Gå til innhold

Brundtland, en kjeltring eller en landsmoder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

VIrker som debatten angående Gro`s ettermæle blir mer og mer intenst for hver dag som går. Hver gang jeg leser en artikkel om henne er det masse kommentarer at hun en landssviker og kjeltring. Har også opplevd folk nevne det i offentligheten.

Hva tenker du?

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjeltring (Vi er i ferd med og miste kontrollen på hva folk blir fortalt) 

• Liker 8
Skrevet

Vidkun Quisling var en landssviker. En person som omtaler vår tidligere statsminister som landssviker, er med såpass stor sannsynlighet en eller annen form for ekstremist, at vedkommende kan trygt ignoreres. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Enhver som har vært i toppolitikken i så mange år, vil uunngåelig ha noen kontroverser, tvilsomme avgjørelser og svin på skogen, uansett hvor gode intensjoner de har (og hvor mange og hvor alvorlige de er, kommer også an på øyet som ser og ståstedet som dømmer). Det er et godt stykke derfra til å være kjeltring og landssviker, som er ord som sjelden brukes av seriøse kritikere og debattanter.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Skal ikke uttale meg om hun er kjeltring, men hun er i hvert fall ingen landsmoder.  Har aldri vært det og kommer aldri til å bli det.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Hun er Landsmoder med stor L! 

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Gjest StinkySocks
Skrevet
tirben skrev (43 minutter siden):

Hun er Landsmoder med stor L! 

Hvorfor mener du det? 

Skrevet

Hvilke kontroverser er det snakk om her? Har jeg ikke fått med meg. 

• Liker 3
Skrevet

Utvilsomt en landssviker. Hun solgte landets styre til EU til tross for folkets nei, og på tross av grunnloven. Noe vi i dag ser konsekvensene av med energipriser, ol.

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
StinkySocks skrev (10 timer siden):

Hvorfor mener du det? 

Hun  går inn i historien som kvinneforkjemper og miljøforkjemper. Hun var en handlekraftig og pragmatisk statsminister som aldri stilte kabinettspørsmål og som var opptatt av å få gjennomført regjeringens politikk ved å søke kompromisser.  Hun moderniserte den norske politikken, og hun var en foregangsstatsminister som valgte etter datiden unormalt mange kvinnelige statsråder. Husk at hun var Norges første kvinnelige statsminister, og det var ikke bare enkelt for kvinner i politikken den gang. 

Hun var lege og ønsket å bli politiker fordi hun brant for abortsaken. 

Hun ville ha Norge inn i EU, men tapte det valget. Hun greide likevel å få i stand en avtale slik at vi kunne delta i EUs handel, EØS. 

Endret av tirben
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
2002_Kristian skrev (3 timer siden):

VIrker som debatten angående Gro`s ettermæle blir mer og mer intenst for hver dag som går. Hver gang jeg leser en artikkel om henne er det masse kommentarer at hun en landssviker og kjeltring. Har også opplevd folk nevne det i offentligheten.

Hva tenker du?

Dårlig politiker.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, LeveMannen said:

Utvilsomt en landssviker. Hun solgte landets styre til EU til tross for folkets nei, og på tross av grunnloven. Noe vi i dag ser konsekvensene av med energipriser, ol.

Lykke til uten tilgang til EU’s indre marked. Dere vet ikke hva dere snakker om, og det er skummelt at vi har partier som SP og Rødt som vil ut av EØS. 

• Liker 2
Skrevet

Ikke landssviker, men ikke landsmoder heller. Hun gjorde mye for kvinners rettigheter, men i mine øyne har hun ansvaret for i praksis ignorere folkets Nei til EU. Det hun gjorde var å få oss inn i EU men uten stemmerett gjennom EØS. Det skulle vært mulig å drive handel med EU uten å måtte innføre alle regler og forskrifter for andre områder (frihet til å bosette seg fritt, Schengen, og ja, strømmen).

• Liker 11
Skrevet

Ho kuppa Arbeidarpartiet og gjorde det til ein blåkopi av Høgre. No vinn pengefolket same kva parti me røystar på.

• Liker 6
Skrevet

Ekstremhøyre demoniserer henne, til tross for at hun (dessverre) flyttet Ap langt til høyre.
Av de løgner de produserer er myten om hvordan Norge inngikk EØS-avtalen. Som om det var noe Brundtland hadde funnet på. Det var bare SV og Sp som var samla imot å ratifisere EØS-avtalen. Det var 2/3 flertall i Stortinget, og det er høyresiden som er mest opptatt av å etablere fri flyt av varer og tjenester, i tråd med deres tro på det frie markedet.

Jeg ser henne hverken som landsmoder eller landsforræder. Hun var en markant skikkelse i Ap, og en solid statsminister.

Meningene hennes er jeg ofte uenig i, og hun framstod som arrogant i statsministerrollen, men hun er åpenbart en dyktig leder der mål skal nås. Noe hennes videre karriere viser oss.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
On 4/22/2023 at 8:01 PM, Daria said:

Enhver som har vært i toppolitikken i så mange år, vil uunngåelig ha noen kontroverser, tvilsomme avgjørelser og svin på skogen, uansett hvor gode intensjoner de har (og hvor mange og hvor alvorlige de er, kommer også an på øyet som ser og ståstedet som dømmer). Det er et godt stykke derfra til å være kjeltring og landssviker, som er ord som sjelden brukes av seriøse kritikere og debattanter.

Enig me deg. Kjeltring og landssviker bør være begrep som kun brukes på de som har brutt loven og Grunnloven. Brundland har fulgt de demokratiske spillereglene.

Når det er sagt så synes jeg "landsmoder" også blir feil. Landsfader/landsmoder brukes vel om statsledere som grunnla/transformerte landet. Brundland har ikke en slik posisjon i Norge.  

Endret av SVK
Skrevet
tirben skrev (23 timer siden):

Hun  går inn i historien som kvinneforkjemper og miljøforkjemper. Hun var en handlekraftig og pragmatisk statsminister som aldri stilte kabinettspørsmål og som var opptatt av å få gjennomført regjeringens politikk ved å søke kompromisser.  Hun moderniserte den norske politikken, og hun var en foregangsstatsminister som valgte etter datiden unormalt mange kvinnelige statsråder. Husk at hun var Norges første kvinnelige statsminister, og det var ikke bare enkelt for kvinner i politikken den gang. 

Hun var lege og ønsket å bli politiker fordi hun brant for abortsaken. 

Hun ville ha Norge inn i EU, men tapte det valget. Hun greide likevel å få i stand en avtale slik at vi kunne delta i EUs handel, EØS. 

Hun stilte vel kabinettspørsmål i 1986? Willoch regjeringen måtte i alle fall gå av etter mistillitsforslag grunnet den økonomiske krisen i mai det året. 

Skrevet
Minitroll skrev (8 minutter siden):

Hun stilte vel kabinettspørsmål i 1986? Willoch regjeringen måtte i alle fall gå av etter mistillitsforslag grunnet den økonomiske krisen i mai det året. 

Det er regjeringen selv som stiller kabinettspørsmål. Da spør regjeringen om Stortinget vil kaste regjeringen. 

Ellers kan Stortinget stille mistillitsforslag mot regjeringen.  Det skjedde i 1986.  

• Liker 1
Skrevet

Å kalle henne kjeltring er å ta veldig hardt i, men noen landsmoder er hun ikke. Jeg applauderer henne iallfall ikke.

Hun skapte i sin tid dessverre ringvirkninger både for Norge og Ap som vi enda sliter med. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...