gode tingene i livet sitt med deg? Jeg skjønner godt at du føler deg lurt og føler deg dum nå. Det er helt for jævlig å ha en sånn person i livet ditt som tror at du kommer til å bli sjalu på henne hvis hun deler de fine tingene i livet sitt med deg.

Jeg mener, hallo? Er det ikke nettopp det venninner skal gjøre? Støtte og feire hverandres suksesser og glede? Jeg blir så forbanna når jeg hører om sånne folk som ikke kan være åpne og ærlige med de som står dem nær.

Og for hva? For å unngå at du skal bli sjalu? Det er så teit og egoistisk. Hvis hun virkelig var din bestevenninne, ville hun ikke tenkt på deg på den måten. Hun ville vært glad for å dele alt det fine i livet sitt med deg.

Jeg synes ikke det er verdt å ha en sånn venninne i livet ditt. Du fortjener noen som kan være åpne og ærlige med deg, og som ikke er redde for å vise frem det gode i livet sitt. Ikke la henne få deg til å føle deg mindreverdig eller sjalu. Du er like mye verdt som henne, uansett hvor mye eller lite du har i livet ditt.

Fin ironi 🤣

Anonymkode: ab4f3...d33

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Verdt å ha slik veninne?

Jeg forstår henne godt. Hun bare beskytter seg selv fordi hun er følsom. Kanskje du kan fortelle henne at du ikke vil bli sjalu, men at du liker å høre om andre folks lykke?

Jeg heller vil ikke dele mine positiv opplevelser eller min lykke. Jeg har opplevd altfor ofte at andre blir sure, sjalu, misunnelige eller sinte, og da faller jeg langt ned. 

Da er det bedre å ha sin lykke og sine gode opplevelser ifred. 

Det jeg deler med venner er gode opplevelser og minner som vi har sammen, og interessante ting vi begge kan prate om. 

Jeg kan kanskje fortelle om ting som har skjedd, men det er alt. 

Noen er mer følsomme enn andre. Noen liker at andre blir sjalu. Venninnen din liker ikke at andre blir sjalu og beskytter seg selv. Ikke ta det personlig. 

Anonymkode: b8580...fc2

AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Hvis hun ikke deler det på face, så er det minst 3 billioner andre hun skjuler sin lykke for. Meg inkludert.  

Men enig i at det er litt lite til venninne du har hvis du ikke vet noe som helst om livet hennes. Vet du noe om de dårlige tingene i livet hennes, da? 

Anonymkode: 00c32...620

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir matt av alle som skal dele sine perfekte liv i sosiale media. De som deler mest er gjerne de som sliter mest, er min erfaring. Vær glad for at din venninne ikke er slik, men er trygg i seg selv og ikke har behov for å flashe/skryte.

Anonymkode: 94f02...4e1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle har et like stort behov for å dele alt mulig i sosiale medier. 

Jeg selv deler tilnærmet ingenting i sosiale media. Kun de som faktisk kjenner meg og tilbringer tid med meg vet ting om livet mitt. Graviditeter, fødsler, bryllup, ferier etc. 

Har ingenting med sjalusi eller noe å gjøre, men jeg er en privat person, og ønsker ikke å dele alt med alle. 

Anonymkode: bd8a2...f5c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ei tante som gjør det samme mot meg. Hennes barnebarn har lykkes bra og fått flotte jobber mens mine barn sliter med ulike utfordringer de sliter en god del med ulike ting de ikke kan noe for.

Når hun bevisst unnlater å fortelle om barnebarnets prestasjoner opplever jeg at hun forlengst har plassert meg og mine i en bås for vanskeligstilte.Så lar jeg også være å fortelle henne noe som helst og dermed øker avstanden mer enn den hadde trengt.

Denne adferden er ikke begynt nå den begynte da jeg var et spebarn.Når man konsekvent  blir behandlet slik oppigjennom så blir det et mønster.Man blir plassert i en rolle om man vil eller ikke.Noen snakker sammen mens andre blir holdt utenom.De trenger en slik person for å tro godt om seg selv og at andre kan definere dem som enere.

Uansett hva jeg foretar meg endres ikke handlingsrommet derfor har jeg lært meg å ikke fortelle dem så mye.

Å unnlate å formidle noe så essensielt det er virkelig forkastelig og sier all verden om dem. Og jeg tenker at de er litt dumme og enkle i og med at de undervurderer meg så til de grader.

Anonymkode: d3a12...4ec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...