Gå til innhold

Eggerøre og vektnedgang

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg elsker eggerøre. Jeg kan godt spise opp alt selv med 5 egg og 5 skjer ekstra lettmelk. Jeg har det på 3 brødskiver. Men er dette alt for mye kalorier for en kvinne? Jeg prøver å gå ned i vekt.  Jeg ble mett lenge i dag, så jeg har ikke spist siden frokost. Nå skal jeg spise middag snart igjen. Evt bare kveldsmat. 

Anonymkode: 1620d...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg elsker eggerøre. Jeg kan godt spise opp alt selv med 5 egg og 5 skjer ekstra lettmelk. Jeg har det på 3 brødskiver. Men er dette alt for mye kalorier for en kvinne? Jeg prøver å gå ned i vekt.  Jeg ble mett lenge i dag, så jeg har ikke spist siden frokost. Nå skal jeg spise middag snart igjen. Evt bare kveldsmat. 

Umulig å svare på. Det kommer jo helt an på hva du spiser resten av dagen.

Hvis det er frokost, så er det jo uvanlig mye, vil jeg si.

Det er 82 kalorier i hver egg og rundt 100 i hver brødskive, så totalt er det jo nærmere 800 kalorier, dvs halvparten av dagsbehovet hvis du er på slankekur, og 1/3 hvis du ikke er på slankekur.

Anonymkode: b8924...ae5

• Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Umulig å svare på. Det kommer jo helt an på hva du spiser resten av dagen.

Hvis det er frokost, så er det jo uvanlig mye, vil jeg si.

Det er 82 kalorier i hver egg og rundt 100 i hver brødskive, så totalt er det jo nærmere 800 kalorier, dvs halvparten av dagsbehovet hvis du er på slankekur, og 1/3 hvis du ikke er på slankekur.

Takk, det var informativt!  Jeg lurer på om det bare er meg som spiser så mye eggerøre eller om det er normalt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Egg inneholder en del fett og har et høyt innhold kolesterol, så ikke bra for helsen sånn sett men med tanke på vekten kommer det an på hva man ellers spiser og drikker i gjennom dagen :) 

Melk har også et høyt innhold mettet fett, og har dokumentert forskning på økning av brystkreft. 

Ville heller prøvd å fått inn grovt brød med et pålegg du liker, havregryn med blåbær, en smoothie med forskjellig frukt, havregryn, frø og diverse. 

Om du er veldig glad i melk så ville jeg gitt soyamelk et forsøk ganske likt ku melk bare uten hormoner, kolesterol osv.

Anonymkode: 193d3...3ae

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke så mye om kalorier. 

Men to skiver uten noe på. Eller tre egg. Da hadde jeg vært ganske mett. Så det høres ganske ekstremt ut. 

Anonymkode: 64e71...ef1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Om du er veldig glad i melk så ville jeg gitt soyamelk et forsøk ganske likt ku melk bare uten hormoner

😂 Ehm... Det inneholder noe sånt som flere millioner ganger mer hormoner, 

beefhormone.JPG?format=750w

Anonymkode: 03994...f17

• Liker 5
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tre egg klarer jeg aldri i verden spise i ett måltid, enten det er som eggerøre, stekt, posjert eller kokt. Ikke som devilsegg heller for den del. Og i allefall ikke med 3 skiver brød til! 
I dag spiste jeg ett egg som eggerøre med ett knekkebrød til som min frokost. Det holdt til lunsj som var en yoghurt med musli og en neve nøtter/mandler og en halv banan med en håndfull druer.. 
Så skeiet jeg ut til middag med dirtyfries siden det er lørdag 😝

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Prøv omelett laget av ett stort egg (ca.60 g uten skall) og en stor ss cottage cheese (ca. like mye). Det blir veldig luftig og godt!

Anonymkode: a1b5d...231

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

5 egg til en person er helt sinnsykt mye! Selv for en mann er det mye. Det er jo ikke rart man sliter med vekt når men ikke eier begrep om normal måltidsstørrelse..2 egg er mer enn nok i ett måltid for en kvinne.

Anonymkode: 65e99...3de

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier jo selv at det holder deg mett nesten hele dagen. Så da er det jo ikke for mye. Ikke hør på disse folkene som tror at man må spise små måltider ofte. Dette har nyere forskning vist seg å være helt totalt feil. Vi bør spise store måltider og sjeldent. Gjerne en gang om dagen. To måltider om dagen er mer overkommelig for folk flest. Man bør gå i alle fall 16 timer uten å innta annet enn vann for at kroppen skal resirkulere gamle og ødelagte celler og erstatte dem med nye (autofagi). Altså bør man ha et spisevindu på 8 timer eller mindre. For eksempel første måltid kl 11 og andre måltidet kl 18:30.

• Liker 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

😂 Ehm... Det inneholder noe sånt som flere millioner ganger mer hormoner, 

beefhormone.JPG?format=750w

Det er forskjellige hormoner? Plante østrogen som finnes i soya er ikke det samme som hormoner i animalske produkter? 

Hormonene som er i kalven sin morsmelk som vi drikker, er ikke laget for oss. Det er derfor over 68% av verdens befolkning er laktose intolerante eller med andre ord fordøyelsessystemet vårt er ikke laget for et annet dyrs brystmelk. Samme som melken til hunder, katter og andre dyr vi har vår morsmelk fra moren vår og som alle andre dyr drikkes det i mnd- opptil år. Ingen andre voksne dyr drikker brystmelk livet ut kun vi. Men er også kun vi mennesker som utvikler kreft, mage- tarm problemer, tar medisiner o.l. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Egg inneholder en del fett og har et høyt innhold kolesterol, så ikke bra for helsen sånn sett men med tanke på vekten kommer det an på hva man ellers spiser og drikker i gjennom dagen :) 

Melk har også et høyt innhold mettet fett, og har dokumentert forskning på økning av brystkreft. 

Ville heller prøvd å fått inn grovt brød med et pålegg du liker, havregryn med blåbær, en smoothie med forskjellig frukt, havregryn, frø og diverse. 

Om du er veldig glad i melk så ville jeg gitt soyamelk et forsøk ganske likt ku melk bare uten hormoner, kolesterol osv.

h*n sier jo at h*n er veldig glad i eggerøre, ikke gryn og bær og melk....

forøvrig er det vel litt gammeldags å fraråde egg?

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

h*n sier jo at h*n er veldig glad i eggerøre, ikke gryn og bær og melk....

forøvrig er det vel litt gammeldags å fraråde egg?

Ts spør om råd da ho vil ned i vekt. Da kom jeg med sunnere alternativer :) 

Er ny forskning ikke gammel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

forøvrig er det vel litt gammeldags å fraråde egg

Det tenkte jeg også. Egg er veldig sunt og kan ha sin naturlige plass i et kosthold, også når man ønsker en vektreduksjon.

Jeg gikk til ernæringsfysiolog i høst og spurte henne om egg. Hun sa at vi kunne ha to egg til dagen, så du bør nok begrense deg litt. Jeg har et egg til lunsj og et egg til kvelds (på brød) Det holder meg god og mett.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er forskjellige hormoner? Plante østrogen som finnes i soya er ikke det samme som hormoner i animalske produkter? 

Hormonene som er i kalven sin morsmelk som vi drikker, er ikke laget for oss. Det er derfor over 68% av verdens befolkning er laktose intolerante eller med andre ord fordøyelsessystemet vårt er ikke laget for et annet dyrs brystmelk. Samme som melken til hunder, katter og andre dyr vi har vår morsmelk fra moren vår og som alle andre dyr drikkes det i mnd- opptil år. Ingen andre voksne dyr drikker brystmelk livet ut kun vi. Men er også kun vi mennesker som utvikler kreft, mage- tarm problemer, tar medisiner o.l. 

Det er forskjellige hormoner, ja, men begge typer påvirker hormonene våre. Forskjellen er at melka er der for å forbedre helsa til kalven, mens hormonene i plantene er der for å skade oss. Tenk på at plantene har vært her mye lengre enn oss. De har forsvar mot å bli spist. Vi blir syke hvis vi spiser for mye av én plante. Derfor stresser de "spis variert" i de offentlige kostholdsrådene. 

Og grunnen til at mange blir laktoseintolerante er at de slutter å drikke melk. Hvis man fortsetter å drikke melk, så vil mange fortsette å produsere enzymet laktase. Og så har man de i våre trakter som har gener som aldri glemmer å produsere laktase.

Og bare kun mennesker som utvikler kreft, mage-tarmproblemer? Nei, det stemmer ikke. Ei venninne hadde katt med kreft, ei annen venninne hadde hund med mage-tarmproblemer, og for eksempel kan rotter få parkinson's

• Liker 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

hvilken ny forskning er det som sier at egg og fett er farlig?

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

nei, ts spurte ikke om råd. Ts spurte spesifikt om eggerøre, mht kalorier og mengde og plassen i et slankeopplegg.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

5 egg til en person er helt sinnsykt mye! Selv for en mann er det mye. Det er jo ikke rart man sliter med vekt når men ikke eier begrep om normal måltidsstørrelse..2 egg er mer enn nok i ett måltid for en kvinne.

Anonymkode: 65e99...3de

5 egg er mye, ja. Men det holder henne mett hele dagen. Om hun spiser dette til frokost (vil anta mellom 800-1000 kalorier), og spiser kun middag/kveldsmat, går jo dette helt fint. 

Hold middag/kveldsmat til 500 kcal, Ts :)

Anonymkode: 21914...3e8

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fem egg hørtes mye ut, men for all del: Jeg kunne sikkert også spist det på en gang :) For å få det litt mindre kaloririkt, kutt ut brødskivene og spis tomat/agurk ved siden av, og hvis du setter litt mager skinke e.l. i eggerøra, så kan du kanskje klare deg med 3 egg?
Men er enig med de her som sier at hvis det holder deg mett hele dagen, så kan du vel fortsette med det :) Det er likevel totalregnskapet som gir resultater.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

5 egg er mye, spesielt sammen med 3 brødskiver. Men om det er et ev to måltider daglig så er det ikke sikkert at det er for mye.

Jeg spiser gjerne eggerøre av 3 egg, 50-60 gr skinke, 20-30 gr ost og grønnsaker, men da er jeg sulten etter 4-5 timer. Jeg går også ned i vekt med denne typen måltider.  Velger jeg to brødskiver til så går det for 6 timer før jeg er sulten igjen, og da trenger man jo større måltider men færre. 

Anonymkode: 7b567...6fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...