Gå til innhold

Er det vanlig at 10 åringer er urolige/ukonsentrert?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en 10 åring som fram til fullført 4.kl har klart å følge med , gjennomføre oppgaver,  ta i mot beskjeder etc. Dette skoleåre merker vi at oppgaver blir brutt midt i(da h*n bare må noe), at om h*n ser et program som var ønsket, plutselig kan gå å gjøre noe annet for så å komme tilbake. Spill (spiller roblox), og lekser går bra, leverer i tide og lærer er fornøyd.

Er det normalt at 5.klassinger blir mere ukonsentrert og dietten, eller bør vi kontakte ppt for mistanke om ADHD? Barnet er under kartlegging for mistanke om dysleksi.  

Anonymkode: 118c2...704

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utredning for ADHD ligger til spesialisthelsetjenestens mandat. Ikke PPT. 

Anonymkode: 5d9d5...126

Skrevet

Tror det er helt vanlig jeg,spes blant gutter. Min er iallfall sånn😅

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en unge som er blitt skjermavhengig. 

Anonymkode: ec48a...3c4

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Uff, skal dere prøve å finne en diagnose for dette barnet også. Stakkars barn :snapoutofit:

Anonymkode: fdb35...1d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker ikke umiddelbart på adhd når det ikke har vært noe problem for han å følge med på skolen, sitte ved pulten, ta imot beskjeder osv tidligere og dere  ikke har merket noe før nå etter 5 år på skolen. Men hvis det er sånn at han kanskje har dysleksi, er det ikke unaturlig at han tar mange pauser fordi det krever mye mer av han enn for barn uten dysleksi å lese en tekst. At noe er krevende kan også oppleves som slitsomt og kjedelig, slik at han rømmer litt unna ved å ta seg pauser. Men uavhengig av diagnose er det helt vanlig at motivasjonen og studieteknikken varierer gjennom skolegangen. 

Anonymkode: 4fb46...3f7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Utredning for ADHD ligger til spesialisthelsetjenestens mandat. Ikke PPT. 

Anonymkode: 5d9d5...126

Man blir ikke tatt inn på bup før ppt har vært inne først og tatt noen tester og har hjort en vurdering om barnet trenger videre utredning… 

men ja, helt vanlig.. mer vanlig enn uvanlig at 10 åringer er ukonsentrert

Anonymkode: a6281...601

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på flere faktorer. Hvor mange timer skjermbruk vil du si at han har per uke?

Anonymkode: e6dcf...560

• Liker 2
Skrevet

Det er jo normalt med en preteen periode, så om det ikke har vart lenge så kan det jo bare være at han har fått en forsmak på de hormonene og den rastløsheten som kan komme. 

Om det ikke har vært noen tegn overhode til urolighet og ukonsentrasjon før så vil det neppe være noe diagnose bak. En vil i hvertfall ha fått små glimt av det tidligere.

Får han nok søvn, nok vitaminer, nok tid uten mobil/skjerm tilgjengelig....

AnonymBruker
Skrevet

Hadde det vært ADHD så hadde dere sett vanskene tidligere. Klart spill og TV er gøyere enn lekser. Kan være mange grunner til at barnet er ukonsentrert. Spiser barnet godt? Sover bra? Har det greit på skolen? Har de endret hvordan undervisningen er? Mer strengt tidligere, f.eks? Har barnet noen å være med på skolen? Kan det hende at barnet ikke trives der? Mobbing? Ny lærer?

Anonymkode: c710a...6e4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det kommer an på flere faktorer. Hvor mange timer skjermbruk vil du si at han har per uke?

30 min pr dag utenom skole/lekser. Har ikke smart tlf, kan kun ringe/sende sms med den. Brukes kun til det.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hadde det vært ADHD så hadde dere sett vanskene tidligere. Klart spill og TV er gøyere enn lekser. Kan være mange grunner til at barnet er ukonsentrert. Spiser barnet godt? Sover bra? Har det greit på skolen? Har de endret hvordan undervisningen er? Mer strengt tidligere, f.eks? Har barnet noen å være med på skolen? Kan det hende at barnet ikke trives der? Mobbing? Ny lærer?

Anonymkode: c710a...6e4

Barnet har god apetitt, sover ca 9.5 t hver natt, ingen endring pp undervisning (samme lærer siden 4.klasse), har flere å være med på skolen og på fritiden , trives godt (både etter eget utsagn og etter hva lærer sa på siste utv.samtale forrige uke). Har ikke fått noen signaler ifht mobbing, men skal følge litt ekstra med..

AnonymBruker
Skrevet
Mt3 skrev (8 timer siden):

Det er jo normalt med en preteen periode, så om det ikke har vart lenge så kan det jo bare være at han har fått en forsmak på de hormonene og den rastløsheten som kan komme. 

Om det ikke har vært noen tegn overhode til urolighet og ukonsentrasjon før så vil det neppe være noe diagnose bak. En vil i hvertfall ha fått små glimt av det tidligere.

Får han nok søvn, nok vitaminer, nok tid uten mobil/skjerm tilgjengelig....

Sover ca 9.5 t hver natt, ingen vit mangel (sjekket hos lege forrige uke da barnet tok blodprøver for noe annet,) kun 30 min skjerm daglig utenom skole og lekser.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

30 min pr dag utenom skole/lekser. Har ikke smart tlf, kan kun ringe/sende sms med den. Brukes kun til det.  

Da er det ikke skjermavhengighet, som er mer utbredt enn man skulle tro i dag. Jeg ville bare fulgt ekstra godt med, og kanskje hatt litt ekstra alenetid sammen, hvor dere foreldre heller ikke er på skjerm (inkluderer også TV). Ekstra trygghet og nærhet er aldri feil når barn går gjennom slike perioder.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da er det ikke skjermavhengighet, som er mer utbredt enn man skulle tro i dag. Jeg ville bare fulgt ekstra godt med, og kanskje hatt litt ekstra alenetid sammen, hvor dere foreldre heller ikke er på skjerm (inkluderer også TV). Ekstra trygghet og nærhet er aldri feil når barn går gjennom slike perioder.

Vi voksne har skjermforbud til etter leggetid, hatt siden barnet ble født. Vi følger med.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...